השוק

דיפלומט סוגרת שנה חזקה למרות השחיקה ברווח התפעולי

דיפלומט היא אחת היבואניות הגדולות בישראל והיא עברה שנה לא פשוטה; הדו"חות הכספיים של החברה מלמדים שההאשמות מרחיקות הלכת שהופנו נגד החברה בנוגע ליוקר המחיה בישראל - מופרכות
ניצן כהן |  2
נעם וימן (צילום קרן בן ציון)
דיפלומט מוכרת כמעט בכל בית בישראל היא היבואנית בישראל של ג'ילט, טונה סטארקיסט ועוד כהנה וכהנה מוצרים שנמצאים בכל בית בישראל. דיפלומט עברה שנה לא פשוטה, לא במונחים עסקיים, כמו שמראים הדו"חות שלה, אלא יותר מעולמות ההאשמות המוזרות שהופנו נגד החברה על אחריות ואפילו חלקית (כביכול) ליוקר המחיה בישראל.
אם כן, לפני שניכנס לדו"ח הכספי של החברה נציין כי הדו"ח הכספי הוא הרבה יותר מצוהר שמאפשר בדיקה על חלקה של החברה ביוקר המחיה בישראל. דיפלומט נזכיר, היא יבואנית, ולא יצרנית ולכן היכולת שלה לקבוע את המחירים לצרכן נמוכה עד לא קיימת, אב נניח גם לזה וניכנס לנתונים הכספיים.

דיפלומט השיגה בשנת 2022 שיעור רווח תפעולי של 3.9%, כן פחות מ-4% וזה אומר שעל כל שקל שהיא מכרה היא הרוויחה תפעולית 3.9 אגורות וזה אומר שאלמלא היה מדובר במכירות בהיקפים גבוהים, לא בטוח שהיה שווה להחזיק בכלל פעילות עם שיעורי רווחיות כאלה. 
אז לפני שניכנס עמוק יותר לדו"ח המצויין של החברה נזכיר שוב. לו דיפלומט הייתה עובדת על שיעורי רווח תפעולי דו-ספרתי, היינו שמחים מאוד כבעלי מניות (וקרנות הפנסיה שלנו שם) אבל היינו שמחים הרבה פחות כצרכנים. אבל כששיעור הרווח התפעולי הוא נמוך מ-4%, אז ניתן להניח שלא בדיפלומט הבעיה של יוקר המחיה בישראל. או לפחות לא כמו שייחסו לה השנה.
אם כן, ההכנסות של דיפלומט בשנת 2022 הסתכמו בכ-2.91 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-2.74 מיליארד שקל בשנת 2021. החברה הציגה צמיחה הן בפעילות בישראל והן בפעילות בחו"ל.
חלוקת ההכנסות בפילוח גיאוגרפי מגלה כי ההכנסות בישראל הסתכמו בכ-1.76 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.64 מיליארד שקל בשנת 2021. כחצי מהגידול בפעילות בישראל מיוחס לצמיחה אורגנית , החצי השני מיוחס לאיחוד לראשונה של חברת מדיטרנד, החל מהרבעון השני של שנת 2022. מדיטרנד מתמחה ביבוא ושיווק מוצרי תרופות ללא מרשם, מזון פונקציונאלי תוספי מזון ומוצרים פרה רפואיים.
ההכנסות מפעילות בחו"ל בדרום אפריקה, גיאורגיה, ניו זילנד וקפריסין גדלו והסתכמו לכ-1.15 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.09 מיליארד שקל בשנת 2021., הודות לצמיחה אורגנית ולהשקת מותגים חדשים. בנטרול השפעת הפרשי תרגום שליליים ,הייתה החברה מציגה  צמיחה גבוהה יותר של כ-7% בהכנסות מהפעילות בחו"ל. 
הרווח הגולמי בשנת 2022 הסתכם בכ-615 מיליון שקל, בהשוואה לכ-574 מיליון שקל בשנת 2021. שיעור הרווחיות הגולמית בשנת 2022 הסתכם לכ-21% - זהה לשיעור הרווחיות ב 2021 .
הרווח התפעולי בשנת 2022 הסתכם בכ-113 מיליון שקל, בהשוואה לכ-128 מיליון שקל בשנת 2021. הירידה ברווח התפעולי, למרות הצמיחה בהכנסות, נבעה בעיקר מעלייה בשיעור הוצאות התפעול ובדגש על עלייה בהוצאות המיוחסות ישירות לגידול בהיקף המלאי, גידול בהוצאות שכר, איחוד לראשונה של חברת מדיטרנד והתייקרות תשומות נוספות. שיעור הרווח התפעולי בשנת 2022 ירד לכ-3.9% מההכנסות, לעומת כ-4.7% מההכנסות בשנת 2021.
הרווח הנקי בשנת 2022 הסתכם בכ-76 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי בסך של כ-90 מיליון שקל בשנת 2021. הירידה ברווח הנקי נבעה כאמור מהגידול בהוצאות התפעול, לצד גידול בהוצאות המימון, נטו בסך של כ-6 מיליון שקל בעיקר בגין שערוך התמורה המותנית והאופציה העתידית לרכישת יתרת מניות חברת הבת מדיטרנד.
התזרים מפעילות שוטפת בשנת 2022 הסתכם בכ-129 מיליון שקל, בהשוואה לכ-109 מיליון שקל בשנת 2021.
במונחים רבעוניים הרי שההכנסות ברבעון הרביעי של שנת 2022 הסתכמו בכ-756 מיליון שקל בהשוואה לכ-681 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. צמיחה בהכנסות הן בישראל והן בכל המדינות בהן פועלת החברה.
בחלוקה גיאוגרפית הרי שההכנסות בישראל ברבעון הסתכמו בכ-452 מיליון שקל בהשוואה לכ-444 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. ההכנסות מפעילות בחו"ל  בדרום אפריקה, גיאורגיה, ניו זילנד וקפריסין הסתכמו בכ-304 מיליון שקל, בהשוואה לכ-237 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. הצמיחה בהכנסות מיוחסת לכלל המדינות בהן פועלת החברה  
הרווח הגולמי ברבעון הרביעי של שנת 2022 הסתכם בכ-158 מיליון שקל בהשוואה לכ-152 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. הגידול ברווח הגולמי הושפע בעיקר מהגידול בהיקפי הפעילות בחו"ל, בקיזוז חלקי עם השחיקה ברווחיות הגולמית ברבעון לכ-20.9% לעומת כ-22.4% ברבעון המקביל בשנת 2021.
הרווח התפעולי ברבעון הרביעי של שנת 2022 הסתכם בכ-17 מיליון שקל בהשוואה לכ-36 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. הירידה ברווח התפעולי נבעה מגידול חד בהוצאות התפעול. שיעור הרווח התפעולי ברבעון ירד ל-2.3% מההכנסות, בהשוואה ל-5.3% מההכנסות ברבעון המקביל בשנת 2021.
הרווח הנקי של קבוצת דיפלומט ברבעון הרביעי של שנת 2022 הסתכם בכ-5 מיליון שקל בהשוואה לכ-26 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. הירידה ברווח הנקי הושפעה מהגידול האמור בהוצאות התפעול, לצד גידול בהוצאות המימון, נטו בעיקר בגין שערוך התמורה המותנית והאופציה העתידית לרכישת יתרת מניות חברת הבת מדיטרנד.
התזרים מפעילות שוטפת ברבעון הרביעי של שנת 2022 הסתכם בכ-90 מיליון שקל, בהשוואה לכ-12 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021 – הושפע בעיקר משינויים בהון החוזר ובדגש על סעיף המלאי.
לחברה יש כיום מזומנים ושווי מזומנים בסך של כ-103 מיליון שקל, לצד פיקדון לזמן ארוך בסך של כ-104 מיליון שקל המיוחס לנטילת חוב בנקאי בסוף שנת 2021 לצורך מימון הקמת המרלו"ג בקיסריה. החוב הפיננסי הסתכם בכ-225 מיליון שקל. בהתאם לכך, החוב הפיננסי, נטו של החברה מסתכם בכ-18 מיליון שקל בלבד. ההון העצמי של דיפלומט עלה לכ-769 מיליון שקל ומהווה כ-50.6% מסך המאזן.
החודש התקיימו כל התנאים המתלים, לרבות אישור הממונה על התחרות, לצורך השלמת העסקה לרכישת 51% יחידות השתתפות באגודה חקלאית שיתופית מוצרי שום ותיבול דורות, וזאת בתמורה לסך של כ-76 מיליון שקל, בכפוף להתאמות מחיר כמוסכם בין הצדדים.
בחודש ינואר האחרון השלימה דיפלומט את רכישת נווה פארמה וביגדם. שתי החברות פועלות בתחומי הפארמה ותוספי התזונה. במסגרת ההסכמים רכשה דיפלומט 65%  ממניות חברת נווה פארם תמורת כ-81 מיליון שקל וכן כ-90.2% ממניות חברת ביגדם תמורת כ-15 מיליון שקל. חברת נווה פארמה עוסקת בפיתוח ושיווק תוספי תזונה, אביזרים רפואיים, וכן פיתוח וייצור מותגים פרטיים בעבור חברות פארמה במספר מדינות בעולם. חברת ביגדם עוסקת במכירות מוצרי נווה פארמה בערוץ האונליין מחוץ לישראל, בעיקר באמצעות פלטפורמת המכירות של אמזון.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מה שמעניין הוא הרווח הגולמי שהוא גבוה מאוד
    דג 03/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרווח התפעולי הוא אחרי תשלום משכורות, כולל בונוסים למנהלים. מה שמעניין אצל סיטונאי הוא הרווח הגולמי, ובמקרה הזה 21%, גבוה מאוד וזהה לשיעור רווח גולמי של קמעונאי. רווח גולמי לסיטונאי של 10% הוא יפה וסביר ומפחית את המחיר לצרכן בכ-20%.
    סגור
  • 1.
    לא פלא עם המחירים האלה (ל"ת)
    משה 03/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור