השוק

אל על, ישראייר וארקיע הגזימו: בכמה זינקו מחירי הטיסות בישראל?

המונופול הזמני שנוצר בשל ביטולי הגעת החברות הזרות לנתב"ג אפשר לחברות הישראליות להעלות מחירים באופן משמעותי. לדוגמה, מחיר כרטיס טיסה לאתונה הגיע ל-800-900 דולר, פי שלושה מהמחיר הרגיל. העלייה במחירים הובילה לכך שהעסקה הממוצעת בענף התעופה עלתה ב-26.2%, מ-1,356 שקל ל-1,771 שקל
מערכת ice |  7
חברת תעופה-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
למרות הירידה הדרמטית בתנועת הנוסעים בנתב"ג, חברות התעופה הישראליות מדווחות על רווחים גדלים. בתשעת החודשים הראשונים של 2024, נרשמה ירידה של 43% במספר הנוסעים בנתב"ג בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023. עם זאת, ההוצאות של ישראלים על טיסות זינקו ב-69%, מ-1.97 מיליארד שקל ל-3.33 מיליארד שקל.
הפרדוקס הזה נובע מהעובדה שחברות התעופה הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע - הפכו לשחקניות הדומיננטיות בשוק, כאשר רוב החברות הזרות הפסיקו את טיסותיהן לישראל בעקבות המצב הביטחוני המתוח.

המונופול הזמני שנוצר אפשר לחברות הישראליות להעלות מחירים באופן משמעותי. לדוגמה, מחיר כרטיס טיסה לאתונה הגיע ל-800-900 דולר, פי שלושה מהמחיר הרגיל. העלייה במחירים הובילה לכך שהעסקה הממוצעת בענף התעופה עלתה ב-26.2%, מ-1,356 שקל ל-1,771 שקל. בתגובה, משרד הכלכלה והרשות להגנת הצרכן איימו בקנסות על חברות התעופה, מה שהוביל את אל על לקבוע מחיר אחיד לארבעה יעדים מרכזיים.
המצב החריף במיוחד בתקופת החגים, כאשר עשרות אלפי ישראלים נתקעו בחו"ל בעקבות ביטולי טיסות המוניים של חברות זרות. הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי המליצו להפסיק טיסות לישראל עד סוף אוקטובר, מה שהוביל חברות כמו אייר פראנס, לופטהנזה ובריטיש איירווייז להשעות את פעילותן בישראל.
בתגובה למשבר, אושר תיקון לחוק הגנת הצרכן המגביל העלאות מחירים של מוצרים חיוניים במצבי חירום, כולל טיסות חזרה לישראל. אולם, יישום התיקון מתעכב בשל חוסר תגובה ממשרד האוצר. ראש הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, קובי זריהן, פנה בדחיפות לאוצר בבקשה לאשר את הטיסות כמוצר חיוני, אך טרם קיבל מענה.
המצב הנוכחי מדגיש את הצורך בהסדרה מהירה של שוק התעופה בישראל בעתות משבר. בעוד שחברות התעופה הישראליות נהנות מרווחים גדלים, הצרכנים הישראלים משלמים מחיר כבד, הן כלכלית והן מבחינת נוחות הנסיעה. האתגר העומד בפני הרשויות הוא למצוא איזון בין הבטחת רווחיות חברות התעופה המקומיות לבין הגנה על זכויות הצרכנים ועל יכולתם של אזרחי ישראל לנוע בחופשיות בעולם, גם בתקופות מאתגרות.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    אדם שחייבים לו כסף
    עידן 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עזבו את זה, העזות מצח שלהם לבטל טיסות חודש מראש כאילו אנשים לא הזמינו טיסה כדי להגיע לטיסה שלהם זו חוצפה שאין כדוגמתה... הם עלו לי עוד כסף רק כדי לשהות במלון לעוד שלושה לטיסה הבאה שלהם, בתקווה שלא יבטלו גם אותה. ארורים...
    סגור
  • 6.
    גם אחרי שנה למשרד התחבורה אין שום רצון לטפל בבעיה
    גיל 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברות עסקיות מטרתם להרוויח כסף, וכמה שיותר. במצב של חוסר תחרות צריכה לבוא המדינה ולהגביל רווחים, אבל למירי רגב כנראה יש דברים חשובים אחרים לעסוק בהם.
    סגור
  • 5.
    כשין ממשלה כל דאלים גבר
    מנחם 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היכן שרת התחבורה....מראש מבקש את סליחתה "בשליחויות עלומות שם",היכן שר האוצר(מניית הזהב של אל על בידיו) אם זו הייתה בעיה כלכלית במדינת יהודה הוא היה מפעיל את סמכותו,היכן הממונה על ההגבלים....לידיעת בן גביר זו המשילות האמיתית לא חלוקת נשק.ץ,ולבסוף איפה מר כלכלה ,ביטיון והשד יודע מה עוד במה הוא מטפל "בנסיעת גלנט לארה"ב אפשר לחשוב שמדובר בתחרות על הנוסע המתמיד באלעל
    סגור
  • 4.
    לא פי 3 אלא יותר
    שי 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאתונה היה עולה 150 דולר עד מקסימום 200 דולר המחירים עלו בפי 4-5 לפחות ולא כפי שרשום בכתבה...
    סגור
  • 3.
    עוד נבוא איתם חשבון לא נישכח (ל"ת)
    בני 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    שודדים
    גוטמן 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הציבור יבוא איתם חשבון להחרים אותם
    סגור
  • 1.
    נכון
    תום 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין ביקוש. הכל בניגוד לחוק. אחלה שיימינג. כתבה בלאי.
    סגור