השוק

מחיר הפטור מגיוס לחרדים נחשף: כמה מיליארדים זה עולה למדינה?

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, מעריך כי המחיר לכך שהחרדים אינם משרתים בצבא הוא בערך 10 מיליארד שקל בשנה: "הגורמים הפוליטיים צריכים להבין שלאי השוויון הזה יש משמעות כלכלית"
מערכת ice | 
הפגנות החרדים נגד גיוס (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג)
סוגיית הפטור מגיוס לחרדים חוזרת ועולה על הפרק ביתר שאת מאז ה-7 באוקטובר, בשל הנטל הקשה על אנשי המילואים ששוברים שיאים בהירתמות, האובדן הקשה של צה"ל במספר ההרוגים והפצועים, וכמובן הנטל הכלכלי על המדינה שמשלמת על ימי המילואים.
למרות זאת, מקדמת הממשלה חוק פטור מגיוס לחרדים בלחץ המפלגות החרדיות שמאיימות לא להצביע בעד תקציב המדינה. מי שנדרש לנושא, בריאיון למוסף "ממון" של ידיעות אחרונות בסוף השבוע, הוא נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "יש הערכות שהיקף המילואים יגדל כמעט פי שלושה — רק לעניין הזה לבדו יש ערך כלכלי עצום, לכן החרדים צריכים להתגייס", אמר פרופ' ירון.
להערכת הנגיד, המחיר לכך שהחרדים אינם משרתים הוא בערך 10 מיליארד שקל בשנה. לדבריו, "הגורמים הפוליטיים צריכים להבין שלאי-השוויון הזה יש גם משמעות כלכלית. צריך למצוא מסלול שבו מעלים באופן מאוד-מאוד משמעותי את גיוס החרדים. זה גם נושא כלכלי".
על נושא השתלבות החרדים בשוק העבודה אמר פרופ' ירון לידיעות: "עידוד השילוב של אוכלוסיות כמו הגברים החרדים והנשים הערביות יגביר את הפריון ויתרום לצמיחה כלכלית. חשוב מאוד שהחרדים ישתתפו יותר בשוק העבודה, ואנחנו רוצים שהם ייכנסו לעבודות עם מיומנויות, ובשביל זה צריך לימודי ליבה".

יש לציין כי במהלך דיון שהתקיים ביולי האחרון בוועדת החוץ והביטחון, הציגו אנשי אגף התקציבים באוצר את ההצעה שלהם בנוגע למתווה הגיוס של בני הישיבות. לטענתם, גיוס חלקי של 1,000 חרדים מדי שנה לשירות הקרבי יוביל לחיסכון של  833 אלף ימי מילואים קרביים בשנה. כך, תצליח המדינה לחסוך בשנה שלמה 1.3 מיליארד שקל. עוד ציינו, כי גיוס של 1,000 חרדים בשנה יאפשר לקצר את משך שירות החובה. כאמור מדובר על גיוס של חלק מהחברה החרדית, ולא של כל המועמדים לגיוס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה