השוק

בנק לאומי: "עלייה במחיר הדולר ממתנת עלייה במחיר הנפט"

הכלכלן הראשי של בנק לאומי ד"ר גיל מיכאל בפמן מפרסם את סקירת הנפט השבועי ממנו עולה שעליית שער הדולר ממתן את העלייה במחירי הנפט. עוד לפי הדוח מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט ירד אל מתחת ל-85 דולר לחבית
מערכת ice | 
ד"ר גיל בפמן (צילום יחצ, shutterstock)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי ד"ר גיל מיכאל בפמן מפרסן את סקירת הנפט השבועי, ממנו עולה שעליית שער הדולר ממתן את העלייה במחירי הנפט. מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט ירד מתחת ל-85 דולר לחבית, לאחר שעמד על מחיר של 100 דולר לחבית. 
הביקוש וההיצע הגלובליים:
התשומות לבתי הזיקוק של ארה"ב היו 15.6 מיליון חביות ביום בשבוע שהסתיים ב-29 בספטמבר 2023, 463 אלף חביות ליום פחות מהממוצע של השבוע הקודם. יבוא הנפט הגולמי של ארה"ב ירד ב-1.0 מיליון חביות ליום לכ-6.2 מיליון חביות ליום בשבוע שעבר ובמקביל היצוא גדל ביותר מ-0.9 מיליון חביות ליום.
הביקוש לבנזין בארה"ב ירד לרמה העונתית הנמוכה ביותר מזה 25 שנה, אחרי שיא שנרשם לאחרונה. נראה שרמת המחירים הגבוהה הובילה לנסיגה בצריכה. צריכת הדלק ירדה בהתמדה מאז סיום "עונת הנהיגה" בקיץ האחרון עם ירידה בביקוש של כ-8.3 מיליון חביות ליום בשבוע שעבר, הרמה הנמוכה ביותר, על בסיס עונתי, מאז 1998.
משק הגז הטבעי:
מחיר הגז הטבעי בארה"ב עלה בשבוע החולף לרמה של כ-3.17 דולרים ל-MMBTU. עליית המחירים משקפת סכסוך עבודה במתקני LNG וכן צפי לירידת התפוקת של אנרגיה מתחדשת.
במבט לטווח רחוק יותר, צפוי שהצריכה המקומית של גז בארה"ב תמשיך לגדול לצרכי ייצור חשמל, זאת תוך שארה"ב הולכת ומתרחקת בהתמדה מפחם. אירופה כבר מצויה מעל היעד שלה של אחסון גז בשיעור של כ-90% מן הנפח המלא, וזה קרה הרבה לפני המועד האחרון של 1 בנובמבר.
במבט לשנת 2024, צפויה ירידה נוספת במחיר הגז האירופי (TTF) מכיוון שפרמיית הסיכון הקשורה לאספקה הרוסית הנמוכה ממשיכה לדעוך. במקביל, צריכת הפחם באירופה ירדה השנה בצורה ניכרת, זאת לאחר הזינוק במחיר שהיה עם פרוץ משבר האנרגיה ב-2022.

הצפי לטווח הבינוני:
במבט קדימה, שאלת המפתח עבור שוקי הנפט היא המידה שבה הגבלת האספקה תמשך, אם OPEC+ יעלה את התפוקה, אז מחירי הנפט צפויים יהיו לרדת. בקנדה, השלמת צינור הטרנס-מאונטיין בתחילת 2024, שיחבר שדות נפט לחוף האוקיינוס השקט, ותגדיל את קיבולת הייצוא ב-600,000 חביות ליום.
פתיחה של מקורות אחרים של אספקה עולמית תהיה תלויה מאוד במדיניות החוץ של ארה"ב. תעשיית הנפט של איראן נמצאת תחת סנקציות, אך נראה כי ארה"ב מעלימה עין מעלייה בתפוקה, זאת כל עוד השיחות על הסכם גרעין מתוקן נמשכות. ארה"ב שוקלת להקל בסנקציות על מגזר הנפט של ונצואלה, בתמורה לכך שהמדינה תקיים בחירות חופשיות והוגנות.
במבט כולל, נראה שהשוק עשוי להתפתח בהדרגה לכיוון של עודף היצע קל. המשך התחזקות הדולר מהווה גורם נוסף הממתן את עליית מחיר הנפט, הנקוב בדולרים המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי להיות בהמשך 2023 סביב רמה של כ-85-95 דולר לחבית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה