השוק

הסיבה שלא תכירו את הכלכלה הישראלית בעוד 5 שנים

אחד המספרים שמסתובבים בשוק ההון מדבר על כך ש-80% מחברות ההייטק החדשות הוקמו השנה מחוץ לישראל; קבוצות הוקמו כדי למצוא תקנים לרופאים ישראלים בחו"ל; ככה קורס המפעל הציוני לתוך עצמו וככה כלכלה מידרדרת לתהומות חשוכים | טור שישי
ניצן כהן |  33
בנימין נתניהו ויריב לוין (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מה שעבר השבוע על החברה הישראלית יכנס לספרי ההיסטוריה. מחד כולנו מבינים עד כמה מסורת דמוקרטית של 75 שנים היא שברירית ומאידך אנחנו רואים את הפגנות בקפלן ומבינים שקם כאן דור שספג הכל מהכל וקצה נפשו. ישראל דוהרת ב-160 קמ"ש למשבר חוקתי ודי לשמוע את מה שמדברים ראשי מערכת הביטחון בחדרי חדרים כדי להבין שפסע ביננו לבין מדינות חשוכות בהן מערכת הביטחון פועלת על פי חוק והממשלה מתנתקת ממנו.
במערכת הביטחון נהוג לייצר תסריטים כמעט לכל תרחיש אפשרי ואז נשאלת השאלה: אם בבג"צים הקרובים (נבצרות, חוק טבריה, עילת הסבירות ועוד) יכריע בית המשפט נגד הממשלה וזו תסרב לקיים את הפסיקה, מה יקרה? התסריט שכרגע בקונצנזוס של מערכת הביטחון הוא - "נפעל על פי חוק ולפי הייעוץ המשפטי שנקבל". במילים פחות מכובסות, ניתן לפרש את האמירה הזו כ"ניצמד להחלטת בג"צ".
קשה לנתק את הדברים האלה ממה שקורה בכלכלה אך לפני הכל כדאי שכולם יבינו את המסגרת הכלכלית (וגם הביטחונית) בה אנחנו פועלים. הכלכלה הישראלית חזקה בדיוק מו שמערכת הביטחון חזקה. כלכלת ישראל כרגע נשענת על אדים של הצמיחה מהמואצת של 2021 ו-2022. כלכלת ישראל ב-2023 חיה על טווח הבלימה. ומה זה אומר? נמשיך.
אחד המספרים שמסתובבים בשוק מדבר על כך ש-80% מחברות ההייטק החדשות נרשמות בחו"ל ולא בישראל. זה אומר שכשהחברות האלה יבשילו ואפילו מחציתם או חלקם הקטן לחברות עם ההכנסות ורווחים - המסים לא ישולמו כאן. גיוסי העובדים יהיו - לא כאן. והמוחות? היזמים? הם כבר על הציר של ארה"ב, קפריסין, אירלנד וישראל.
גיל שוויד אמר ביושר רב בשיחה עם עיתונאים השבוע שלא תמיד מדובר ביוזמה של יזמי ההייטק אלא בדרישה של המשקיעים. אלה גם ככה סובלים ממצב בו אחת לכמה זמן מערכת הביטחון קוראת לעובדים שלהם לשירות מילואים בגלל סבב לחימה או ביטחון שוטף. כשהחבר'ה האלה חוזרים הם עייפים ולוקח להם זמן לחזור לתפקוד מלא בעבודה. אז תכניסו עכשיו גם את סיפורי ההפגנות וכן הלאה והמשקיעים לא רוצים את זה. זו כבר עלות גדולה מידי.
אז מה הפתרון? פשוט מאוד, את היזמים מפתים בשכר גבוה ואופציות נדיבות. סידור עבודה לבני הזוג ומסגרות אטרקטיביות לילדים ויאללה, בואו לאמריקה - ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. "אין בעיה" הם אומרים להם "אם תרצו להפגין, תוכלו לעשות את זה פעם בשבוע מול השגרירות הישראלית או הנציגות קרוב לעבודה. תהיה מלחמה? הצבא יזדקק לכם? נוכל לסדר לכם להשאר כאן, למות באוהלו של קוד תוכנה ואם באמת תרצו לטוס לישראל במלחמה? נכיל את את זה".
אין מה להיכנס למספרים בתקופה זו. כל המספרים שנביא לכם מושפעים יותר מידי ממשבר הקורונה ומהיציאה מהמשבר הזה בעולם נורמלי. כרגע שום דבר לא נורמלי, אז אם נציג מספר הוא יעוות את הסיפור ולכן נמשיך בסיפור של השבוע האחרון.
קבוצות רופאים הוקמו בפייסבוק ובשאר הרשתות החברתיות שמטרתן לסייע לרופאים להתחיל בתהליך של למצוא עבודה בחו"ל. רופא זה אחד המקצועות שבכל העולם צריך ואין מדינה שלא מוכנה לשלם כמעט כל מחיר כדי שרופאים ישראלים יעברו אליה. רמת הרפואה בישראל היא מהגבוהות בעולם, הניסיון של הרופאים כאן הוא מצוין. בקיצור פלאג אנד פליי (plug & play). תסדרו להם ויזה מתאימה, תקן סביר פלוס בבית חולים, מסגרת לילדים ועבודה לבני הזוג והם כבר שם.
אז כשאנחנו מנתחים את הדברים בצורה כזו, מה יעזרו לנו המספרים על הצמיחה היפה שהייתה כאן ב-2022? או ב-2021? ברור לנו שהיום נזרעים הזרעים לכך שהשנים הבאות בישראל יהיו שונות לגמרי. זה לא קורה ביום, זה גם לא קורה ביומיים אלא בתהליך זוחל שסופו ברור לכולם.
חברת הייטק שהוקמה בארה"ב או באירלנד או בקפריסין כבר לא תחזור לישראל והיזמים, את החברה הבאה שלהם יקימו גם שם. רופא שקיבל תקן בארה"ב, והילדים נכנסו למסגרות בארה"ב ובני הזוג הסתדרו בעבודה שם - כבר לא יחזור לישראל ולא בטוח בכלל שהילדים שלהם יחזרו לכאן. אז מה יועיל להסתכל על הצמיחה של 2022?.
את הדו"חות החריגים של מודי'ס ו-S&P על ישראל היה צריך לקרוא השבוע בקפידה. הם לא אמרו דברים נחרצים ברוח יריב לוין או שמחה רוטמן או כל זנב אחר שמכשכש אלא הם סקרו את  מה שקורה כאן בנוסח שמוכר היטב לכל מנהל השקעות שעד עכשיו ישראל הייתה חברה של כבוד באלוקציה של ההשקעות שלו. לממש עכשיו, למי שעוד לא מימש, יכול להיות שיהיה קשה. אבל השקעות חדשות? נו, כאן כבר צריך לוודא שיש ערבויות מתאימות שהממשלה לא תחליט פתאום לאכול את הכסף או למסות אותו במיסוי בולשביקי וכן הלאה. ובקיצור, אין לנו מה להתייחס לשוק ההון של 2021 ו-2022 כשאלה פני הדברים בהסתכלות קדימה.
אז למה הבורסה עולה? כאן הסיפור הוא ברור יותר. כמעט כל פעילות הרכישות בבורסה היא של משקיעים ישראליים. אלה מחזיקים כבר 75% מהתיק שלהם בחו"ל (בעיקר בארה"ב) ושם היו עליות כך שיכול להיות שהאלוקציה של התיק שלהם כבר גבוהה מ-75% בחו"ל.
שוק העבודה הדוק כרגע והאנשים מפקידים מידי חודש כסף לקרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. מידי חודש סופגים המוסדיים 5 מיליארד שקל עודפים לניהול (הפקדות בניכוי פידיונות) והם צריכים למצוא להם אפיק השקעה. אז הם מנצלים את המכירות של הזרים וקונים סחורה בישראל. לא כי הם חושבים שמה שקורה כאן טוב לעסקים אלא כי אין להם ברירה. הם לא יכולים להחזיק 100% מהכסף בארה"ב, בכל זאת צריך לשלם פנסיות לאנשים כאן ובשקלים.
אז הנה לסיכום מה שאנחנו רואים השבוע בכלכלה: יזמים מקימים חברות מחוץ לישראל, משקיעים זרים מממשים סחורה ויוצאים מישראל, הרופאים מחפשים תקנים בחו"ל והמוסדיים הישראלים מחזיקים את הבורסה כאן. עולה ותיק משנות ה-90 שעלה מבריה"מ של אז סיפר לי השבוע שככה נראתה בריה"מ רגע לפני הקריסה הגדולה. כל האליטה שיכולה הייתה לצאת מבריה"מ של אז ברחה כבר והכלכלה המקומית הלכה וקרסה עד שברית המועצות הגדולה קרסה יחד איתה.
ושיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(33):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 32.
    אנרכיסטים
    ג'ו 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    'מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו' והכתבה הזאת עושה דבר אחד מהדהדת ובמידה מסוימת אפילו לכאורה מעודדת בעצם התבהלה שהיא יכולה לעורר. בצדק או שלא תשפטו
    סגור
  • 31.
    הכותב ממש מתפתל - לא צריך מספרים הם משקרים…
    דוד 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כן וגם הבורסה בעליה זה כי יש לישראלים יש כל כך הרבה כסף בגלל שהם עכשיו בעצם סוג של אמריקאים. וברור שכל רופא רוצה לעזוב את ארץ מולדתו ואת משפחתו וחבריו רק כדי לגור באמריקה ולקבל עוד כמה אחוזים בשכר - הרי כסף זה הכל בחיים. תבינו שמלאנים חמודים, אתם המעט פה, מעט הייתם ומעט תיהיו, אנחנו אמנם התעוררנו באיחור אבל ממש בקרוב ובעזרת הדמוגרפיה שלצידנו נשלוט בכם
    סגור
  • 30.
    איך כל-כך הרבה חברות השקיעו בסין? (ל"ת)
    אדי 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 29.
    כמה שטויות במקום אחד
    שלומי 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מבהילים את הציבור בשקרים
    סגור
  • 28.
    די לתבהלת........
    אילנה שניאור 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 4
    כלום לא יקרוס במדינה ! הרפואה , הצבא , הטייסים , הכלכלה , ההטקיסטים , וכל השאר , לא בנויים ולא מסתמכים רק על אזרחים שמאלנים , שהתוצאות הקלפי לא לרוחם !! יש מספיק פטריוטים ימנים חכמים משכילים מקצוענים , שמילאו כל תפקיד בתחומם ! זה שהמיעוט מקבל גיבוי ובמה תקשורתית , לא מעיד על המציאות ! עברנו תקופות שונים קשות יותר ההסטוריה הישראלית , וצלחנו !!
    סגור
  • טען עוד
  • 27.
    ממש נבהלנו (ל"ת)
    טייס טריילר 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 26.
    שנאה
    חד 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אנחנו הבנים שההורים של האנרכיסטים מקפלן גנבו להורים שלנו את הכספים והרכוש שהם הביאו מעיראק מרוקו אנשים עשירים שהגיעו למעברות בגללם הדור הצעיר גדל על זה משני הצדדים ועכשיו הגיע זמן שילום יש כאן שני עמים ששונאים אחד את השני שאחד התעשר על חשבון השני בלי בושה היום הכל נגמר הדור השני והשלישי לא פרייר ולא צריכים אחד את השני
    סגור
  • 25.
    אני נשאר בארץ
    יהודי 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 3
    שרדנו את הצנע, שרדנו את המיתון, שרדנו את מלחמת יום כיפור ונשרוד גם את זה. יהיו למו טייסים מעולים יוצאי מרוקו, שופטים בבית משפט עליון כמו ציון אמיר והיורדים ישבו בשכונות סגורות מפחד האיסלאם והילדים שלהם יתחתנומעם גויים ויאבדו לעד לעם היהודי
    סגור
  • חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
    בועז 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
    סגור
  • 24.
    כמו אחרי כל שריפה הטבע ירפא את עצמו
    יוסי 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הרפורמה המשפטית חיונית כדי שלא נהפוך לדיקטטורה שיפטוית, נוסח איראן שבה קבוצה קטנה של אנשים שבוחרים את עצמם משחקים בכאילו דמוקרטיה. וגם כדי שלא נהפך לסוריה שבה מיעוט עלווי שולט בכל באוכלוסיה. מי שהמדינה לא חשובה לו יעזוב מי שהמדינה חשובה לו ישאר יתמודד עם קשיים, הבעיה/מזל שברגע שכל מי שיעזוב יבין שהדשא של השכן רק ניראה ירוק יותר אבל בפועל השינאה ליהודים ולמהגרים גדולה פי כמה וכמה ממה שהם רק היו מסוגלים לחשוב הם יחזרו לארץ ועד יצפו שנפרוס להם שטיח אדום עם פיצוים ומנטלית של חזרנו להציל אותכם. אז נשמח לקבל אותכם בחזרה אבל לא עם שטיח אדום ובטח שלא נצתרך את העזרה שלכם. כי אין לנו ארץ אחרת ועדיף קשיים ולחיות בארץ מאשר שלא תיהיה לנו מדינה לחזור אליה
    סגור
  • 23.
    בולשיט
    ממ 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 3
    תפסיקו לזיין את המוח ולעשות שטיפות מוח לאזרחים..עלובי נפש
    סגור
  • 22.
    כתבה של בלה בלה
    ניב סולטן 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אם היית חוקר לעומק היית מבין שאין בכתבה גרם של אמת
    סגור
  • 21.
    מהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו
    מ.א 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כן אדוני הכתב , אתה וחבריך בתקשורת , הכתובה , וערוצי הטלוויזיה , והרדיו תיזהרו לדיראון עולם , אתם שהבאתם לפירוקה של מדינת היהודים , עודדתם מהפכה צבאית , עודדתם מרי אזרחי תידלקתם אנרכיה בכבישים ראשיים .אם ? פעם יצטרכו להעניק פרס ישראל אתם תקבלו אותו על זה שהצלחתם להישמע למסיטים הגדולים נגד היהדות , ונגד המדינה , איכס אחד גדול לכם ...
    סגור
  • 20.
    עוד שופר עלוב
    הזועם 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אכן כל השופרות של כלבי השמאל מכוונים לקול אחד שאומר שמדינת ישראל הולכת לסיים את תפקידה ואנחנו הולכים להתפזר בעולם, תתביישו לכם שרידי השואה אתם הולכים להפוך את מותם ופציעתם של עשרות אלפי חיילים ואזרחים לשוא,
    סגור
  • 19.
    תבהלה
    אבי 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ניצן אתה מנסה להפחיד את האנשים ואני אומר לך אם הליכוד לא היה מפחד מאשמאלנים והרפורמה היתה עוברת אני מבטיח לך שבעוד 5 שנים המדינה היתה יותר דמוקרטית יותר מגוונת מכל האוכלוסיות יותר מסגסגת יותר עשירה ומגוונת ולא רק השנ מאלנים שולטים בכל תחום וחוסמים את הימין אם זה בכלכלה בצבא וינטר שנחשב לקצין המצטיין לא מקדמים וזה רק דוגמא לסיום אומר לך אם לא יעבור עכשיו זה יעבור בעוד כמה שנים הרבה יות ר ממה שניסו לעביר ובלי פחד אנכנו אם ישראל הרוב זה ימין אל תשכח
    סגור
  • 18.
    הפחדה
    סמי 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נסיון חצוף להפחיד את הציבור אתם מבינים שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי ולא משנה איפה העסק רשום ואיפה תגורו בכל מקום בעולם תהיו היהודים הגזלנים שבאו לעשות כסף. אבל מה שאתם עושים יגרום למצב שלא תהיה לכם מדינה לברוח אליה. ואז מה תעשו ?
    סגור
  • 17.
    וואו כמה שטויות בכתבה אחת
    אילן 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ממש מגדת עתידות
    סגור
  • 16.
    כתבה מגמתית ופוליטית (ל"ת)
    && 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 15.
    ניצן כהן השמאלן
    רפי הישר 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא לקחת ברצינות כל מה שהוא מפרסם !
    סגור
  • 14.
    זבל של תעמולה שמאלנית
    בני 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נתניהו מביא לארץ אתצכול העולם להשקיע
    סגור
  • 13.
    תלכו ואל תחזרו
    נונה 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תפסיקו להבהיל למי שלא טוב שיהיה יום טוב תלכו ואל תחזרו. לימדו אותנו שלכל אחד יש תחליף ויהיו טובים ממכם. רוחה בלה רג'עה ישרמוטות
    סגור
  • 12.
    רפורמה מישפטית מיד בבקשה
    רק ביבי לוין רוטמן 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בהצלחה ממשלת-ישראל החוקית שנבחרה כחוק ברוב מוחץ וזכותה לעשות מה שרוצה !
    סגור
  • 11.
    ששש אל תעיר את הביביסטים, מבחינתם הכל זאב זאב (ל"ת)
    ירדן 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 10.
    קשקוש ותבהלה.
    איש הייטק, רסן במיל 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתבה שנובעת מבורות או מפוזיציה. עצוב לראות עיתונות כזאת
    סגור
  • 9.
    תבהלה
    אבי 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חברה מי שרוצה לעזוב שיעזוב לא לנסות להפחיד תנסו לעזוב תתחילו מחדש את מקומכם ימ לאו ציונים מהר מאד
    סגור
  • 8.
    3 ילדים כי החרדים
    רק חוק צמצום ילודה ע 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא מתגייסים לא ביזמות רק מחפשים תקציבים נוספים.
    סגור
  • 7.
    צודק . הקריסה לא תקרה ביום יומיים..
    אודי 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זה יכול לקחת שנים. למצוא עבודה במדינה אחרת זה לוקח זמן. אבל ברגע שזה יקרה אנשים כבר לא יחזרו. במיוחד הרופאים
    סגור
  • 6.
    מעניין, אותו כתב מספר שתשובה קנה 11 דונם ב... ישראל.
    אחת 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך זה מסתדר עם הנבואות האפוקליפטיות ? מי שהוביל את צמיחת ההיטק בישראל זה ביבי ואת ההכנסות מהגז... אז בטוח שיהיה לו רעיון ליצירת הפרה החולבת הבאה. רק שלא יתן לה שהשתן יעלה לה לראש ושהיא תחשוב שהיא מנהלת את העולם. ואל תשכח את אלפי המובטלים בהייטק ואלי שבארצות הברית, הם לא מחכים לנו.
    סגור
  • 5.
    נאשם בשוחד הורס מדינה (ל"ת)
    ילדי המהפכה 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    כתבה מעוד מעניית ולדעתי גם מאוד נכונה .
    מיכה 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רק צריך להבין....שרוב האוכלוסיה לא מפנימה את העתיד...איך אומרים דגים מתים זורמים בזרם. זה לא לאמין לאן ביבי לקח אותנו.
    סגור
  • 3.
    אדון איוב,על חוק כלים שלובים שמעתה.?! הרהורי לבך לא מענ (ל"ת)
    יעקב 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    שילכו. הגיע הזמן שמי שפה יישאר פה מהסיבות הנכונות
    אמת 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    האמת הפשוטה היא שהפגיעה בכלכלה היא רק מהשמאל שבכוונה פוגע. הרפורמה לכשעצמה אין בה פגיעה אלא דווקא הפוך היא טובה לכלכלה. משקיעם רוצים יציבות. אם צריך נבנה פה מחדש על יסודות נכונים וטובים ובלעדיכם. תפסיקו לאיים ולשבש פה את החיים. הרוב הוא בימין. יש גם אנשים אינטלגנטיים ועם הבנה. האמת לא בהכרח עם השמאל. רופא שמוכן לטפל במחבל אבל לא ביהודי ועוזב עוד לפני שנוצרה בכלל פגיעה שמשיפעה עליו.. מבחינתי שיעזוב. כמו שדן חלוץ ממובילי המחאה אמר בעבר כל עוד אין פקודה בלתי חוקית אין לסרב. היום כשהוא כבר לא במערכת.. אין לו בעיה למתוך בסרבנות. בהצלחה בגלות. אם תצליחו מה טוב. ואם תתבוללו ויבוא עוד גלי אנטישמיות אנו פה בשבילכם, למרות שאתם עשיתם הכל לפגוע בנו.
    סגור
  • 1.
    סוף עידן ישראל.
    אלכס 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם החרדים והמשיחיים רוצים את ארץ הקודש . כדאי לא להתמהמה במסירה הארץ. הם יהיו הרוב ממילא. אז כדאי כבר עכשיו למצוא מפלט. ישראל אולי תגיע ל 80 שנות בית שלישי. אבל זאת תהיה ממלכת יהודה ולא ישראל. המתיוונים החילוניים כבר יעזבו. במקום לרדת מצרימה ,ירדו מערבה . הסוף של הלאומנים הקיצוניים. כמו בממלכת יהודה ידוע. השואה הכלכלית והמדינת הבאה בפתח. אל תוותרו על השגעון. זה גנטי וידוע מראש. הקיצוניים ממחלות לא נרפאים.
    סגור