השוק

חדשות טובות לעולם: ה-G-7 מחסל את חגיגת ההשתמטות ממס

מס החברות בשיעור של 15% אמור להיות הגפרור שיקיץ את הקץ על תכנוני המס שכוללים רישום במדינות אוף-שור שהם בסך הכל תיכנוני מס פרמיטיביים למדי; מה שבטוח שתעשיה שלמה הולכת להיכחד
ניצן כהן |  1
גו ביידן (צילום Official portrait of United State)
כשג'ו ביידן נבחר לתפקיד הרם של נשיא ארה"ב ומינה את ג'נט יילן למזכירת האוצר הבנו שהדברים הולכים להיות שונים ממה שהכרנו בשנים עברו. לכל מי שמצוי בנבחי הכלכלה העולמית ברור שקשה מאוד להעלות מסים בטח בימים בהם הכלכלה העולמית מתמודדת עם חובות לאומיים שהולכים וגדלים.
הצורך בהגדלת ההכנסות של הממשלות נובע ממספר בעיות שהלכו וגדלו עם השנים והתפוצצו בפנים של כולם בתחילת משבר הקורונה. אם אנחנו מסמנים את הפערים הכלכליים בין שכבות שונות באוכלוסיה כפצצה שעלולה להתפוצץ לכולם בפנים הרי שצריך לעשות מעשה, זה לא אומר שלוקחים כסף מאחד ומעבירים אותו בתשלומי העברה לאחר אלא ביצירת תשתית שתאפשר לכולם את אותה הזדמנות להצליח.
מה זה אומר? מעבר לסיסמאות הגדולות, ג'ו ביידן וג'נט יילן סימנו לכולנו את הדרך: יצרית תשתית פיזית שניתן יהיה להגיע ממקום למקום מהר מה שמצריך כבישים טובים, גשרים, שדות תעופה מתקדמים, תשתית רכבודת וכד'. צריך לייצר תשתית לימודית מתאימה כלומק לחזק את בתי הספר, צריך תשתית אינטרנט טובה כדי לשפר את העברת המידע וכן, צריך גם להעלות את שכר המינימום - כל זה מצריך כסף והרבה כי בטווח הארוך זה מייצר צמיחה ועוד איזו צמיחה.
נחזור לבסיס: בימים כאלה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להעלות מסים, זה יוצר התמרמרות בקרב אוכלוסיות חזקות שבתורן מפעילות לחץ שבשמך שנים רבות הניב תוצאות טובות אבל גרוע מכך זה יוצר תעשייה שכבר ככה הפכה לגולם שקם על יוצרו של תכנוני מס שמה שהתעשייה הזו גורמת זה למצב בו מי שצריך לשלם את המס ישלם פחות, הרבה פחות ממה שהוא אמור לשלם.
ביידן הבין את זה ולכן החליט שצריך לגרום לכך שכולם ישלמו מס, לא יותר אבל גם לא פחות ממה שהם צריכים ולכן צריך להילחם בתכנוני המס ואיך עושים את זה? קודם כל שומטים את הקרקע שיצרה את התעשייה הזו וזה על ידי מס חברות אחיד או מס חברות מינימלי וכד'. הדרך השנייה היא אכיפה קשוחה ולא מתפשרת.
והנה, חודשים ספורים בלבד לאחר שנבחר ביידן הוא הופך את המילים למעשים ויוצר הסכמה למס חברות מינימלי של 15%.
מה זה אומר? בראש ובראשונה זה גורם לכך שמדינות שהתעשייה המרכזית שלהן היא , היותן מקלט מס כבר לא יהיו כאלה. מדובר על קפריסין, אירלנד וכד' ואז נוצר מצב בו המדינות הללו עלולות להתנגד אבל ביננו, בכל הכבוד לקפריסין ואירלנד כשמיקרוסופט תשקול את היחסים שלה עם ארה"ב, בריטניה, גרמניה ויפן לעומת מערכת היחסים עם קפריסין הבחירה נראית ברורה.
אם כן, זה לא שתעשיית תכנוני המס הולכת להיעלם אבל תכנון המס הפרמיטיבי והפופולרי כל כך של רישום חברה בקפריסין שהיא זו שמוכרת את המוצרים ושם נצבר הכסף תיעלם. תעשיית תכנוני המס תיאלץ לעבור טרנספורמציה ולהיות יצירתית הרבה יותר. יצירתית? עד שתידחק לגבול החוקיות, שם יחכה לה ביידן עם המלחמה שלו בתכנונים האלה.
מה שקורה בסוף השבוע, מאז הוחלט על הטלת מס מינימלי אחיד הוא שמתכנני המס הגדולים מתחילים לחשוב על בסיס המס. כלומר, אם אנחנו צריכים לשלם מס של 15% במקום נניח 12%, מהו הסכום שממנו נצטרך לשלם את המס? וזהו בסיס המס, כאן אנחנו עולים מדרגה בעולם תכנוני המס וכאן צריך רשות מסים אפקטיבית, יצירתית וקשוחה כדי להפוך את הדבר הזה ליעיל. יעיל למי? לכולם!
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כלכלה נובחת
    ציוני7 06/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד מתי נאלץ לקרוא כתבות מלאות בשגיאות כתיב? נבכי ולא נבחי.
    סגור