השוק

"גם אם הפד סיים להעלות את הריבית - הורדה שלה רק בשנה הבאה"

בבנק ההשקעות לומברד אודייר מעריכים שגם אם הפדרל ריזרב סיים את מחזור העלאות הריבית האחרון, הרי שהורדת ריבית אם תהיה, צפויה לא לפני סוף הרבעון הראשון של השנה הבאה
ניצן כהן |  1
וול סטריט (צילום shutterstock)
הכלכלה האמריקאית ממשיכה לאתגר את המשקיעים בשווקים הפיננסיים. בעוד נראה שאינפלציית הליבה מתחילה להתכנס הרי שהיא עדיין רחוקה מהיעדים של הפדרל ריזרב. בבנק ההשקעות השוויצרי, לומברד אודייר, מעריכים שאם הצריכה הפרטית תמשיך להיות חזקה, הרי שהיא תמשיך לאתגר את הפד ויכול להיות שדווקא האינפלציה תדכא את הביקושים.
"למרות האטה בכלכלה העולמית, ארצות הברית חוותה צמיחה ייחודית מאז הרבעון השני. הצמיחה הציבה אתגרים בפני יו"ר הפד ג'רום פאוול, שנשא נאום מרכזי לפני כשבוע. למרות הצמיחה החזקה בארה"ב, הפדרל ריזרב אינו שוקל כעת מחדש את מדיניותו בשל תנאים מוניטריים ופיננסיים מגבילים ומתמשכים המשפיעים על הכלכלה. עם זאת, אם הפד יקבל ביטחון שהוצאה מוגברת של צרכנים לא תערער את ההשפעות של ריבית גבוהה יותר, עמדתם עשויה להשתנות" כותבים כלכלני בנק ההשקעות ללקוחותיהם.

"הצריכה בארה"ב זכתה לחיזוק על ידי גורמים כמו חיסכון אישי גבוה במהלך המגיפה, ירידה באבטלה ועלייה בהכנסה הריאלית מאז אפריל. העלייה בשכר הריאלי נעזרה בירידה באינפלציה והסכמי שכר חדשים. אם ההוצאה הצרכנית תישאר איתנה, זה עלול להוביל לאינפלציה מונעת ביקושים, ולאתגר את האסטרטגיה של הפד להעלות את הריבית בהדרגה.
"התוכנית של הפד כרוכה בשמירה על עלויות אשראי גבוהות כדי לשלוט בצמיחה הכלכלית ובעליות השכר, למרות שהתוצר האמריקאי צפוי להמשיך ולהאיץ ויש לו פוטנציאל להגיע לצמיחה שנתית של 5.8%. הלחץ לדיסאינפלציה שנגרם על ידי גורמי צד ההיצע פחת, כאשר אינפלציית הליבה ירדה מ-6.6% בספטמבר 2022 ל-4.7% ביולי 2023. פאוול הדגיש שייתכן שהכלכלה לא תתקרר כצפוי, מה שמצביע על הצורך בהעלאות ריבית נוספות כדי להשיג צמיחה "מתחת למגמה" וייצוב מחירים.
"למרות שאינפלציית הליבה הואטה וריבית הבנצ'מרק עולה כעת על שיעורי האינפלציה, הפד שואף לשמור על הריבית עד שהאינפלציה תגיע ליעד של 2%.
"גם אם העלאת הריבית ביולי תסיים את מחזור המדיניות המוניטרית הנוכחית, הורדת הריבית הראשונה מהבנק המרכזי לא צפויה עד מרץ 2024 לפחות. בעוד שכמה אינדיקטורים מצביעים על האטה כלכלית אפשרית, כמו האטה בכלכלה העולמית והחלשת הסחר בארה"ב, גורמים כמו עלויות אשראי גבוהות כבר השפיעו על מגזרים רגישים לריבית מחוץ להוצאות הצרכנים.
"עם זאת, ישנם לחצים שעלולים להוביל להאטה בהוצאות הצרכנים. החיסכון העודף מהמגיפה הולך ומתמעט, ונותר רק חלק קטן. בנוסף, חידוש החזרי הלוואות לסטודנטים וההפחתה הנלווית בצמיחת ההוצאות הצרכניות עשויות להשפיע על צמיחת התמ"ג עד סוף 2023" ממשיכים כלכלני הבנק.
"תרחיש מרכזי צפוי, תלוי באם האינפלציה בארה"ב תתייצב מתחת ל-3%, עם צמיחה כלכלית בסביבות 1%, מה שיאפשר לפד לשמור על שיעורי המדד ב-5.5% לפני שישקול הפחתת ריבית ב-2024. תרחישים פחות סבירים כוללים "נחיתה קשה" עם אינפלציה גבוהה המובילה העלאות ריבית אגרסיביות, או תרחיש שבו הפד שומר על ריבית יציבות למרות אינפלציה גבוהה מעט מהמטרה.
"ללא קשר לתוצאה, 2023 עשויה להיות שנה המסומנת בהשפעה הייחודית של הצרכן האמריקני על מגמות כלכליות, המאתגרת את התפיסה המסורתית של "אל תילחם בפד"".
נזכיר כי לומברד אודייר היא קבוצת בנקאות שוויצרית פרטית ועצמאית שנוסדה לפני יותר מ-225 שנים. הבנק צלח 40 משברים פיננסיים. בנק לומברד אודייר מתמחה בבנקאות פרטית ומספק ללקוחותיו שירותי ניהול עושר ייחודיים בעזרת נזילות גבוהה וסגנון השקעה קונסרבטיבי. ההון המנוהל של לומברד אודייר עומד על כ-348 מיליארד דולר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הורדת ריבית?ממש לא (ל"ת)
    אודי 09/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור