השוק

התוכנית של נתניהו לליבוי האינפלציה והתוכנית המוזרה של מיכאלי לחלוקת קרקעות

ככל שהבחירות מתקרבות נראה שהמועמדים השונים מתחרים למי יש תוכנית כלכלית מוטרפת יותר; אבל לשמוע את נתניהו שהיה בפסגת הקריירה שלו שר אוצר מגבש תוכנית לחלוקת כסף היה כבר מבהיל באמת
ניצן כהן |  22
בנימין ושרה נתניהו (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
נראה שככל שאנחנו מתקרבים לבחירות התוכניות המוזרות ביותר יוצאות לאוויר העולם. אולי אלה בלוני ניסוי כדי לראות מה תופס ולרכב עליו עד הקלפי ואולי אלה באמת תוכניות עבודה, או ראשית תוכניות עבודה.
מטבע הדברים נתחיל עם אחד המועמדים המרכזיים יותר בישראל - בנימין נתניהו. נתניהו באמת עשה כמה מהלכים כלכליים בעברו, מהלכים אמיצים שהזניקו את הכלכלה. מבין המהלכים האלה את המהלך המרכזי והחשוב ביותר שלו בעולמות הכלכליים הוא יזם כשהיה שר אוצר, וראש הממשלה היה אריק שרון.

נתניהו היה אז אדם אחר. הייתה לו לשכה תומכת, לשכה שניתן לעשות בה שימוש לטייב קבלת החלטות. מי שניהל את הלשכה ביד רמה היה יוסי בכר ז"ל. רואה חשבון שניהל את אחת הפירמות הגדולות בישראל בתחום. הכיר את רזי הכלכלה והבירוקרטיה הנלווית אליה אבל מעל הכל הוא היה אדם ישר והגון.
נתניהו יזם אז מהלך של צמצום למינימום של הקצבאות, תוך ניסיון לברור את המוץ מהתבן ולהגיע לאלה שזקוקים באמת לקצבאות ולא למי שעובד בלהשיג קצבאות. במקביל הוא הוריד את מס ההכנסה וצמצם את לפיתת החנק של הבירוקרטיה הישראלית.
אז מאז עברו הרבה מים בירדן ונתניהו השתנה. תעשיית הקצבאות הישראלית חזרה להזין אנשים שלא זקוקים לה ולמעשה עושים מקצוע מלהשיג קצבאות. דור גדל כאן שאינו יודע איך מתפרנסים מעבודה, איך תורמים לחברה ומשרתים בצבא. בתקופת נתניהו המאוחרת יותר חזרה תעשיית הישיבות לשגשג ולא, לא מדובר על אותם עילויים אלא על תעשיה שלמה שמייצרת אנשים שכבר לא יודעים איך מתפרנסים באמת.
אז מה היה לנו עד עכשיו: בנימין נתניהו שמבין ויודע כלכלה, כיהן כשר אוצר משמעותי שהותיר חותם ויש לנו את נתניהו ראש הממשלה. האיש הפוליטי שהחזיר את הכלכלה לעולם שנגיד את זה בעדינות - אינו תומך צמיחה.
ומה קיבלנו השבוע: נתניהו דור ג'. נתניהו עשה ניסוי כלים בתקופת הקורונה. הוא חילק כסף לאנשים, הקים תוכניות סיוע נדיבות וראה שכלום לא קרה. עולם כמנהגו נוהג אבל כולם שמחים. כולם קיבלו העברות של מזומנים ישירות לחשבון הבנק שלהם. נניח שנתניהו עשה בתקופת הקורונה את המהלך הנכון שאפשר לצבוע אותו בצבעים של "לעשות הכל שמשקי הבית לא יקרסו" והכל אומר הכל כולל הכל גם את מניחים את היסודות לאינפלציה של מחר. זה סיכון מתקבל על הדעת.
אבל עכשיו אנחנו מגלים שנתניהו מותח את הגבולות ואם שנה ומשהו הייתה מדינה שלמה בסגר והיה צריך לפשוט לחלק כסף לאנשים כדי שלא יקרסו, הרי שהמצב היום רחוק משם. רחוק מאוד משם. ולכן הקפאת משכנתאות, הקפאת מחירי הדלק והמחים והחשמל היא לא יותר מחלוקת כסף ללא בקרה וללא שליטה מה שמדיף ריח של לחלק לחם ושעשועים כדי לקנות את לב ההמונים.
אין מה להיכנס לעולמות החקיקה ושינויי החקיקה הנדרשים כדי להביא להקפאות כאלה אבל נניח שניתן לעבור את המכשול הזה. נזכיר שכרגע הנזק למשקי הבית מעליית הריבית ומעליית האינפלציה מסתכם במאות בודדות של שקלים לחודש (סדר גודל של 400 שקל בממוצע למשק בית בחודש) אלה סכומים שניתן לספוג אותם בהוצאות, אלה סכומים שאינם מאיימים על היציבות אלא יגרמו לאנשים לצרוך פחות מותרות ואת זה בדיוק רוצה בנק ישראל (ובכלל הבנקים המרכזיים בעולם) לצנן את הביקושים.
כרגע, שוק העבודה הדוק, כמו שאוהבים היום לקרוא לו הכלכלנים. כלומר התעסוקה היא מלאה או קרוב לשם וזה אומר שאין בעיה למצוא עבודה. אולי לא מושלמת, אולי לא הכי משתלמת אבל עבודה יש!.
בואו נדבר רגע על השכר. השכר הממוצע בישראל עומד על סדר גודל של 12,500 שקל מידי חודש והוא די יציב כלומר אין לנו מצב בו השכר יורד באופן שיכול לאיים על היציבות הכלכלית.
מה כן יש לנו? נתב"ג התפוצץ בחגים. סדר גודל של מיליון בני אדם עברו בנתב"ג בחגים. חלק לא מבוטל מהם טס ליעדים יקרים. אז מה בנק ישראל רוצה כשהוא מעלה את הריבית? שיטוסו פחות, שיסעו פחות ברכבי יוקרה, שיבלו פחות במסעדות שף יקרות וכן הלאה. ואת זה הקפאה של התשלומים שנתניהו מדבר עליהם, תתדלק. זה לא יעצור את האינפלציה אלא יטיס אותה מעלה מעלה.
אבל לא רק נתניהו בסיבוב הזה הלך לאיבוד. יצא לי לשמוע השבוע את מרב מיכאלי עם תוכנית כלכלית מוזרה להורדת מחירי הנדל"ן. לא תכביר מילים על התוכנית המוזרה הזו רק תספר לכם את השורה התחתונה שלה: המדינה תקפיא את מחירי הקרקעות, תקבע מחיר אחיד ותמכור אותן לקבלנים. חלק נוסף בתוכנית ה"גאונית" הזו היא שהמדינה בעצמה תבנה דירות ותמכור אותן או תשכיר אותן שלא במחירי השוק.
אם כן: לא פעם אני שומע את הסיפורים האלה על שוק הנדל"ן שהמדינה לא תספסר בקרקעות ועוד מיני תופינים בולשביקיים כאלה אבל מה לא ברור כאן. נניח שמדינת ישראל מקפיאה את כל מחירי הקרקעות שבבעלותה ומוציאה אותן לקבלנים. אז איך נבחר את הקבלן הנכון לקרקע הנכונה? ניתן להניח שכולם ירצו לבנות במתחם שדה דב או בכיכר המדינה וניתן להניח שפחות בשכונות חדשות בירוחם למשל. 
אז איך מיכאלי תבחר את הקבלנים האלה? ניתן להניח שדו"חות על דו"חות של מבקר מדינה (ככל שיהיה כזה) יצאו על התהליכים האלה. המשטרה תהיה מעורבת וכתבי אישום יוגשו ונגלה דור חדש של פרוטקציונרים שבונים במיקומים המבוקשים ודור קבלנים עם פחות קשרים שבונים באזורים מחוץ לאזורי הביקוש.
כך או אחרת, שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    ביבי טוב לטייקונים (ל"ת)
    אוצרות לביבי 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    אוי ואבוי...רק אני מחליטה פה.
    אליקו 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק הביטו בתמונה על המבט הזועף של שרה לנתניהו, כאילו כעסה עליו מי אתה נתניהו שתחליט בלי אישור ממני, רק אני אחליט ומחליטה פה ביבי מסכן ומובל-ממש אומלל.
    סגור
  • 20.
    כתבה מאוזנת
    בונבון 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן שטויות של בחירות
    סגור
  • 19.
    אין על הישראלים
    עוזי 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עכשיו הניסוח הוא יחידות קרקע למכירה אז למה לא אומרים חצי דונם למכירה כפי שהיה פעם כי המחירים בשמיים ולא רוצים לכתוב על הגודל האמיתי אז הכי בלוף שיש זה יחידות קרקע וכשאתה בודק על מה העלות של 50000 שקלליחידה אתה מגלה שמדובר על מטר מרובע אחד בלבד
    סגור
  • 18.
    כלכלה של חנווני
    ממש 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בקיצור, ביקורת על תכנית כלכלית ללא אף נתון או טיעון כלכלי. זעזוע קדוש אינו תחליף. נתניהו הוכיח יכולת כלכלית במשך שנים, הוכיח שהוא יודע להתניע משק במשבר או להאיץ צמיחה. השקעות במשק או צמצום מס, היינו הך, מובילות לצמיחה. ואילו כלכלה של חנוונים דורשת ניהול תקציב לפי שורת הרווח, מינימום השקעה, מקסימום גביה. דרכו של נתניהו, של כל משק צומח, עדיפה.
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    להקפיא את הספינים והשקרים ע"י הקפאת הפוליטיקאים לכמה שנ (ל"ת)
    גם לי תוכנית סודית 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    כמו כל הכתבות השקריות מטרתה את להשחיר את נתניהו
    משה מחולון 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם לסחורה שקרית יש קונים, בינתיים הישמעאלים משתלטים על המדינה היהודית.
    סגור
  • 15.
    אתה מקשקש ולא במקצועיות רבה
    אחד העם 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכון שיש היום המון תמיכה בחרדים שצריכה להיפסק אבל תשאל מה הניע את ביבי לאחד כוחות צמודים כל כך עם החרדים? ליברמן ושאר המחרימים שדופקים את כולנו לגבי מיכאלי דווקא רעיון נכון והגיוני כי כידוע התמחור העיקרי זו קרקע לגבי הטיעון ההזוי שלך לך תוציא מכרזים שיאכפו על ידי המדינה סבסוד שכירות ארוכת טווח יוריד עלויות בתים מה לא ברור לכתב המטורלל
    סגור
  • 14.
    הצעת נתניהו היא שוחד בחירות. נטו.
    גדעון 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשוטו כמשמעו.
    סגור
  • 13.
    הבטחות לפני הבחירות
    ב.א 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד ספין בחירות להבטיח אפשר לקיים לא ידעתי לא שמעתי לא נבחרתי
    סגור
  • 12.
    מי שכתב את זה לא מבין שהמשכורות נשחקות בגלל יוקר המחיה
    תושב העמק 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרי 40 שנות עבודה מהפנסיה (הצוברת) שהקרנות וחברות הביטוח חוגגות עליהן, אי אפשר לחיות. על העובדים נגזר לחיות בעוני ביום שיפרשו.
    סגור
  • 11.
    מי שכתב את זה לא מבין שהמשכורות נשחקות בגלל יוקר המחיה
    תושב העמק 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרי 40 שנות עבודה מהפנסיה (הצוברת) שהקרנות וחברות הביטוח חוגגות עליהן, אי אפשר לחיות. על העובדים נגזר לחיות בעוני ביום שיפרשו.
    סגור
  • 10.
    התכנית של נתניהו לברוח מהמשפט . הכל בלופים אצלו .
    מישל לוי 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי שקרן נוכל ורמאי . כל התכנית שלו זה לברוח מהמשפטים שיש לו .
    סגור
  • 9.
    מיכאלי לא ברחה מאיזה סרט כחול?
    אבי 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה לה ולפוליטיקה שתלך לעשות מסאז לבעלה הסמרטוט שלא מצחיק.
    סגור
  • 8.
    נתניהו אימץ את השיטה הקלה ביותר שעובדת
    אפי 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נתניהו טיפח תכניות כלכליות קצרות מועד, כאלו שאת ההישגים שלהם אפשר להוכיח בפרק זמן קצר, מתוך הבנה שאת ההישגים צריך למנף עד הבחירות הבאות. הוא דוגל בכלכלה חופשית מוחלטת, כזאת שלא מצריכה התערבות במשק. הוא העניק את האחריות הכלכלית לבנק ישראל ולפקידים ולעתים גם לשרים, ובכך הסיר מעצמו את האחריות לטפל במטרות כלכליות ארוכות טווח. הוא תמיד יגיד שהטוב זה בזכותו והרע זה לא באשמתו אלא בגזירת גורל. גורל שהוטל על ידו בידי פקידים לעשות ככל העולה על רוחם. כשנתניהו אומר כלכלה חופשית, הוא מתכוון חופשית מדאגות.
    סגור
  • 7.
    ביבי הוא נוכל מירב מיכאלי ולזימי
    דני צור 10/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צמד מטומטמות...זה משהו אחר.
    סגור
  • 6.
    נתניהו מאחז עיניים. הבנקים לא יוותרו על אגורה
    בנקאי 10/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שנתניהו מתכוון זה ששנה אחת אא שלמו, אבל החוב יצטבר לזמן הנותר, וגם יצבור ריבית. זה רק מייקר את ההלוואה, וזה הסדר שאפשר תמיד לכשות עם הבנקים, אך הוא לא משתלם ללווה.
    סגור
  • 5.
    ביבי יתנהג כאילו כבר ניצח
    צבי 10/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיצפה לתוצאה אחרת העם ממש לא איתו
    סגור
  • 4.
    ומה אחרי שנה
    יס מיניסטר 10/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי ישלם? או כמו הפעם ההיא שביבי "הציל" את המדינה על חשבון המעמד הבינוני ומטה כשהעלה את גיל הפרישה ל- 67 ולא נגע בעשירים? העלות אז הייתה קרוב ל- 200,000 ש"ח לבעלי הכנסה בשכר הממוצע כי גדחו תשלומי קצבת זקנה לשנתיים, נדחו הפטורים מתשלום ביטוח לאומי ומס בריאות לשנתיים ונדחו זיכויי המס לגמלאים גם הם כמובן לשנתיים הערכה גסה כ- 200,000 ש"ח לבעל הכנסה ממוצעת כל זאת בלי לפגוע בעשירים ובחברות הענק ובלי שינויים מתבקשים בתשלומי מס מחברות "הארנק" או בדחיות המס של החברות. גם פתרון לפועלי ייצור שכבר לא מסוגלים לעבוד אחרי גיל 65 לא נתן והם נזרקו לכלבים
    סגור
  • 3.
    זה קשקוש..האם מאשימים את ליברמן ולפיד בחלוקת כסף כשהק
    אאט 10/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשהקפיאו את עליית הדלק בכך שהפחיתו את הבלו עד שירד חזרה??
    סגור
  • 2.
    נתניהו מנהיג אמתי שהביא הישגים כבירים למדינת ישראל
    רני גוטליב 10/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכל פרמטר בכלכלה בביטחון..ביחסי החוץ. יהיר היהיר לפיד הוא פגע מדיני..שהביא הרס וחורבן בכל פרמטר..בכלכלה..בביטחון ביחסי החוץ.תבחרו
    סגור
  • 1.
    משבר הדיור - סכנה !
    ר 10/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חייבים ממשלת אחדות רחבה לפתרון משבר הדיור. שימו את מחלוקות האגו בצד, המצב מתדרדר ואכן מדובר בסכנה לעתיד המדינה - כשלצעירים אין דיור ואין עתיד ורוד ב"ארץ המובטחת". כשהריבית קטנה ממשיכים לקנות דירות והמחירים מטפסים. כשהריבית קטנה ואין מלאי דירות מחירי הדיור לא יורדים או שיורדים בקושי, אך אנשים לא יכולים להרשות לעצמם לקנות דירות. ואז עוברים לשכירת דירות ושוק ההשכרה הולך להיות רותח בתקופה הקרובה... ואז בעצם זוגות צעירים מורידים את הנטו שלהם בסעיף הדיור (גם בשל שכירות). וכך יוקר המחיה ממשיך וימשיך לזנק. רק ממשלה רחבה לתקופה של 3-4 שנים עם אג'נדה של פתרון משבר הדיור תוכל אולי להזיז משהו ולצייר לצעירים עתיד חיובי במדינה. זה כבר לא מצחיק, הפכנו לארץ אוכלת יושביה (הצעירים בפרט). במקום לזרוק כסף על הגרלות מטופשות חייבים פתרונות ממשיים וכוללניים. הממשלה יכולה למשל לקנות "שכונות" של מגדלי משרדים ולהמיר אותם לדיור ולהציע במחיר שפוי. הפתרון הוא בכיוון בניה לגובה, רבה, גם במרכז הארץ ובסביבתה, אין ברירה. ולמי שיש פתרון טוב אחר מוזמן להציע.
    סגור