השוק

כמה הרוויח מי שהשקיע בבנק הפועלים לפני 5 שנים?

הבנקים הם תמונת המראה של המצב המקרו כלכלי; בנק הפועלים הוא הבנק הגדול בישראל שעבר לא מעט טלטלות בעשור האחרון, אבל 5 השנים האחרונות היו דרמטיות עבורו, אז כמה הרוויח מי שהאמין בבנק הגדול בישראל ב-5 השנים האחרונות
ניצן כהן |  2
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום יחצ גדי דגון)
הבנקים הם תמונת המראה של המצב המקרו כלכלי. זה נכון בכל העולם המערבי ועל אחת כמה וכמה, בגלל הגודל המוגבל של השוק הישראלי, בישראל ולכן מעניין היה לראות כמה הרוויח מי שנצמד למערכת הבנקאית המסורתית ב-5 השנים האחרונות ולמעשה ככה נצמד לתמונת המקרו של אחת הכלכלות המעניינות בעולם - הכלכלה הישראלית.
הסיפור של בנק הפועלים הוא סיפור מורכב מאוד אבל גם סיפורה של הכלכלה הישראלית. בנק הפועלים היה בעבר הרחוק בבעלות חברת העובדים, כלומר ההסתדרות ולמעשה נהנה במשך שנים מחיבור לעטיני החברות ההסתדרותיות הגדולות שמו סולל בונה, שיכון ובינוי וכן הלאה.
למעשה כדי לעבוד בישראל היית צריך חיבור כזה או אחר לבנק הפועלים. לימים היה הבנק חלק מפרשת ויסות המניות שהביאה בסופו של יום להלאמה שלו ולאחר מיכן להפרטה שלו, כלומר למכירתו לבעלים פרטיים - קבוצת טד האריסון ושורה של משקיעים אמריקאים גדולים.
מאז עבר הבנק תהפוכות גדולות. הוא שמר על מעמדו המוביל בכלכלה הישראלית עד שהגיעה נקודת משבר: הבנק בשורה של מינויים (שהיו חלק מעסקאות גדולות יותר) מינה את דני דנקנר שלימים הורשע בעבירות כלכליות ואף ישב בבית הסוהר וכאן הדברים החלו להסתבך.
נזכיר, אמרנו שהבנקים הם תמונת המראה של המקרו כלכלה, אז באותם הימים המערכת הבנקאית כמו הכלכלה הישראלית היו מוטים לטובת אנשי עסקים פרטיים שלא היה להם את ההון הדרוש לשלוט בעסקיהם ולכן הם הקימו שורה של מבנים מורכבים כך שבהשקעה של הון עצמי שברירי (ביחס להשקעה) הם שלטו בכלכלה. ושל מי היה ההון הזה? של הבנקים.
בנק הפועלים היה שקוע עד צוואר בהלוואות למספר מצומצם של אנשי עסקים שרובם קרסו (ע"ע מוטי זיסר ז"ל, אליעז פישמן, נוחי דנקנר, שאול אלוביץ', ועוד רבים וטובים) ואיתם חלק ניכר מהחוב הענק לבנקים ובנק הפועלים, כבנק הגדול בישראל היה גורם מרכזי בתהליך הזה.
אבל מאז עברו הרבה מים בנחל הזה של הכלכלה הישראלית ובנק הפועלים לא הצליח להתנקות מהלוואות בעייתיות, או נכון יותר, הצליח להתנקות אבל לאט, אולי לאט מידי.
לא עבר הרבה זמן מאז התפטר אריק פינטו שהיה האחרון מהדור שליווה את הבנק משלבי ההפרטה עד להתנקות מהטייקונים ומונה תחתיו דב קוטלר. קוטלר היה הימור מעניין, מחד הוא מעורה היטב בנבחי הכלכלה הישראלית אבל בנק הפועלים? לא גדול קצת?
נכון להיום התשובה לתהייה הזו היא, לא!
קוטלר מעביר את הבנק תהליכים מעניינים בין אם בצמצום הסניפים, מעבר לתהליכי דיגיטציה מתקדמים ובכלל, שינוי מחשבתי במערך גדול כל-כך ומורכב כל-כך ומפוקח כל-כך.
אז בסופו של יום, מי שראה את ההתפתחות של הכלכלה הישראלית, והאמין בה ובחר להיחשף אליה דרך המערכת הבנקאית - כנראה עשה נכון. בנק הפועלים הניב למשקיעים שלו ב-5 השנים האחרונות תשואה של יותר מ-50% וזה משמעותי כי באופן עקרוני, מי שמשקיע במניה של בנק בסדר גודל של בנק הפועלים, לא עושה את זה כדי לעשות "סיבוב" אלא כדי להוריש לילדים ובמאמר מוסגר נגיד שתשלום דיווידנדים, כפי שחזר הבנק לשלם עוד בשנה שעברה ולאחרונה קיבל היתר לשלם דיווידנדים גם השנה, רק מחזק את התהליך הזה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בנק ישראל ממש לא מתחשב באף אחד
    רויטל נגר 10/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק פועלים עושים הרבה בעיות שמחתי לסגור את החשבון לקחו לי כסף שיחקו איתו בבורסה בנק בדיחה העבירו אותי סניף בלי ידיעה מוקדמת . בקשתי הקפאת משכנתא לא ביצעו הקפאה פניתי לנציג תלונות הציבור ממתינה לתשובה זה בנק בעייתי מאוד דומה לדיסקונט ממליצה לכם להיות ערנים מאוד ההתנהלות השרות נוראי . גם דסקונט זה סרט לא קליל יש הוראה להקשות על לקוחות לא לתמוך זה בנק שהולך נגד הלקוח ורושם לזכותו הרבה קרדיט
    סגור
  • 1.
    מדינה בבלגן
    מוטי 09/2021/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכמה עלו מחירי הדירות בחמשת השנים האחרונות.?
    סגור