השוק

הניסוי הכלכלי הגדול בעולם: הבנקים באנגליה משלימים היערכות לריבית שלילית

הבנקים הגדולים בבריטניה אמורים להשלים את ההיערכות לניסוי הכלכלי הגדול בעולם עד ל-5 באוגוסט אז אמורה המערכת להיות ערוכה להחלטת הבנק המרכזי להעביר את הריבית לרמה שלילית
ניצן כהן | 
אנגליה (צילום pexels, unsplash)
המערכת הבנקאית האנגלית משלימה היערכות לקראת הניסוי הכלכלי הגדול בעולם והוא מעבר אפשרי לריבית שלילית באחת הכלכלות הגדולות בעולם - הכלכלה הבריטית. בחודש פברואר ביקש ה-BOE (הבנק המרכזי של אנגליה) מהבנקים הגדולים לבצע היערכות טכנית-מיחשובית לאפשרות שיבקש לבצע את הניסוי הגדול בתולדות הכלכלה והוא המעבר לריבית שלילית.
בדיקות שערך הבנק המרכזי האנגלי העלו מצב שהבנקים אינם ערוכים לריבית שלילית כלומר, מערכות המיחשוב לא יודעות להתמודד עם המצב הזה ולכן היה צורך לבצע שינויים מיחשוביים משמעותיים במערכת הבנקאית.
הבנקים שערכו בדיקה עצמאית משלהם למצב של מעבר לריבית שלילית טענו כי הם צריכים לפחות חצי שנה כדי להיערך למצב הזה והבנק המרכזי האנגלי איפשר להם דחייה בהיערכות עד לתחילת חודש אוגוסט. היום מתפרסמות ידיעות בכלי התקשורת הכלכליים המרכזיים בעולם כי המערכת הבנקאית עומדת בדרישות הבנק המרכזי והיא תשלים את ההיערכות לריבית שלילית כבר בעוד שבוע.
נזכיר כי היום הריביות הן אפסיות. לא משנה אם הן ברמה של 0.1% או 0.2%, המשמעות היא שהריבית אפס. עד כה השעשוע ברעיון של ריבית שלילית בכלכלה מערבית, גדולה וחשובה כמו הכלכלה הבריטית היה שעשוע אינטלקטואלי אך נראה כי לאור התפרצות וריאנט הדלתא, הבנקים המרכזיים לוקחים ברצינות מצב בו יאלצו להעביר אל את הריבית לרמה שלילית כדי להמריץ עוד יותר את הכלכלה הריאלית.
כאן המקום לציין כי קיימת אפשרות שלו המערכת הבנקאית הבריטית הייתה יכולה לעכל ריבית שלילית במישור הטכני היא כבר הייתה שם מה שאומר שההערכה של הבנק המרכזי הבריטי איננה מהמשופרות עבור הכלכלה הריאלית.
יש מקום להזכיר כי ריבית שלילית כבר הונהגה ביפן ובאיחוד האירופי אך נראה כי ההשפעה הגדולה של הריבית השלילית עדיין אינה ניכרת על הכלכלה הריאלית כמו השפעה של רכישות האג"ח של הבנקים המרכזיים ודחיפה של הבנקים לתת אשראי לציבור ולעסקים.
באופן עקרוני ותיאורטי הרי שריבית שלילית יוצרת מצב בו אנשים עלולים להיקנס על הפקדת כסף בפיקדון מה שיעודד אותם להוציא את הכסף מהפיקדונות ולהעביר אותו להשקעות שמעודדות את הכלכלה כמו רכישת נכסים, מה שיוצר אינפלציה במחירים נכסים שמקבלת ביטוי בעליית מחירי הנדל"ן, רמות מחירים גבוהות בשוקי המניות והאג"ח וכן הלאה.
השאלה הגדולה היא מה תעשה לכלכלה ריבית שלילית באנגליה והעמקת הריבית השלילית ביפן ובאיחוד האירופי שלא להזכיר מה תעשה לכלכלה ריבית שלילית בארה"ב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה