השוק

3.6 מיליארד דולר: האם הרכישה של סוני הייתה טעות אסטרטגית?

שוק ה-Live Service שהחל להתפתח בשנים האחרונות העלה הילוך, ולכן חברת סוני החליטה להשקיע במפתחת המשחקים באנג'י כ-3.6 מיליארד דולר. כעת מתברר כי ההשקעה לא החזירה את עצמה, וסוני עומדת בפני דילמה - האם עליה לשנות את הרכב הדירקטוריון שלה?
מערכת ice | 
חברות גיימינג (צילום shutterstock, pixabay)
ההשקעה העצומה של סוני בתחילת 2022 במפתחת המשחקים באנג'י הייתה אמורה להיות הבטחה מסחררת. 3.6 מיליארד דולר הושקעו בבאנג'י, שהם שווי ערך להשקעה של 4 מיליון דולר לכל אחד מ-900 מפתחיה. נראה כי לסוני הייתה סיבה טובה מאוד להשקעה, שכן היא רצתה ליהנות מרווחי המשחק המצליח דסטיני 2 (Destiny 2), שהדביק למסך יותר ממיליון שחקנים.
סוני לא התכוונה להפריע לחברה בה החליטה להשקיע, ולכן לא התערבה יותר מדי בפעילותה. כיום, מתברר כי יכול להיות שהטקטיקה הזו הייתה טעות. לפי ההערכות, במועד הרכישה בידי סוני, היו הכנסות באנג'י כ-200 מיליון דולר בשנה. באוקטובר האחרון, ציין מנכ"ל באנג'י, פיט פארסונס, כי הכנסות החברה נמוכות ב-45% מתחזית החברה לשנת 2023, כך נחשף בבלומברג. בנוסף, המנכ"ל הסביר כי הסיבה לכך היא הירידה במעורבות השחקנים בדסטיני 2.
אתר IGN פרסם בשבוע האחרון כי תנאי הרכישה של באנג'י כללו סעיף, ולפיו אם ההכנסות שלה יפחתו אל מתחת לרף מסוים, לסוני קיימת האפשרות לשנות את הרכב הדירקטוריון, שהתחלק עד היום כמעט חצי-חצי בין נציגי סוני לבאנג'י. לפני חודשיים פיטרה באנג'י כ-8% מעובדיה (המהווים 100 עובדים בסך הכל), וקיצצה בבונוסים ותקציבים נוספים.
רכישת באנג'י נעשית במקביל לשינוי תפיסתי בעולם מפתחות הגיימינג בארה"ב, בו החברות מבינות כי אם הן רוצות להרוויח סכומים גבוהים יותר, עליהן להציע למשתמשים "תוספות" בתשלום (במיוחד בשוק משחקי היריות) כדוגמת כלי נשק, תלבושות לדמויות, הרחבות נוספות וכו'. זו גם הדרך בה החליטה לפעול באנג'י, ובכך גרפה הכנסות נאות.
מטרתם של משחקי וידאו רבים הוא להמשיך לבדר את השחקנים ולגרום להם להוציא עוד כסף על תוספות שונות. כלומר, המחשבה העיקרית היא שסכום הבסיס למשחק אינו מספיק טוב, והחברות בהחלט מנסות לגרום לשחקנים שלהם לשלם עוד ועוד עבור דברים שהם לא בהכרח צריכים. דוגמאות טובות למשחקים שהצליחו לעשות את זה, הם פורטנייט ודסטיני 2, שמתמקדים כל הזמן בניסיון "לקנות" את הלקוח.

האם הרכישה של סוני הייתה טעות אסטרטגית? (צילום: פלאש 90)
לאור ההצלחה הבלתי ניתנת לערעור של דסטיני 2, בסוני ראו את באנג'י בתור מומחים לשוק ה–Live Services, ובנו על כך שבעזרת הניסיון שלהם יוכלו למצוא את הדבר החם הבא, ולהבין איפה כדאי להשקיע ואיפה לא. סוני תכננה במקור להשיק 12 משחקים במודל Live Services במהלך השנים הקרובות, אך בעלי המניות שלה רוצים לראות מבזבזים כסף לחינם, והשנתיים האחרונות לימדו אותם שהמומנטום של שוק ה–Live Services בדעיכה.
גם המשחק המצליח פורטנייט לא חסין מפני הירידה. והמפתחת שלו אפיק גיימס פיטרה 800 עובדים, 16% מכוח האדם. מנכ"ל החברה הסביר לעובדים שהחברה מוציאה יותר כסף ממה שהיא מכניסה, ועל אף שההכנסות מהמשחק המצליח שלהם חזרו לצמוח, שחקנים משלמים פחות על תוכן שהחברה יוצרת, ומשתמשים יותר בתוכן שהם יוצרים בעצמם (שאת הכנסותיו החברה חייבת לחלוק), מה שמקטין את שולי הרווח שלה.
בעקבות המצב הבעייתי של החברה ושל השוק, באנג'י הבינה כי עד חודש פברואר, המועד המתוכנן להשקת ההרחבה הגדולה של דסטיני 2, "The Final Shape", לא תספיק להביא לשוק מוצר ברמה מספיק גבוהה שישאיר את השחקנים במשחק. לכן ההשקה נדחתה ליוני, וכדי שהשחקנים לא יברחו עד אז, באפריל תושק הרחבה מצומצמת יותר למשחק. משמעות הדחייה הזו היא (מבחינת סוני), שהכנסות רבות לא יכללו בדו"ח השנתי הקרוב, אשר יסתיים כבר בחודש מרץ.
סוני הייתה בטוחה כי באנג'י תהיה היועצת שלה, אך גילתה כי החברה לא עומדת ברף שהציבה, ומובן שלא יוכלו לחלק לה עצות. סוני אולי יודעת לנהל עסק ציבורי מצליח, אך אין לה מספיק ידע במשחקי ה-Live Services. לכן, בימים אלו היא תוהה האם השתלטותה על הדירקטוריון תועיל לה או שמא לא תשנה דבר. כל שנותר לעשות הוא לחכות ולראות מה יקרה ליעדים שסוני הציבה לעצמה, והאם תצליח להוציא עצמה מהבוץ שאליו נקלעה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה