השוק

הנתונים הכלכליים מצביעים: הכלכלה העולמית כבר בתוך האטה

מדד מנהלי הרכש שמתפרסם בארה״ב מצביע על ירידה חדה בפעילות של הפירמות הן בתחומי התעשייה והן בתחומי השירותים
ניצן כהן | 
כלכלה בעולם (צילום vecteezy)
הנתונים הכלכליים שמתפרסמים כמעט מידי יום בארה״ב מצביעים על היערכות של הפירמות לקראת מיתון מה שאומר שהם כבר מפחיתים רכישות, מצמצמים פעילות לא רווחיות דיו וכן הלאה. בוול סטריט מצטטים שורה של פעילים מרכזיים שמצביעים על העובדה שהעלאת הריבית כבר מתחילה לחלחל במקביל לכך שהמחירים העולים נותנים את אותותיהם בפעילות הכלכלית והמלחמה באוקראינה שרחוקה מלהסתיים.
הנתון המרכזי אליו מתייחסים בארה״ב זה מדד מנהלי הרכש שירד באוגוסט לרמה של 45 נקודות לאחר שביולי הוא עמד על קצת יותר מ-47 נקודות. המדד מחולק הן למנהלי הרכש בתחומי השירותים והן למנהלי הרכש בתחומי התעשייה.
מה למעשה אומר לנו מדד מנהלי הרכש. בקליפת אגוז הרי שכשהכלכלה צומחת מנהלי הרכש נמצאים במצב בו הם קונים כל היום ואם הם לא קונים, הם נערכים לרכישות של מוצרים ושירותים. מנהלי הרכש בתחומי התעשיה ירכשו יותר חומרי גלם, מכונות וכן הלאה מתוך כוונה להגדיל את הייצור ככל יכולתם כדי שזה יענה על הביקושים ועל המחירים העולים. כשהם מעריכים שהכלכלה הולכת למיתון הרי שהם אלה שמצמצמים את הרכישות הן של חומרי הגלם ובטח של מכונות.
 
בתחום השירותים אנחנו נמצאים במקומות קצת שונים. כך למשל משרד נסיעות, בתקופה של צמיחה כלכלית ירכוש יותר מקומות על מטוסים, ישריין ללקוחותיו יותר מקומות בבתי מלון וזאת עוד לפני שהתחיל לייצר חבילות מותאמות ובטח לפני שהתחיל לשווק אותם. כולם למעשה אומרים: בוא נמתין ואם הלקוחות לא יבואו, או לא יבואו במחירים הגבוהים לפחות יהיו לנו פחות התחייבויות או לחילופין נמכור מהמלאים ונצטייד מחדש במלאים כשהמחירים יהיו נמוכים יותר.
בפשטות זו תחילה של האטה כלכלית וכאן מנהלי הרכש בארה״ב רואים את זה בא והם נערכים בהתאם. נסביר רק כשמדד מנהלי הרכש נמצא מעל 50 נקודות הרי שהוא משקף צמיחה כשהוא מתחת ל-50 נקודות הוא משקף האטה במקרה הטוב ומיתון במקרה הפחות טוב.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה