השוק

מסתערים על המשכנתאות: יתרת החוב מזנקת לכ-20 מיליארד שקלים

יתרת החוב של משקי הבית המשיכה לגדול ברבעון זה, והגיעה להיקף של כ-20 מיליארד שקלים (4%), בעיקר עקב העלייה בהיקף המשכנתאות החדשות שנטלו משקי הבית מהבנקים; עלייה של כ-56 מיליארדי שקלים ביתרת חוב המגזר העסקי בשל פיחות השקל מול הדולר, וכן גיוסי חוב נטו בכלל אפיקי הגיוס
מערכת ice |  1
משכנתא (צילום pixabay, pexels)
לפי נתוני בנק ישראל, להלן תמצית ההתפתחויות בנתוני החוב של המגזר הפרטי הלא-פיננסי ברבעון השני של השנה: צמיחה אינטנסיבית חלה בחוב של משקי הבית ברבעון השני של 2022: היקף החוב תפח בשיעור של 3.6% ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל בשנה הקודמת, הרבה עקב הגידול החד בסך המשכנתאות שנטל הציבור. 
לפי הנתונים, סך החוב של משקי הבית בישראל הגיע בסוף הרבעון השני ל-747 מיליארד שקלים. קצב הגידול בחוב הואץ מאז 2021 ומגיע כעת ל-7.9%, לעומת קצב גידול של החוב ב-2021 כולה שהגיע ל-13% באותה שנה. לשם השוואה, ב-2020 וב-2019 קצב הגידול היה כ-4% וכ-6%, בהתאמה.
כפי שפרסמנו לאחרונה, מחירי הדיור בישראל עולים בהתמדה בזמן שברחבי העולם נרשמת ירידה. למרות העלאת הריבית במשק הישראלי וההאטה בקצב העסקאות, מדד מחירי הדיור לא משתנה. בניגוד לירידת המשכנתאות בעולם, בישראל החזרי המשכנתאות דווקא התייקרו בעקבות העלאת הריבית בכאלף שקל לחודש, מה שגרם להאטה בקצב לקיחת המשכנתאות ורכישת דירות חדשות.
למרות מגמות השינוי, מחירי הדיור בישראל ממשיכים לנסוק. על פי נתוני הלמ"ס מאוגוסט, מחירי הדיור זינקו ב- 17.8% במהלך השנה האחרונה, השיעור השנתי הגבוה ביותר מזה עשור. באפריל עלתה הריבית ב-0.25 נקודות אחוז ומאז עלתה בהתמדה. כיום שיעורה הוא 2% ובבנק ישראל צופים שהיא תעלה ל-2.75%.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ממתינים לנדלן
    דייר ממתין 09/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנדלן ירד
    סגור