השוק

תשובה במהלך מפתיע: רוכש חברה מפסידה כדי להרוויח בענק

איתקה שבבעלות קבוצת דלק השלימה רכישה של חברה יפאנית עם נכסים בים הצפוני אבל עם נכס משמעותי לא פחות והוא נכס מס של 1.6 מיליארד דולר; המהלך יביא להפחתה משמעותית בתשלומי המס של איתקה שנמצאת בתקופה מצויינת
ניצן כהן |  7
יצחק תשובה, עידן ולס (צילום pexels, פלאש 90, מתוך אתר קבוצת דלק)
איתקה שבבעלות קבוצת דלק שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה, השלימה בסוף השבוע את רכישת מרובני אויל היפאנית ב-140 מיליון דולר. מדובר בעסקה מעניינת מאוד עבור קבוצת דלק שמצליחה לרכוש נכסי גז ונפט במחירים נוחים כשמחיר המוצר הסופי (נפט וגז טבעי) נמצאים ברמות גבוהות ואין צפי בטווחים הקצר והבינוני לירידה שלהם.
נתון מעניין נוסף שמקבלת איתה איתקה בעסקה הוא נכס מס משמעותי של 1.6 מיליארד דולר שהם ההפסדים הצבורים לצורכי מס של החברה היפאנית שבהתנהלות חשבונאית נבונה, איתקה תיהנה מהנכס הזה ותפחית את תשלומי המס שהיא משלמת ברחבי העולם בתקופה בה הרווחים שלה צפויים להיות גבוהים (בשל עליית מחירי הנפט והגז וטבעי).\

בסופו של יום איתקה (Ithaca), השלימה בסוף השבוע את העסקה לרכישת מלוא מניותיה (100%) של מרובני אויל אנד גז (Marubeni Oil and Gas) היפנית, תמורת כ- 140 מיליון דולר. איתקה חתמה על ההסכם לרכישת החברה היפנית בחודש נובמבר האחרון.
העסקה צפויה להגדיל את יכולת ההפקה היומית של איתקה בשנת 2022 בהיקף של כ-7,000-8,000 חביות נפט (או שווה ערך לנפט) ביום, והיא מהווה חלק מהאסטרטגיה של איתקה להרחיב ולפתח את תחום פעילותה בים הצפוני בבריטניה, וכן להגדיל את כושר הייצור וביזור נכסיה, כחלק מההיערכות לביצוע מהלך הוני.
רכישת מרובני אויל אנד גז נעשית מבלי שאיתקה נדרשת להעביר תמורה כספית מיידית ממקורותיה. בנובמבר דיווחה החברה, שכמחצית מהתמורה בעסקה, בתוספת התאמות, תשולם במועד השלמתה, בדרך של קיזוז מהמזומנים שהצטברו בחברה הנרכשת, והיתרה תשולם ביולי 2025.
בנוסף נקבעה בהסכם תמורה מותנית בסכום של עד 255 מיליון דולר, שתשלומו מותנה בפיתוח עתידי של נכסי הנפט הנרכשים, הפקת נפט ראשונה מהם והכרזה על תגלית מסחרית (בהתאם לסוג של כל נכס), כאשר מתוך סך התמורה המותנית,  סכום של עד 30 מיליון דולר ישולם כתלות בהישארותם של מחירי הנפט בטווחים שנקבעו בהסכם.
במסגרת העסקה, איתקה רכשה תשעה מאגרים מפיקים (כ-41% מהזכויות) באזור MonArb בים הצפוני. הרכישה עשויה לייצר לאיתקה EBITDAX (רווח תפעולי תזרימי לפני הוצאות אקספלורציה) נוסף של כ-250 מיליון דולר במצטבר לשנים 2021 ו-2022.
כאמור, הנכס המשמעותי הנוסף של מרובני הוא הפסדי מס צבורים משמעותיים בסך של כ-1.6 מיליארד דולר נכון לסוף 2020. איתקה תיטול על עצמה את התחייבויות האטימה העתידיות של מרובני, המוערכות בכ-255 מיליון דולר (לאחר הטבות מס).
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    העלוב שבעלובים כמו הצבועים שבמלך האריות...למחוק אותו מ
    שונא תשובה 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה ישראל רואה ממך תשובה?? כלום.. סתם מאכר עלוב... גידלת שערות אחרי התספורת האחרונה ??
    סגור
  • 6.
    לחובבי תספורות בלבד (ל"ת)
    ספר 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    הכי צעירה
    טבעי זה לגמרי לבד 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השטויות האלה שקוראים לגז גז טבעי ונפט כאילו זה משהו סינטטי רק מראה כמה אין לנו מושג בגזילת משאבי טבע
    סגור
  • 4.
    שם את כספו על קרן הצבי כך זה קורה לאדם שמזהם את חוף דור (ל"ת)
    קניתי פופקורן 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    חלוקת הפסדים
    תמר נחמה 02/2022/06
    הגב לתגובה זו
    2 1
    רווח נקי מחלק את הרווחים לעסק השני וכך הוא למעשה משלם פחות מס הכנסה כי הרווחים מתחלקים לשתי מקורות זאת לא המטרה היחידה אבל זאת מטרה חוקית ואנשי עסקים מנצלים עובדה זו
    סגור
  • 2.
    איך זיין אותנו… :
    נטע 02/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    גם קיבל שטח בזול(מאד) מהמדינה לחפש נפט גם קיבל מחיר מוגזם לגז וגם לא משלם מיסים… כ פ ר ה . ואנחנו שותקים…
    סגור
  • 1.
    עשה בית ספר
    מורה 02/2022/06
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לכל השטרסלרים הגאונים שלא ניהלו אפילו קיוסק
    סגור