השוק

העליות בוול סטריט סידרו לבנק ישראל רווח של 5.7 מיליארד דולר

העליות בוול סטריט הביאו לעלייה משמעותית ביתרות המט"ח של ישראל וזאת כשבמקביל בנק ישראל לא מכר כלל דולרים בדצמבר; נכון להיום יתרות המט"ח של ישראל עברו את רף ה-204 מיליארד דולר שהם כ-40% מהתוצר 
ניצן כהן |  1
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל)
עליות השערים בוול סטריט בחודש דצמבר הביאו לעלייה של 5.7 מיליארד דולר ביתרות המט"ח של ישראל. מנתוני בנק ישראל עולה כי נכון לסוף השנה, יתרות המט"ח של ישראל הסתמכו בכ-204 מיליארד דולר שהם כ-40% מהתוצר.
למעשה ההתנהלות של בנק ישראל בכל הנוגע לניהול יתרות המט"ח של ישראל היא מרשימה ונזכיר שבתחילת המלחמה, ממש בימיה הראשונים השיק בנק ישראל תוכנית למכירת דולרים בהיקף של 30 מיליארד דולר משתי סיבות: הסיבה הראשונה הייתה אספקת נזילות דולרית והסיבה השניה הייתה לנסות ולמתן את העליה של הדולר מול השקל.

בנק ישראל כמעט ולא עשה שימוש בתוכנית הזו כשבסך הכל הוא מכר כ-8.4 מיליארד דולר וגם זה היה בחודש אוקטובר. עצם התנהלות בנק ישראל והמחויבות שלו ליציבות הכלכלה משדרת אמינות רבה לשווקים וזה חשוב מאוד, בטח בתקופת מלחמה וחוסר ודאות כלכלית מהסוג שבו אנחנו נמצאים.
בנק ישראל השיק בימים הראשונים של המלחמה גם תוכנית לאספקת נזילות למשקיעים המוסדיים. כך למעשה הבנק איפשר כבר במוצ"ש ב-7 באוקטובר למוסדיים עסקאות ריפו במסגרתן הוא מלווה כסף למוסדיים בתמורה לנכסים שהם מחזיקים וזה אמור היה לספק להם את הנזילות הנדרשת במידה והציבור יסתער עליהם ויבקש לפדות כסף.
גם כאן, להוציא הימים הראשונים של המלחמה, לא נרשמה היסטריה רבתי כך שלהוציא עסקאות בהיקף נמוך של 95 מיליון שקל בחודש אוקטובר, המוסדיים לא היו זקוקים לנזילות הזו. אבל גם כאן, עצם האפשרות שבנק ישראל העמיד לטובת המוסדיים היה חשוב ושידר שליטה וביטחון לציבור שבצד הזה של הדברים, הכל בשליטה ומתנהל כמו שצריך.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    8 מליארד זה מעט?
    מבולבל 01/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבוי ואבוי, ואין באמת מעקב מבחוץ לכמה שהוא מתאמץ לשמור על השקל..
    סגור