השוק

המפץ הגדול בעולם הבנקאות בדרך לכנסת: מה המשמעות לציבור?

ועדת הכלכלה אישרה את עיקרה של הרפורמה בהעברת מידע של הלקוחות על מצבם הכלכלי כדי להגביר את התחרות בענף הבנקאות; הבנקים יוגבלו להחזקה של 20% בחברות שיערכו את ההשוואות עבור הלקוחות
ניצן כהן |  1
בנקים (צילום Magma Images)
רפורמת הבנקאות הפתוחה אושרה בוועדת הכלכלה של הכנסת והיא עוברת לאישור מליאת הכנסת. החשיבות של הרפורמה בכך שהיא תאפשר ללקוחות הבנקים לקבל את המידע שנצבר על מצבם הכלכלי ולהעביר אותו לגופים מתחרים כדי שאלה יוכלו להציע הצעות מתחרות שאמורות להוזיל את עלויות המימון למשקי הבית.
באופן עקרוני צריך לזכור שהמידע על תיק ההשקעות של הלקוחות, היקפי האשראי שלהם, היקפי הפיקדונות מצוי בידי המערכת הבנקאית וזו אינה ששה לחלוק את המידע הזה עם גורמים אחרים.
כך למשל אם לקוח מחזיק בפיקדון 100 אלף שקל, בתיק השקעות של 100 אלף שקל והוא מעוניין בהלוואה, כרגע כדי לקבל הצעה טובה הוא יכול היה לקבל רק מהבנק שלו בעוד אם היה הולך לבנק אחר או לחברת ביטוח או בית השקעות המידע הזה היה חסר ופוגע ביכולת של הגוף הפיננסי לבצע פעולת חיתום מהירה ומדויקת ולתת הצעה מתחרה לזו של הבנק וכך נפגעת למעשה התחרות.
נזכיר רק כי באופן עקרוני הכוונה היא שחברות פינטק יכנסו למשחק ויוכלו לבצע את ההשוואה בין ההצעות השונות באופן מהיר. כאן המערכת הבנקאית הוגבלה שלא להחזיק יותר מ-20% מהחברות הללו כדי למנוע מצב בו תהיה השפעה על ההצעות ללקוחות.
נתון בעייתי שעולה מההצעה שתעבור להצבעה בכנסת הוא העובדה כי אין מערכת בדיקה ואכיפה של הרפורמה כך שלמעשה ניתן יהיה למסמס אותה באמצעות גרירת רגליים וכן הלאה.
יש לציין כי רשות ניירות ערך, בראשות ענת גואטה תוביל את הרפורמה ותעניק את הרישיונות לגופים שיציעו את השירותים לציבור.
יו״ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, התייחסה לאישור חוק שירותי מידע פיננסי ואמרה כי ״היום אנחנו יוצאים לדרך חדשה שתעניק לציבור הישראלי אפשרויות חדשות לנהל את כספו בצורה דיגיטאלית ויעילה שמותאמת כל אחת ואחד על פי הצורך.
"רשות ניירות ערך נערכה בשנתיים האחרונות כדי להוביל את הרפורמה ולאפשר לחברות פינטק להציע לציבור שירותים מגוונים ותחרותיים שעשויים להוזיל את השירותים הפיננסיים, כגון ריבית עובר ושב, תנאי אשראי, פעילות בשוק ההון ועוד. אני מאמינה שהרפורמה תתרום לכך שהציבור יקבל שליטה טובה יותר, עמדת מיקוח וערך משמעותי שיעזור לו לנהל את הכסף בצורה טובה יותר״.
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון אמר, כי "ענף הבנקאות בישראל סובל מסגירות, מיעוט שחקנים וסטגנציה, חוסר תנודה של לקוחות וגם חוסר תנודה של הגופים. יש הזדמנויות בכניסת הבנק הדיגיטלי ובנק אופק, שאמורים להיכנס לפעולה ולהשפיע, לצד חברות פינטק ישראלי. המהלך הזה של חוק הבנקאות הפתוחה מצטרף לרפורמת הניידות, שמאפשרת מעבר בקליק תוך שבוע. כל הרפורמות יבחנו בפועל בתוצאה שלהם. האם יהיו פינטק? האם הבנקים החדשים יתבססו ויהיה שינוי? הוועדה תבדוק את כולם, את האוצר ובנק ישראל, את רשויות ההון וני"ע ותבחן האם הבאנו לתוצאה המיוחלת".
מהבנק הדיגיטלי נמסר כי "הבנק הדיגיטלי הראשון מברך על אישור רפורמה דרמטית הבוקר בכנסת - רפורמת הבנקאות הפתוחה שתייצר כוח מיקוח צרכני אמיתי מול המערכת הבנקאית. הלקוחות יקבלו לראשונה יכולת להשתמש במידע השייך להם כדי לקבל הצעות תחרותיות יותר ומותאמות אישית משחקנים מחוללי תחרות ומפת השחקנים בשוק תתחיל להשתנות. הרפורמה הזו משלימה את רפורמת הניוד בקליק שיצאה לדרך בספטמבר.
חשוב כעת שהרגולטורים והממשלה יוודאו שהרפורמה לא תישאר על הנייר אלא תיושם במלואה ולא תמוסמס על ידי הבנקים המסורתיים. כפי שהבטיח יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון בעוד שנה יוצגו הנתונים על יישום הרפורמה ויתברר אם הבנקים באמת אפשרו ללקוחות לקבל את המידע".
יונתן ברלינר, יו"ר הועדה המקצועית של התאחדות יועצי המשכנתאות: "רפורמת הבנקאות הפתוחה מהווה שינוי משמעותי  עבור אזרחי ישראל בתחום הבנקאות ושוק המשכנתאות. הרפורמה עשויה לשנות באופן משמעותי את שוק ההלוואות וגובה הריביות שמשלם הציבור לבנקים. 
"החידוש הגדול שנעשה ברפורמה הנוכחית, בשונה מהרפורמות הקודמות, הוא שברפורמה הנוכחית לא התייחסו רק לגופי הגדולים אלא הכירו בחשיבותם, ונתנו מקום גם ליועצים הפרטיים להוביל את התחרות במערכת הבנקאית. יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון, עשה צעד אמיץ ושינוי תפיסתי, בכך שפתח את התחרות בעזרת כל הגורמים בשוק, ולא השאיר אותה רק לידי חברות הטכנולוגיה הגדולות. 
"ההכרה ביועצי המשכנתאות במסגרת הרפורמה והכרזה על הכוונה להסדיר את המקצוע באופן מלא, תשפר בשנים הקרובות באופן משמעותי את התחרות בשוק המשכנתאות, ותגדיל את כוחו הצרכני של הציבור להשוואה חכמה ומקצועית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    דיקטטורת הבנקים (ל"ת)
    גיא 10/2021/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור