מדדים ומחקרים

מספנות ישראל ברבעון נפלא: ההכנסות עלו בכ-13.2% לכ-375.3 מיליון שקל

חברת תעשיות מספנות ישראל בע"מ דיווחה את תוצאותיה לרבעון השני ולמחצית הראשונה לשנת 2023, שהיו מצוינות במיוחד, כאשר ההכנסות ברבעון עלו בכ-13.2% לכ-375.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד
מערכת ice | 
צביקה שכטרמן (צילום דרור גיל)
חברת תעשיות מספנות ישראל בע"מ דיווחה היום (שני) את תוצאותיה לרבעון השני ולמחצית הראשונה לשנת 2023, שהיו מצוינות במיוחד. ההכנסות ברבעון השני לשנת 2023 עלו בכ-13.2% לכ-375.3 מיליון שקל, לעומת כ-331.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע בעיקר מגידול במגזר חומרי הבניה ומגזר המספנה.
במגזר חומרי הבניה,  בניהולו של מנכ"ל סימנט,  אייל הכט, ההכנסות צמחו בכ-31.8% לכ-219.2 מיליון שקל, בהשוואה לכ-166.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה בהכנסות המגזר נובעת מהכללת פעילות פרימה סימנט ואונת סימנט שנרכשו ולא היו כלולות בתקופה המקבילה וכן כתוצאה מעלייה במחיר המכירה הממוצע. רווחי המגזר צמחו בכ-83.5% לכ-27 מיליון שקל (כ-12% מההכנסות), לעומת כ-14.7 מיליון שקל (כ-9% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד בעיקר בשל תמהיל שונה של המוצרים שנמכרו במגזר ובשל רווח שנבע מעסקת החכרה של אוניית מלט לצד ג'.
במגזר המספנה, בניהולו של מנכ"ל המספנות איתן צוקר, ההכנסות ברבעון עלו בכ-10.3% לכ-89.1 מיליון שקל, לעומת כ-80.8 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022. העלייה נובעת מגידול בהיקף העבודות המבוצע. רווחי המגזר הסתכמו לכ-12.6 מיליון שקל (כ-14% מההכנסות), לעומת כ-16.7 מיליון שקל (21% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. 
במגזר ההובלה הימית,  בניהולו של מנכ"ל הובלה ימית תמיר בן ליש, ההכנסות ברבעון הסתכמו לכ-25 מיליון שקל, לעומת כ-41.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נובע מהסטת חלק מהאוניות להחכרה על בסיס זמן (time charter) חלף הפעלת האוניות על בסיס מסע  voyage charter)) וזאת כחלק מאסטרטגיה להקטין סיכון לחשיפת שינויי מחיר בשוק, וכן בשל מספר נמוך יותר של ימי הפעלה/החכרה עקב אספנות מתוכננות שבוצעו בתקופה. 
הרווח המגזרי הסתכם לכ-13.5 מיליון שקל (כ-54% מההכנסות), לעומת כ-19.4 מיליון שקל (47% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הירידה הינה בשל ירידה במחירי ההובלה הימית וכן כאמור, מהספנות במספר אוניות שרוכזו ברבעון זה.
במגזר הנמלי ההכנסות ברבעון הסתכמו לכ-38.7 מיליון שקל, לעומת כ-42.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. רווחי המגזר עלו לכ-10.8 מיליון שקל (28% מההכנסות), לעומת כ-10.7 מיליון שקל (25% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נובע מירידה בפריקת מטענים עקב זמינות נמוכה יותר של רציפים עם זאת חל גידול ברווחיות עקב תמהיל שונה של תנועת המטענים בתקופה.
הרווח התפעולי של החברה ברבעון הסתכם לכ-44.8 מיליון שקל, לעומת כ-49.1 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022. הרווח התפעולי הושפע מגידול בהוצאות התפעול, בעיקר בשל איחוד החברות שנרכשו בשנה האחרונה.  ה-EBITDA ברבעון עלה לכ–66.6 מיליון שקל, לעומת כ-65.5 מיליון שקל  ברבעון המקביל של 2022.
הכנסות אחרות, נטו ברבעון הסתכמו לכ-7.7 מיליון שקל, בהשוואה לכ-0.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות האחרות כוללות רווח הון ממכירת אוניית מטען ברבעון.
הוצאות מימון, נטו ברבעון הסתכמו לכ-4.7 מיליון שקל, לעומת כ-9.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, בשל השפעות שע"ח שקוזזה בחלקה עם עלייה בשיעור הריבית. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ברבעון השני לשנת 2023 עלה בכ-4.8% לכ-30.6 מיליון שקל, לעומת כ-29.2 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022. 
עיקרי התוצאות למחצית הראשונה לשנת 2023: ההכנסות במחצית עלו בכ-10.8% לכ-773.7 מיליון שקל, לעומת כ-698.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול נובע מגידול במגזר חומרי הבניה, בעיקר כתוצאה מרכישת חברות ופעילויות שנרכשו ונכללו בתוצאות, ולא נכללו בתוצאות התקופה המקבילה.   
הרווח התפעולי של החברה בתקופה הסתכם לכ-91.7 מיליון שקל, לעומת כ-104.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2022. הקיטון ברווח התפעול למרות יציבות ברווח הגולמי, הושפע בעיקר מגידול בהוצאות התפעול בעיקר מאיחוד הפעילויות והחברות החדשות שנרכשו במגזר חומרי הבניה, בקיזוז עם רווח שנרשם בתקופה בגין עסקת מכירה של אונייה, כאמור. ה-EBITDA במחצית עלה לכ-134.3 מיליון שקל, לעומת כ-133.6 מיליון שקל  בתקופה המקבילה בשנת 2022.
הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות במחצית הראשונה לשנת 2023 הסתכם לכ-63.1 מיליון שקל, לעומת כ-68.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הונה העצמי של החברה, נכון ליום 30.6.2023 עלה לסך של כ-904.8 מיליון שקל (מתוכו כ-897 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות). 
בין האירועים העיקריים בתקופת הדו"ח ולאחריו: באוגוסט 2023 חברה נכדה בבעלותה המלאה חתמה על הסכם למכירת אוניית המטען Blue Ocean תמורת כ-7.15 מיליון דולר (כ-26 מיליון שקל). עם השלמת העסקה הצפויה להתבצע ברבעון השלישי או הרבעון הרביעי של 2023, צפויה החברה להכיר ברווח של כ-10 מיליון שקל. אוניית המטען Blue Ocean נרכשה ע"י החברה הנכדה בשנת 2018 והיא בעלת כושר נשיאה של כ-7,850 טון.
ביוני 2023 לקוח של חברת הבת מספנות ישראל, העוסק בענף קידוחי הפקת גז ונפט, הודיע על מימוש האופציות שניתנו לו להארכת תקופת ההתקשרות בין הצדדים למתן שירותים לוגיסטיים ב-18 חודשים נוספים עד ליום 30 בדצמבר 2024 בתמורה המוערכת בכ-44 מיליון שקל.
בסוף מרץ 2023 חברה נכדה בבעלותה המלאה חתמה על הסכם לרכישת אוניית המטען Blue lagoon תמורת כ-3.4 מיליון דולר (כ-12 מיליון שקל). האוניה בעלת קיבולת של 6,400 טון. העסקה הושלמה במהלך הרבעון השני של 2023. במרץ 2023 החליטה החברה לחלק דיבידנד בסך 35 מיליון שקל ששולם בחודש אפריל. 
בפברואר 2023 התקשרה חברת הבת נמל מספנות ישראל עם ספק ישראלי לביצוע עבודות הנדסה אזרחית להכנה והקמה של תשתיות למתקן הממגורות. בחודש ינואר 2023 עדכנה החברה על התקשרות עם חברה אירופאית, בעלת ניסיון משמעותי בתחום, בהסכם לאספקת סילוסים, מערכות ומתן שירותים נוספים לפרויקט. להערכת החברה והחברה הבת, היקף ההשקעה הכולל בפרויקט צפוי לעמוד על כ-300 מיליון שקל.
בפברואר 2023 חברה נכדה חתמה על הסכם למכירת אוניית שינוע מטען כללי בעלת כושר נשיאה של כ-4,000 טון, בתמורה הנאמדת בכ-19.9 מיליון שקל. העסקה הושלמה והחברה הכירה ברבעון השני בהכנסות אחרות בסך כ-8 מיליון שקל. 
בינואר 2023 הושלמה עסקה של חברת הבת סימנט (95.3%) לרכישת 70% מחברת נדיר תעשיות צבע, הפועלת בתחום חומרי צבע, חיפויים וגמר וזאת בתמורה לסכום שאינו מהותי לחברה. 
צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל: "ביזור הפעילויות של החברה, המבוססת על מספר רגליים איתנות, מוכיח את עצמו גם בתוצאות הרבעון השני ובמחצית הראשונה של השנה. במהלך המחצית הראשונה המשכנו בהשבחה והרחבה של פעילותנו, ובהקשר זה השלמנו את רכישת חברת נדיר, הפועלת בתחום חומרי צבע, חיפויים וגמר, שיחד עם פרימה סימנט ואונת סימנט שנרכשו אשתקד, מהוות פלטפורמה חזקה להמשך התפתחות מגזר חומרי הבניה".
"בתוך כך", המשיך שכטרמן: "החברה ממשיכה בקידום מנועי הצמיחה הנוספים שלה לשנים הבאות, כאשר הבנייה של פרויקט הממגורות מתקדמת והפעלתו שצפויה כבר בשנת 2025, תהווה מנוע צמיחה משמעותי במגזר הנמלי. לצד זאת, אתמול הודענו על הגשת הצעה לרכישת 67% מהון המניות של נמל וולוס ביוון ביחד עם שותפים, במסגרת הליך הפרטה, זאת בהתאם לאסטרטגיית החברה להרחבת פעילותה גם מחוץ לגבולות ישראל, ואנחנו סבורים שנוכל להביא ערך מוסף ממשי לנמל ביוון, כפי שעשינו לאורך השנים בנמל מספנות ובפעילות הקבוצה. נמשיך לפעול להרחבת הפעילות ולהשבחת החברה ולבסס את מעמדה כחברה מובילה בתחומי פעילותה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה