השוק

ברקזיט מאוחר? ענקית השבבים עוזבת את בריטניה

ענקית השבבים ARM, שמתכננת את השבבים שנמצאים בכל סמארטפון, שעון חכם, סטרימר, טלוויזיה חכמה, מכונית או מטוס, בחרה לפי מקורות להנפיק דווקא בארה"ב, ולא במדינה שממנה היא מגיעה – למרות שגורמים שונים, מהבורסה המקומית ועד ראש הממשלה בכבודו ובעצמו, ניסו לשכנע אותה להנפיק בבית
יאיר מור | 
כלכלת בריטניה (צילום shutterstock)
ענקית השבבים ARM, שהתוצרים שלה נמצאים כמעט בכל מכשיר בעולם היום – משעונים חכמים ועד מכוניות ומטוסים – תונפק באחת מבורסות וול-סטריט בארה"ב, ולא בבורסת לונדון, כך אמרו בשבוע האחרון מקורות בחברה לבלומברג. זאת למרות שמדובר בחברה בריטית, שהמטה הראשי שלה ממוקם בעיר קיימברידג'.
לפי המקורות, החברה נוטה לעבר הנפקה בניו-יורק, ולא בלונדון. היא לא פוסלת הרשמה עתידית למסחר דואלי בשתי הערים, אך לדבריהם הסיכויים לכך לא גבוהים, משום שבורסות ניו-יורק אטרקטיביות יותר מבחינתה.
מדובר במכה קשה לבריטניה ולממשלת סונק, שנפגש עם בכירים בחברה מספר פעמים ולפי דיווחים ממש התחנן בפניהם להנפיק "בבית", במדינה שכה גאה בהשתלטות הכמעט מוחלטת של החברה המקומית על השוק העולמי.
ב-2016 נמכרה החברה הבריטית ל-SoftBank היפנית תמורת סכום עתק של 32 מיליארד דולר. ב-2019 היא חתמה על עסקה היסטורית למכירה שלה בסכום אסטרונומי אף יותר, של כ-44 מיליארד דולר, לענקית שבבי הגרפיקה והבינה המלאכותית אנבידיה. עם זאת, העסקה הזו נפסלה – בעיקר בגלל אותה ממשלה שכעת מבקשת שהחברה תישאר בבית, אך אז היתה עסוקה יותר בטענות כי המכירה מהווה סכנה לתחרות ולביטחון הלאומי כאחד.
לאחר ביטול העסקה, בחנה סופטבנק מספר אפשרויות, והתכוונה להנפיק את ארם בשנה שעברה לפי שווי של לא פחות מ-60 מיליארד דולר. כעת היא צפויה לחתום עוד החודש עם בנקים שינהלו את ההנפקה, שעתידה לקרות עוד השנה, אך לפי שווי נמוך משמעותית בשל המשבר שהוביל גם לביטול ההנפקה הקודמת.
מנכ"ל הבורסה הלונדונית, דייויד שוימר, אמר לבלומברג כי "למעשה, מתנהלות שיחות מעולות בשווקי בריטניה כרגע – והן לא על כללי הרישום או הגבלות הרישום. יש (כאן) הזדמנות ליישם כמה מהרפורמות שהממשלה בוחנת, ליישם כמה מהרפורמות שצוות המשימה לשווקי ההון עובד עליהן, שתמשכנה להפוך את לונדון לתחרותית ואטרקטיבית הרבה יותר כיעד רישום ומרכז פיננסי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה