השוק

אושר הצו שמונע מהבנקים הפועלים ולאומי לצמצם מסגרות אשראי

ועדת הכלכלה אישרה את הצו שהוציא משרד האוצר ודוחה בשנה את הרפורמה בתחום האשראי הצרכני שהייתה אמורה לחייב את פועלים ולאומי לצמצם מסגרות אשראי בכרטיסי האשראי
ניצן כהן |  5
מיכאל ביטון (צילום נועם רבקין פנטון פלאש 90)
ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה את הצו שהוציא משרד האוצר ומקפיא בשנה את מתווה צמצום מסגרות האשראי בכרטיסי האשראי ללקוחות הבנקים הגדולים הפועלים ולאומי. הדיון היום התקיים בהמשך לישיבה קודמת שקיימה הוועדה בנושא לפני כחודש, בה דרש היו"ר ביטון לתקן את מתווה הצמצום כך שלא יפגע בחלשים.
נזכיר כי אחת הרפורמות המשמעותיות לצמצום הכוח של פועלים ולאומי בתחום האשראי הצרכני כלל המלצה שהם יצמצמו באופן חד צדדי את מסגרות האשראי בכרטיסי החיוב שהנפיקו מה שאמור היה לדחוף את הלקוחות (בטח אלה עם דירוג אשראי טוב) לחברות כרטיסי האשראי ובכך למעשה להביא להגברת התחרות התחום.

בפועל מה שקרה, שאנשים גילו שביום אחד מסגרת האשראי שלהם בכרטיסי החיוב נחתכה וחברות כרטיסי האשראי לא ששו לתת להם מסגרות אשראי חלופיות (כנראה בגלל דירוגים נמוכים וכן הלאה) בעוד הבנק, בהתבסס על מערכת יחסים ארוכת שנים כן הסכים להעמיד את מסגרות האשראי האלה.
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון אמר כי הרעיון הכללי של רפורמת שטרום, להגביר תחרות בענף הבנקאות, הוא נכון. "אלא שהחלק הנוגע לצמצום מסגרות האשראי פגע בלקוחות, ובאלה החלשים ביותר. הוא הוסיף כי קיבל עשרות פניות בנושא ואמר כי הכוונה היא למנוע את הפגיעה בחלשים ביותר בשנה הקרובה".
בעקבות הדיון הקודם שקיימה הוועדה בנושא סיכמו היו"ר ביטון ושר האוצר אביגדור ליברמן, בתיאום עם בנק ישראל, כי הצמצום במסגרות האשראי יידחה בשנה, כך שישמר המצב הקיים של צמצום 55% מהמסגרות שהעניקו הבנקים לציבור ב-2015, ולא פחות מ-7,500 שקל ללקוח.
בשנה הבאה, מפברואר 2023 ועד ינואר 2024, הוסכם על צמצום ל-51% מהאשראי שנתנו הבנקים לציבור ב-2015, כאשר המסגרת ללקוח לא תפחת מ-8,500 שקלים ומסגרות מתחת ל-8,500 שקלים לא יובאו בחשבון בחישוב המסגרות לצמצום.
רכז פיננסים באגף התקציבים באוצר, יובל טלר, הסביר כי החקיקה כוללת סל צעדים רחב הרבה יותר, ומחייבת את הבנקים לבצע פעולות ולא את הלקוחות. הוא הוסיף כי בשנה שעברה בוצעה הקלה על רקע המצב הכלכלי בשל הקורונה, וכי כרגע אנחנו עדיין בעיצומו של גל קורונה משמעותי ולכן מוצע לדחות את היישום בשנה.
עו"ד דרור שטרום, שעמד בראש הוועדה הציבורית להגברת התחרות בבנקים, ביקש להזכיר כי הרפורמה הביאה לשני בנקים חדשים ושתי חברות כרטיסי אשראי חדשות, ולהורדה בעמלות ובריביות. הוא הזכיר כי ההצעה המקורית שלו הייתה להפסיק לאפשר לבנקים להנפיק כרטיסי אשראי, ובגלל שזה לא קרה הוא תמך בהעלאת הסכום המינימלי של מסגרות האשראי. הוא הוסיף כי אין מזימה לשלוח אנשים לקבל הלוואות מחברות האשראי, ואמר כי להוציא כרטיס אשראי נוסף זה לא בשמים.
בתגובה לכך סיפר היו"ר ביטון כי הוא בעצמו קיבל מכתב מבנק הפועלים על צמצום מסגרת האשראי שלו, אבל לא עשה עם זה כלום בגלל שלא היה לו זמן לטפל בזה. הוא הוסיף כי צרכנים רבים מתנהלים כך, הם קיבלו את ההודעה של הבנק ולא עשו כלום ואולי אם יהיה משבר והם יזדקקו לתוספת למסגרת אשראי הם יעשו כרטיס נוסף.
כאמור, בתום הדיון אושר הצו פה אחד כשבעדו הצביעו היו"ר ביטון, ח"כ מקלב וח"כ ולדימיר בליאק. לאחר מכן הוסיף היו"ר ביטון כי הוועדה תקיים דיון נפרד ברפורמה בבנקאות, תבחן איפה יש הצלחות ואיפה נותנו עדיין חסמים. כמו כן תמשיך הוועדה לדון בנושא מודרי האשראי ודורשת מהמפקח על הבנקים והאוצר לעשות בדק בית ולוודא שאנשים שהמסגרות שלהם קוצצו אכן יכולים לקבל מסגרות בחברות החוץ בנקאיות.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    בנק הפועלים ניצל.הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים
    ירון 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק הפועלים ניצל.הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים פרטים בפייסבוק
    סגור
  • 4.
    צימצום אשראי-עוד צעד בדרך לחיסול הבנקים.
    יעקב 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בנק ישראל לא רוצה להיות אחראי על הבנקים, אזי מחסל את פעילותן בקביעות וברציפות. זה פוגע קשות בצרכני השירות של הבנקים.
    סגור
  • 3.
    בסך הכל נשלם לעוד חברת אשראי עמלה
    שלומי 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה מה שהם רוצים לא לפתוח תחרות הגבלה על הכרטיס תחייב אותנו בעוד כרטיס ואז נשלם עוד עמלה והחזקה לחברה נוספת עוד מס'
    סגור
  • 2.
    שום תחרות. יותר כמלות ללקוח יותר רווח לחברות אשראי
    חנקה 01/2022/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה לא גרם לשום תחרות. מה שזה גרם שכל אחד צריך להוציא כמה כרטיסי אשראי ולשלם לכל אחד מהם 15 שקלים כדי לקבל מסגרת אשראי סבירה בכרטיסי אשראי.לא דואגים ללקוח. דואגים לבנקים ולחברות האשראי שירויחו יותר. למי שיש כסף בחשבון ורוצה לקנות בכרטיסי אשראי, לא יכול להשתמש בכסף שבחשבונו אלא רק בצקים או במזומן.י הרי אינם רוצים שנשתמש במזומן. כשיש קורונה קונים יותר באונליין וצריכים להשתמש יותר בכרטיס אשראי אז מגבילים את האפשרות וגורמים לעלויות גבוהות יותר ללקוח. שום תחרות לא הבאתם. מקבלי ההחלטות חיים בחלם.
    סגור
  • 1.
    אולי אצלי
    אלי 01/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסתימות רבה בכל אופן לא הכי הכי הבנתי את הכתבה
    סגור