השוק

העליות בוול סטריט סידרו לבנק ישראל רווח של 3 מיליארד דולר

יתרות המט"ח של ישראל גדלו בעקבות העליות בוול סטריט ביותר מ-3 מיליארד שקל, והן מסתכמות בכ-204.6 מיליארד דולר, שהם כ-40% תוצר
ניצן כהן | 
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום פלאש 90)
יתרות המט"ח של ישראל גדלו בחודש יולי בכ-3 מיליארד דולר והסתכמו בכ-204.6 מיליארד דולר. הגורם המרכזי לעלייה ביתרות המט"ח של ישראל הוא העליות בוול סטריט שהביאו לעלייה בשווי תיק ההשקעות שהבנק המרכזי מנהל בחו"ל. יתרות המט"ח מהוות כרגע כ-40% מהתוצר הישראלי וזה נתון טוב.
כאן המקום לציין שבאופן עקרוני יתרות המט"ח של ישראל גדלו בשנים האחרונות משתי הסיבות: הסיבה הראשונה היא היצוא של הגז הטבעי בעיקר ממאגר לוויתן של ניומד אנרג'י והסיבה השניה הייתה ההשקעות בענף הההייטק הישראלי שהזרימו לא מעט דולרים לישראל.

מאז החלה המהפכה המשפטית ירדו ההשקעות של המשקיעים הזרים בהייטק הישראלי בשיעורים משמעותיים עד כדי שפסקו וזה הפסיק את זרם הדולרים לישראל. במקביל ולאור השינויים בשערי החליפין של השקל מול הדולר הרי שגם הכסף שנובע מיצוא הגז מומר לשקלים רק בהתאם לצורך של שותפויות הגז (תשלומי מסים ותשלומי הוצאות שוטפות) וזה אומר ירידה בזרם הדולרים לישראל גם מהסיגמנט הזה.
כך או אחרת, בנק ישראל חל לפני כשנה ובאופן אחראי מאוד, להוציא חלק מיתרות המט"ח של ישראל שמנוהלות אצלו להשקעות בחו"ל כדי לגוון ולפזר את סיכוני המטבע של ישראל. המהלך הזה אמנם מניב כרגע רווחים אבל צריך לזכור שמטרת העל של בנק ישראל היא לא לייצר רווחים (אם כי זה מצוין שהוא מצליח לעשות את זה) אלא לשמור על נזילות דולרית (או נכון יותר מט"חית) בטח במצבי קיצון כמו שישראל נמצאת כרגע בהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה