השוק

ליברמן: אם קטר ההייטק ייסע לאט - כל הכלכלה תאט

שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן אמר בסוף השבוע כי נתניהו לא שולט בנתונים ואחרי הבור שהשאיר כשיצא, השאירה הממשלה היוצאת עודף של 10 מיליארד שקל: "אנחנו שוק קטן של 9 מיליון איש ורוב התוצר שלנו הולך לייצוא. ארבעת השווקים הגדולים לא במצב טוב. ההתמודדות כאן היא מורכבת, אני חושב שהתמודדנו טוב מאוד ואני מקווה שלא יקלקלו עד שנחזור"
ניצן כהן |  1
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
שר האוצר לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, נשא ביום חמישי האחרון דברים בכנס "יום הדמוקרטיה 2023" של המכון לחירות ואחריות בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, ואגודת הסטודנטים באוניברסיטת רייכמן: "הקמת קואליציה חרדית משיחית - פעם ראשונה מאז קום המדינה קמה ממשלה אנטי ציונית מובהקת. ההסכם הקואליציוני סותר ב-200 אחוז את הספר ׳מדינת היהודים׳, כל מה שהרצל כתב - עשו ההפך״.
בראשית דבריו התייחס ח"כ ליברמן לטענה שהעברת 'חוק הנאשם' בממשלה הקודמת הייתה מונעת את הקמת הממשלה הנוכחית: "לגבי חוק הנאשם אנחנו דרשנו להעביר את החוק. מי שעמד על הרגליים האחוריות זו ימינה ואיילת שקד והם הצליחו לטרפד את זה. זה היה ניסיון לא פשוט לקואליציית השינוי אבל בסוף זה נפל בגלל תלות אחד בשני. אני לא בטוח שזה היה משנה משהו, כי ברגע שהקואליציה המשיחית החרדית קיבלה 64 מנדטים הם היו מבטלים את החוק לפי שהיו מקימים את הקואליציה שלהם". 
ליברמן הוסיף וקבע כי "הנאום של יריב לוין הוא סימן לאותו שינוי דרמטי. מה שקרה עם הקמת הקואליציה החרדית משיחית הוא שלראשונה מקום המדינה הוקמה ממשלה אנטי ציונית מובהקת. תקראו את 134 דפים של ההסכם הקואליציוני ואת הספר 'מדינת היהודים' – זה סותר אחד את השני ב-200 אחוז - כל מה שאמר הרצל עשו ההפך. הרצל אמר אנחנו ננהל את מדינת היהודים במדע ובחוכמות ואם כהני הדת יתערבו נדע לכלוא אותם במקדשי האל. זו ממשלה אנטי ציונית באופן חריף ומובהק".
בנוגע למניעיו האישיים-משפטיים של ראש הממשלה נתניהו אמר ליברמן כי "הוא רוצה להגיע לעסקת טיעון ללא קלון. למה זה חשוב לו? כי קלון לא משפיע רק במערכת הפוליטית אלא גם אחרי כשהוא יצא החוצה הוא לא יוכל להיות מועסק בשום חברה ציבורית. לכן כל מה שהוא עושה הוא משעבד את מדינת ישראל לנושא אחד – איך הוא מגיע לעסקת טיעון ללא קלון".
בנוגע לממשלת השינוי קבע ליברמן בנחרצות כי "אני מאוד שלם עם המהלך של קואליציית השינוי כי אמרו שאי אפשר להקים ממשלה בלי ש"ס ויהדות התורה והוכחנו שזה אפשרי. התקלה הייתה עם ימינה, שיקלי ואח"כ ניר אורבך וסילמן. אבל בסופו של דבר כמהלך זה היה מהלך נכון לכיוון הנכון וחבל שזה לא הצליח בפעם הראשונה, אז זה יצליח בפעם השנייה ואני חושב שגם הליכוד בלי נתניהו צריכים לקחת חלק. לביבי אין ימין ואין שמאל ואי אפשר עם האיש הזה לעשות שום דבר". 
לשאלה האם היה נכון ב-2019 לא להיכנס לממשלת נתניהו כדי לדחוק החוצה את החרדים, השיב ליברמן כי "זה היה נכון מאוד. אני מאמין שבנאדם צריך לעשות מה שהוא מאמין בו בלי קשר לתוצאות אלקטוראליות ואני לא מוכן להקריב את התפיסה האידיאולוגית שלי לטובת רווח אלקטוראלי ולכן התנהלנו נכון. הממשלה הזו היא אנטי ציונית, הרב טאו הוא אחד האנשים המשפיעים בקואליציה הזו. הוא כתב לפני כמה שנים בספר שלו שמקומה של אישה בבית ולא במרחב החברתי, שהשכלה לנשים פוגעת באיכות החיים של האומה ושמערכת החינוך היא גיהינום. זה מה שקיבלנו וצריך להיאבק בזה בכנסת. אני לא מוכן להרוויח מנדטים על חשבון התפיסה הבסיסית שלי ובטח שלא לאמץ תפיסה אנטי ציונית. גפני אמר העם מתחלק לשניים - צבא וישיבות - זה מה שקורה בפועל ואני לא מוכן לקבל את זה".
להאשמותיו של ראש הממשלה נתניהו כי הממשלה הקודמת הפקירה את נושא יוקר המחיה ונתנה למצב להידרדר, השיב שר האוצר לשעבר בעוקצנות מגובה בנתונים: "אני בטוח שהוא לא שולט בנתונים. כשנכנסתי לתפקיד שר האוצר המינוס בגרעון היה 144.6 מיליארד שקלים, וכרגע יש פלוס של 10 מיליארד שקלים. 'אקונומיסט' דירג את כלכלות העולם ומדינת ישראל דורגה במקום הרביעי. בתחום המזון עליית המחירים הייתה הכי נמוכה בכל העולם, בנושא האנרגיה עליית המחירים הייתה מקום שני. כשאני לוקח כל פרמטר אובייקטיבי של כל הגופים הבינלאומיים – מדינת ישראל נמצאת במקום מצוין".
בנוגע לשאלה אודות כלכלת ישראל בכלל והייטק בפרט אמר ליברמן "כלכלת ישראל היא כמו רכבת עם הרבה קרונות והקטר הוא ההייטק. אם הוא ייסע לאט כל הרכבת תיסע לאט, השאלה מה קורה עם הקטר. מה שקרה בהייטק בישראל ש-40 אחוז מכל ההשקעות הפרטיות בכל העולם זרמו לכאן לסטארטאפים ולסייבר ולכן הייתה כאן פריחה. רק עכשיו ראינו דוגמא בבריטניה שליז טראס רצתה לחתוך במיסים – זה לא עובד, זו מתמטיקה.
"הבעיה היא שהשרים לא למדו לימודי ליבה ולא מסתדרים עם מתמטיקה. לכן אנחנו התנהלנו בצורה אחראית. אנחנו שוק קטן של 9 מיליון איש ורוב התוצר שלנו הולך לייצוא. ארבעת השווקים הגדולים: האיחוד אירופי, ארה"ב סין ואנגליה, לא במצב טוב ואנחנו תלויים בשווקים חיצוניים. לכן ההתמודדות כאן היא מורכבת ואני חושב שהתמודדנו טוב מאוד ואני מקווה שלא יקלקלו עד שנחזור". 
בנוגע לכיוון שאליו מובילה הממשלה החדשה את הכלכלה אמר ליברמן "ביבי הפסיק להתעניין בכל מה שהוא לא הנושא האישי שלו והוא מקריב מדינה שלמה על מזבח התסבוכת האישית שלו. מבחינת ההובלה הכלכלית אנחנו כרגע הולכים לכיוונים מאוד בעייתיים ואני לא רוצה להגיד מעבר לזה, דיברתי ארוכות עם מחליפי ואמרתי לו מה צריך לעשות. במבוא לכלכלה דבר ראשון שלומדים הוא יתרון יחסי והכי חשוב זה להשקיע שם. אני לא חושב שאנחנו יכולים כאן לפתח תעשיית טקסטיל, אנחנו צריכים להשקיע במוח היהודי כי אם לא נשקיע שם מצבנו רע ולכן צריך להשקיע את הכסף בהשכלה ובחינוך, לא בבורות. שישה מיליארד שקלים למערכת חינוך בלי לימודי ליבה זה ההפך ממה שצריך לעשות. צריך לאמץ תוכנית לאומית לפיתוח AI והצטיינות בלימודים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    משקיעים לא מתקרבים למדינות לא דמוקרטיות
    Anj 01/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלי חוקה , בלי בג"ץ ועם משטר דיקטטורי - משקיעים לא יסכנו את כספם כאן. חברות הייטק וסטארטאפים יצטרכו לסגור ולעבור לחול כדי לקבל השקעות
    סגור