השוק

בנק לאומי מזהיר: אל תוציאו מכלל אפשרות ריבית גבוהה

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, מזהיר היום כי למרות ההערכתו כי הריבית תעלה ב-0.5%, היא עשוייה באותה הסתברות לעלות ב-0.75%; בפמן מזהיר שבמקביל להעלאת הריבית הרי שבנק ישראל יצטרך לחזור להתערב בשוק המט"ח
ניצן כהן |  6
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, מעריך שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5% ל-1.75% אולם הוא אינו מוציא מכלל אפשרות מצב בו בנק ישראל יעלה את הריבית בהשיעור חד יותר של 0.75%, מה שיביא את הריבית לרמה של 2% וזה מתחיל להיות כבד.
נסביר לרגע את הכוחות שפועלים כרגע בכלכלה העולמית וישראל אינה יוצאת דופן בתהליכים האלה. המחירים עולים ממגוון רחב של סיבות שהמרכזית שבהן היא הריבית האפסית ששררה בעולם בשנים האחרונות. לאחר מיכן הגיע משבר הקורונה והממשלות הציפו את השווקים בכף - כדי למנוע משבר ואז, או אז הגיעה הפלישה של רוסיה לאוקראינה ששלחה את העולם למחירי אנרגיה גבוהים מאוד ומחירי האנרגיה הן מחולל אינפלציה רציני, שלא לאמר קטלני.

אם כן, אלה הגורמים, בקליפת אגוז, שהביאו את המחירים למקום שהם נמצאים בו. לעליות המחירים יש גם (באופן פרדוקסלי) השפעות חיובית והמרכזית שבהן היא העובדה ששוק העבודה הדוק. משמעות הדברים שבאופן תיאורטי לפחות, הרי שכל מי שרוצה לעבוד יכול לעשות את זה וזה מרכיב מרכזי מאוד בימים בהם היציבות הגיאו-פוליטית מעוררת בכל העולם.
נחזור רגע לניתוח של גיל בפמן: העלייה החדה במדד המחירים לצרכן לחודש יולי הביאה את סביבת האינפלציה לשיא של קרוב ל - 14 שנה. סעיף הדיור ממשיך לעלות ונראה, לפחות להערכתו של בפמן, שצפויות עליות נוספות בסעיף זה בחודשים הקרובים.
"הצמיחה החזקה ברביע השני של 2022, 6.8% (במונחים שנתיים), מקורה בגידול במרבית רכיבי התוצר. נתון הצמיחה מלמד כי המשק הישראלי רחוק ממצב של האטה ובוודאי ממיתון. על פי אומדננו נראה כי שנת 2022 צפויה להסתכם בצמיחה של כ-6%.
"נתוני התעסוקה לחודש יולי מצביעים על חוסנו של שוק העבודה הישראלי, אשר משקף, בין היתר, את נתוני הצמיחה החזקים של המשק לרביע השני של השנה. התפתחות זו, מהווה אף היא גורם אשר תומך בהמשך מהלך הידוק מוניטארי מהיר יחסית מצד בנק ישראל.
"אנו סבורים כי הוועדה המוניטארית צפויה להעלות, השבוע, את הריבית ב-0.5% (לרמה של 1.75%), לכל הפחות. על רקע כוונת בנק ישראל, שהודגשה בהחלטת הריבית הקודמת, לתת משקל גדול יותר להעלאות ריבית בטווח הקרוב, כאמצעי בלימה לעליית האינפלציה, אין להוציא מכלל אפשרות העלאת ריבית של 0.75%". אומר בפמן.
"על רקע המשך מגמת התחזקות השקל, בדומה למצב בשנים 2009 – 2011, יתכן ובנק ישראל ייאלץ להתערב בשוק המט"ח במקביל להמשך תהליך העלאת הריבית. פרוטוקול החלטת הריבית בארה"ב לא חושף עדין האם הפד ימשיך בהעלאות של 75 נ"ב או יסתפק במעבר להעלאות של 50 נ"ב. הריבית צפויה להגיע לרמה של 4%. לחצי האינפלציה בגוש האירו ממשיכים להיות חזקים. קיים חשש ממצב של סטגפלציה בגוש האירו. העלייה הנמשכת בסביבת האינפלציה בבריטניה צפויה להביא את הבנק המרכזי שם להגביר את קצב העלאות הריבית" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    חפארים שצריך להעיף מהמדינה כל הבנקים
    דוד 08/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבורה של מושחתים גנבים ורמאים שממשיכים להתעשר על חשבון האזרח הקטן ! חבורה של חלאות אמן תפשטו רגל !
    סגור
  • 4.
    בנק ישראל נוכלים
    דור 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הרגו את משלמי המשכנתאות למה פיתיתם לקחת ריבית פריים
    סגור
  • 3.
    ריבית זה נשך אסורה על פי רוב הדתות
    כוכבי 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    במיוחד שזה לא עובד במקביל לפיקדונות בקיצור גזל
    סגור
  • נכון ,אבל לבנקים יש "היתר עיסקא" מאי אלו רבנים
    יוסיפון 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה התמורה ? משאיר לניחושך הפרוע.
    סגור
  • 2.
    למה בנק ישראל יהיה חייב לקנות מטח?
    מנשה כהן 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדובר בסוף בערך שיווי משקל, התערבות בו רק פוגעת בכלכלת ישראל, ככל שהמטח יתחזק נקנה בזול, היצוא יקטן ואז הדולר יתחזק חזרה לערך מסוים, שהוא ערך השיווי משקל. קניית דולרים, מייצרת אצלנו עודפי מטח שערכם נמוך וככה אנחנו מפסידים עוד יותר.
    סגור
  • 1.
    וכמה נקבל על פיקדונות?? (ל"ת)
    חחח 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור