השוק

בנק ישראל מזהיר: הסיכון ל-Run Off מהבורסה - במשבר - גבוה

בבנק ישראל מזהירים שהיקף ההשקעה של הציבור בבורסה גדל משמעותית מה שמגדיל את הסיכון, שאם יתפתח משבר - הציבור יוציא באחת את כספו בתהליך של Run Off; עוד מזהירים בבנק ישראל שהיקף החוב של משקי הבית למשכנתאות גבוה מידי
ניצן כהן |  14
בנק ישראל, אמיר ירון (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
בנק ישראל מפרסם היום את הדוח השנתי שלו. מעבר לידוע ולמוכר מסיקור שוטף של הבנק המרכזי, דווקא ניתוח הדברים כפי שנערך בבנק הוא החשוב באמת כי ממנו יגזרו החלטות של הבנק המרכזי במעלה הדרך.
בנק ישראל, כמו שאר הבנקים המרכזיים בעולם מדבר על ההשלכות של הריבית האפסית והצפת השווקים במזומנים במהלך 2020 שגרמו לשתי תופעות שעלו לרמה שמטרידה את קברניטי הבנק. "על רקע עליית מחירי הנכסים הפיננסיים התגבר גל ההנפקות בבורסה. שיעור משמעותי של החברות שהנפיקו הן חברות היי-טק. בגיוסי ההון של הענף תמכו הצמיחה המהירה של הביקוש לטכנולוגיה עילית וסביבת הריביות הנמוכה.

"האחזקות במישרין של משקי הבית באג"ח קונצרניות ובמניות גדלו בתקופת משבר הקורונה, והן דומות מבחינת סדרי-הגודל לשיעור נכסי הסיכון הללו שמוחזק על-ידי משקי הבית בעקיפין באמצעות קרנות הנאמנות.
"המשמעות היא שהסיכון למכירות בהיקפים משמעותיים במקרה של משבר גבוה יותר מכפי שעולה מהתבוננות רק באחזקות של קרנות הנאמנות בנכסי הסיכון. חוב משקי הבית לדיור צמח בחדות, תוך עלייה של גודל המשכנתא הממוצעת, על רקע האצת עלייתם של מחירי הדיור.
"למרות התגברות אי-הוודאות הקשורה למשבר עלתה רמת המינוף במשכנתאות; בפרט גדל משקל המשכנתאות ברמת המינוף המרבית המותרת על פי הוראות הפיקוח על הבנקים" נכתב בדוח כשמשמעות הדברים היא אזהרה (במונחים של בנק מרכזי) שהמינוף של משקי הבית לתחום הנדל"ן גדל.
במקביל, מזהיר בנק ישראל, כי תיק ההשקעות של הציבור גדל הן באופן עקיף (על ידי השקעה בקרנות נאמנות) והן באופן ישיר על ידי רכישה של מניות ואגרות חוב בבורסה, מה שמעלה את הסיכון שבמקרה של ירידות חדות, הציבור ינסה לברוח ויצור כדור שלג שיעצים את הירידות.
ניתוח מעניין נוסף של בנק ישראל הוא על ההשפעה הצפויה של הרפורמה באג"ח המיועדות. "בשנת 2021 עברה בחקיקה רפורמה חשובה בשוק ההון, שמבטלת את אפשרות ההשקעה של קרנות הפנסיה באג"ח מיועדות ומציעה כחלופה הבטחת תשואה ל-30% מתיק הנכסים. עקב  ביטול אפשרות ההשקעה באג"ח מיועדות יצטרכו קרנות הפנסיה להשקיע את הכסף שהופנה לאפיק זה באפיקים אחרים. ניתוח תרחישים מראה שתיתכן התגברות של ההשקעות בחו"ל שתגדיל  את שיעור הנכסים הזרים בתיק". 
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    הבנק שלא הגביל את המשכנתאות בבנקים ודרדר לאסון
    בני 03/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמור להיות מבוגר אחראי ותידלק משכנתאות ואינפלציה על ידי רכישות דולר
    סגור
  • 11.
    בנק ישראל
    אלכס 03/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוסד מפונק לא הכרחי . אוכלי חינם ע"ח ציבור . נביא שוטה בשער זו מחמאה לתפקידו ופעלו. מעבירים את התפקיד לא את הפעילות המתבקשת שומר על אופציות עבודה עצידית במגזר הפרטי. זו עבודתו ותפקידו העיקרי.
    סגור
  • 10.
    בנק ישראל גזרה משמיים
    עדי 03/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאז הנגיד החדש המדינה הזאת נהיית הכי יקרה בעולם! ואנשים כאן הזויים עוד עונים לו
    סגור
  • 9.
    הנגידים בעולם הם הסכנה לכסף
    אריק 03/2022/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ריבית אפסית במשך שנים שלחה את כולם לנדל"ן ולבורסה. היום לא חוסכים ,אנשים ממונפים בטירוף.
    סגור
  • 8.
    מה זה מניה ומה השווי שלה פחות משקל אחת
    אזרח 03/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנקים ובנק ישראל מעלה את ערכם יותר משווים ולכן תזכור מה הבנקים עשו לאזרחים בשנות השמונים הבנקים יצאו מיזה כי המדינה שילמה על כך ואילו האזרחים איבדו את כספם וכך תעשו לאזרחים עם המניות בקרוב כי זה עבודתכם לרמות את האזרחים
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    נפילות בבורסה זה לא סיכון
    עמוס 03/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברות יוכלו לבצע רכישה עצמית, לקנות בשוק אגחים של עצמן בהנחות גדולות. לדעתי בריחה של הציבור היא לא סכנה, לכל היותר תייבש את שוק ההנפקות עד לגאות הבאה.
    סגור
  • 6.
    מפולת
    יואב 03/2022/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין לדעת מתי היא תתרחש.אבל היא הוא תבוא .מכה במלוא עוזה את כל המגזרים..כן...כולל ענף הנדלן,שכולם כל כך סוגדים לו .לפי הערכתי הרבה מאוד משקי בית לא יוכלו להחזיר את המשכנתא.מה שיחייב את הבנקים להלאים בתים .לא צריך להיות גדול גדול כדי להבין את אפקט הדומינו שיהיה בתקופה זאת .שאלת השאלות היא כמובן מתי זה יהיה.יש מי שיודע?
    סגור
  • תלוי במימון להייטק
    צביקה 03/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברגע שיגיעו למצב שהיה בשנת 2000, שההשקעות לא מחזירות את עצמן והמשקיעים סתם מפסידים כסף הם ימשכו את המימונים המופרזים והביצת סטארטאפ תתייבש בשנייה מה שיגרור פיטורים מאסיביים בתחום ההייטק ומפה מתחיל מיתון הייטק שמי יודע מה יגרור. אל תשכח שגם ככה חברות ההייטק הענקיות נמצאות כמעט בכל תחום כך שזה עניין של זמן עד שכבר לא יהיה מקום לרעיונות חדשים. מנסים לדחוף מטאברס, אבל זה לא אינטרנט וסמארטפונים, אבל מי יודע
    סגור
  • 5.
    הבורסה מסוכנת.המשכנתאות מסוכנות
    דן 03/2022/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה אתה אומר??
    סגור
  • 4.
    נזכרו, וואו תודה, כבר 5 שנים שכולם אומרים את זה.
    ארני 03/2022/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מתחילים לכסות את הצחנה שלהם
    סגור
  • 3.
    חוסר עקביות בדיווח
    מומו 03/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק ישראל נמצא בפיגור בדיווחים שלו.קרנות הנאמנות דווחו על פדיונות גדולים של הציבור בקרנות מנייתיות בעוד שהמוסדיים מגדילים החזקות אולי שני הדיווחים נכונים אלא לתקופות שונות אנא הבהירו
    סגור
  • 2.
    בנק ישראל מנסה ללכוד את הכסף של משקיעי הבורסה
    אחלה חלום 03/2022/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מנסה להפחיד אותם, שיביאו את ההון שלהם לבנקים מלאי חובות האשראי.
    סגור
  • זה הזמן.
    99 03/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה הזמן להכנס !
    סגור
  • 1.
    הבנק שאחראי למשבר נותן ציונים לאחרים
    יובל 03/2022/29
    הגב לתגובה זו
    10 1
    הסיבה למשבר הדיור היא אחת ויחידה - ריבית אפסית במשך עשור. יואיל הבנק ויעלה כבר את הריבית ויראה איך בעיית הדיור נעלמת
    סגור