השוק

בית ההשקעות IBI: המשך הירידה באינפלציה - לא ברור מאליו

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI אומר שלא ברור מאליו שהאינפלציה תמשיך לרדת; גוזלן מונה את הבעיות בצד ההיצע בישראל כמו גם העלאות מחירים שנובעות מפעילות הממשלה (כמו דלק) ולמרות זאת, הוא אומר, הריבית תמשיך לרדת
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות, shutterstock)
מדד חודש נובמבר הפתיע כשהצביע על ירידה בקצב האינפלציה אבל המשך המגמה הזו אינו מובן מעליו. מאז שפרצה המלחמה קרו לא מעט דברים אבל אם אנחנו מתנקזים לעולם הכלכלי הרי שאנחנו רואים את מחיר הדלק שחוזר לעלות אחרי שהממשלה הפסיקה את הסבסוד שלו וגם מחיר החשמל חוזר לעלות וזה מקרין לרעה על האינפלציה.
צריך לזכור דבר נוסף, המלחמה גרמה לשורה של שיבושים בשרשרת האספקה המקומית ושיבושים אלה גורמים לעליות מחירים שגם הם לוחצים את האינפלציה כלפי מעלה. לפעילות המרחיבה של הממשלה, כזו שלא נוגעת ישירות למלחמה, יש גם השפעה באותו הכיוון אז כשאנחנו מדברים על חזרה לשליטה על האינפלציה, אנחנו מדברים על מוסכמה שממש לא ברורה מאליה.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מסכים עם הניתוח הזה ואומר שבמבט קדימה, החלטות הריבית הבאות יושפעו ממספר גורמים ובראשם: היקף ומשך המלחמה והתפתחות המדיניות הפיסקאלית והשפעתם של שני גורמים אלו על פרמיית הסיכון. כמו כן, המדיניות תלויה בציפיה להמשך הירידה בסביבת האינפלציה.
״אמנם מדד נובמבר הפתיע כלפי מטה ושיקף בעיקר את ההשפעה הממתנת של המלחמה על שוק הדיור, אך מנגד מתחזקות ההשפעות של צד ההיצע (פירות וירקות, מזון ויבוא באופן כללי) לצד התאוששות ניכרת בצריכה בחודשיים האחרונים ועליית מחירים במעורבות ממשלתית (דלקים, חשמל ומים), כך שהמשך הירידה באינפלציה אינו מובן מאליו.
״כמו כן, ההחלטות הבאות יושפעו גם מההבהרות שיספק ה-Fed בנוגע לתוואי הריבית, ובהיבט זה חשוב לציין כי השיפור בתנאים הפיננסים מעלה את הסיכון לעלייה מחודשת באינפלציה בהמשך השנה, ובכך להגביל את עוצמת הפחתת הריבית בארה"ב. לפיכך, אנו אמנם מצפים להפחתות ריבית נוספות מצד בנק ישראל, אך לא באופן רציף. להערכתנו תוואי הריבית המתומחר בשווקים, שמשקף ריבית נמוכה של כ-3% בסוף השנה, ממשיך להיות אגרסיבי מדיי , ואנו מצפים להפחתה ל-3.75% עד לסוף השנה״.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה