השוק

על רקע האינפלציה: ביידן ביקש מסעודיה לדחות את החלטת אופ"ק

יחסי ארה"ב-סעודיה במשבר עקב החלטת הממלכה הערבית לצמצם את אספקת הנפט ולאיים כלכלית על השוק האמריקאי שנמצא בסכנת מיתון. כעת, סעודיה חושפת את בקשתו של נשיא ארה"ב
מערכת ice |  2
סעודיה וארה"ב (צילום pixabay, pexels)
ממשל ביידן ביקש מסעודיה, המנהיגה בפועל של קבוצת יצרניות הנפט אופ"ק, לדחות את החלטתה על תפוקת הנפט בחודש, כך מסרה הממלכה בהצהרה.
הסעודים דחו, ובתחילת אוקטובר OPEC+ הכוללת יצואניות נפט שאינן אופ"ק כמו רוסיה - הודיעה על קיצוץ האספקה ​​הגדול ביותר שלה מאז 2020, בהיקף של 2 מיליון חביות ליום החל מנובמבר. המשמעות היא אספקה ​​הדוקה יותר ומחירים גבוהים יותר בתקופה של אינפלציה גבוהה ממילא ודאגות מהמיתון העולמי, מה שהכעיס את המחוקקים בארה"ב שקוראים כעת ל"הערכה מחדש" ביחסים עם הממלכה הסעודית.
יש לציין כי בקשתו של ביידן הייתה מעכבת את ההחלטה עד לאחר בחירות האמצע בארה"ב. בהצהרה מאמש, ממשלת סעודיה הגנה על המהלך שלה ואמרה שכל החלטות אופ"ק מבוססות על תחזיות וצרכים כלכליים.
"ממשלת הממלכה הבהירה באמצעות התייעצות מתמשכת שלה עם הממשל האמריקני כי כל הניתוחים הכלכליים מצביעים על כך שדחיית החלטת OPEC+ בחודש, לפי מה שהוצע, הייתה בעלת השלכות כלכליות שליליות", נכתב בהודעה.
בתגובה לטענות הסעודיות, דובר הפנטגון ג'ון קירבי ניסח מחדש את חילופי הדברים והאשים את הממלכה בסיוע להכנסותיה של רוסיה ובפגיעה בהשפעת הסנקציות המערביות על מוסקבה במלחמתה באוקראינה.
"בשבועות האחרונים העבירו לנו הסעודים - באופן פרטי וציבורי - את כוונתם לצמצם את ייצור הנפט, דבר שידעו שיגדיל את ההכנסות הרוסי ותקהה את יעילות הסנקציות. זה הכיוון הלא נכון", אמר קירבי. "הצגנו לסעודיה ניתוח כדי להראות שאין בסיס שוק לקצץ ביעדי הייצור, וכי הם יכולים בקלות לחכות לפגישת אופ"ק הבאה כדי לראות איך הדברים מתפתחים".
קירבי אמר, מבלי לתת דוגמאות, כי חברות אחרות ב-OPEC התנגדו למהלך של סעודיה, וחזר על הנדר של ממשל ביידן לבחון מחדש את יחסיו עם ריאד.
"מדינות אחרות של אופ"ק הודיעו לנו באופן פרטי שגם הן לא מסכימות עם ההחלטה הסעודית, אבל הרגישו שנאלצו לתמוך בכיוון הסעודי", אמר. "כפי שהנשיא אמר, אנו בוחנים מחדש את יחסינו עם סעודיה לאור הפעולות הללו, ונמשיך לחפש סימנים לגבי היכן הם עומדים במאבק בתוקפנות הרוסית".
נזכיר כי ביום שלישי אמר הנשיא ג'ו ביידן כי יהיו "השלכות" לקיצוץ הפקת הנפט של ערב הסעודית, אותו מבצעת הממלכה בתיאום עם חברות אחרות באופ"ק ובעלות ברית שאינן חברות באופ"ק כמו רוסיה. רבים בוושינגטון ראו בכך הפגנה בוטה של ​​צידוד למוסקבה.
ריאד דחתה את ההאשמות על ביצוע מהלכים כלשהם ממניעים פוליטיים.
ההתפתחויות מדגישות את המתיחות ההולכת וגוברת ביחסי ארה"ב-סעודיה בת כמעט 80 שנה, מכיוון ששני הצדדים טוענים שהשני לא מצליח לקיים את סוף העסקה שלהם בידידות המבוססת על עיקרון האנרגיה לביטחון.
הם גם מדגישים כמה מעט שליטה יש לוושינגטון על מדיניות האנרגיה של סעודיה ו-OPEC. ובכל זאת, ממשלת סעודיה הדגישה את המשך החשיבות של יחסיה עם ארה"ב.
"הממלכה מאשרת כי היא [רואה] את יחסיה עם ארצות הברית של אמריקה כיחס אסטרטגי המשרת את האינטרסים המשותפים של שתי המדינות", נכתב בהודעתה.
"הממלכה גם מדגישה את החשיבות של הבנייה על עמודי התווך שעליהם עמדה מערכת היחסים בין סעודיה לארה"ב בשמונה העשורים האחרונים. עמודי התווך הללו כוללים כבוד הדדי, חיזוק אינטרסים משותפים, תרומה אקטיבית לשמירה על שלום וביטחון אזוריים ובינלאומיים, מניעת טרור וקיצוניות והשגת שגשוג לעמי האזור".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    יותר נכון, על רקע הבחירות בארה"ב... (ל"ת)
    אם לדייק 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    ככה מתנהלת מדינה ריבונית. לעומתם ישראל משקשקת מפחד (ל"ת)
    הגלשנית 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור