השוק
אל על, ישראייר וארקיע הגזימו: בכמה זינקו מחירי הטיסות בישראל?
המונופול הזמני שנוצר בשל ביטולי הגעת החברות הזרות לנתב"ג אפשר לחברות הישראליות להעלות מחירים באופן משמעותי. לדוגמה, מחיר כרטיס טיסה לאתונה הגיע ל-800-900 דולר, פי שלושה מהמחיר הרגיל. העלייה במחירים הובילה לכך שהעסקה הממוצעת בענף התעופה עלתה ב-26.2%, מ-1,356 שקל ל-1,771 שקל
הפרדוקס הזה נובע מהעובדה שחברות התעופה הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע - הפכו לשחקניות הדומיננטיות בשוק, כאשר רוב החברות הזרות הפסיקו את טיסותיהן לישראל בעקבות המצב הביטחוני המתוח.
המונופול הזמני שנוצר אפשר לחברות הישראליות להעלות מחירים באופן משמעותי. לדוגמה, מחיר כרטיס טיסה לאתונה הגיע ל-800-900 דולר, פי שלושה מהמחיר הרגיל. העלייה במחירים הובילה לכך שהעסקה הממוצעת בענף התעופה עלתה ב-26.2%, מ-1,356 שקל ל-1,771 שקל. בתגובה, משרד הכלכלה והרשות להגנת הצרכן איימו בקנסות על חברות התעופה, מה שהוביל את אל על לקבוע מחיר אחיד לארבעה יעדים מרכזיים.
המצב החריף במיוחד בתקופת החגים, כאשר עשרות אלפי ישראלים נתקעו בחו"ל בעקבות ביטולי טיסות המוניים של חברות זרות. הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי המליצו להפסיק טיסות לישראל עד סוף אוקטובר, מה שהוביל חברות כמו אייר פראנס, לופטהנזה ובריטיש איירווייז להשעות את פעילותן בישראל.
בתגובה למשבר, אושר תיקון לחוק הגנת הצרכן המגביל העלאות מחירים של מוצרים חיוניים במצבי חירום, כולל טיסות חזרה לישראל. אולם, יישום התיקון מתעכב בשל חוסר תגובה ממשרד האוצר. ראש הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, קובי זריהן, פנה בדחיפות לאוצר בבקשה לאשר את הטיסות כמוצר חיוני, אך טרם קיבל מענה.
עוד ב-
המצב הנוכחי מדגיש את הצורך בהסדרה מהירה של שוק התעופה בישראל בעתות משבר. בעוד שחברות התעופה הישראליות נהנות מרווחים גדלים, הצרכנים הישראלים משלמים מחיר כבד, הן כלכלית והן מבחינת נוחות הנסיעה. האתגר העומד בפני הרשויות הוא למצוא איזון בין הבטחת רווחיות חברות התעופה המקומיות לבין הגנה על זכויות הצרכנים ועל יכולתם של אזרחי ישראל לנוע בחופשיות בעולם, גם בתקופות מאתגרות.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(20):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
19.רנן 78תמים אורי מושב רנן 10/2024/12הגב לתגובה זו0 0אני קניתי כרטיס באלעל ללונדון ליני יותר מחודש ושילמתי יותר מכפול ממה ששילמתי ליפני 10 חודשיםסגור
-
18.מאחל ומקווה עם לא לשכוח ולא לסלוחבניהו 10/2024/11הגב לתגובה זו1 0גם אני בעד חרם צרכנים על החברות שמנצלות שמפקיעות מחירים חזיריים. 900$ אתונה להחרים להחרים להחרים...סגור
-
17.לחברות התעופה הישראליותאחד העם 10/2024/11הגב לתגובה זו1 0עוד נדע ימים טובים מאלו, והחברות הזרות יטוסו לישראל. ואז נבוא איתכם בחשבון כי "זכור את אשר עשה לך עמלק". נתחשבן איתכם ולא נטוס איתכם. כיל כלב ביג'י יומו.סגור
-
16.נתחשבן בקרוב. אתכם ועם כל הגזלנים. תהנו מכל רגעשולמן 10/2024/10הגב לתגובה זו3 0זה יגמר מאוד בקרובסגור
-
15.שיהנו כל עוד אפשר. אחר כך נבוא איתם חשבון.יהודה 10/2024/10הגב לתגובה זו3 0תכלס תמיד נמנעתי מלנסוע עם אלעל אחרי חוויה "נפלאה" של שרות.סגור
- טען עוד
-
14.חזיריםמירב 10/2024/10הגב לתגובה זו6 0למי שלא הבין, ח ז י רי ם!!!סגור
-
13.אופורטוניסטים דוחיםאביב 10/2024/09הגב לתגובה זו5 0מנצלים את המלחמה להגדיל רווחים. העיקר בקורונה בכו לקבל כסף מהמדינה. חבל לא פשטתם רגלסגור
-
12.גועל נפשממש גניבה 10/2024/09הגב לתגובה זו4 0כשאל על היו בגירעון בקומונה, כספי המיסים שילמו להם.. עכשיו כשצריכים אותם, הם מנהגים בחזירות עם המחירים המטורפים, מאכזב ומזעזעסגור
-
11.פשוט גניבהיוחאי 10/2024/09הגב לתגובה זו4 0נתקעתי בגרמניה וטלעל ביקשו 1250$ לכיוון אחד !!! פשוט גניבה מעורבת ברוע לב וניצול מחפיר של רגעי מצוקה והמדינה שותקתסגור
-
10.גנביםיעק ק 10/2024/09הגב לתגובה זו5 0תשתדלו לא לטוס בחברות ישראליות ובטח לא בארקיע. אני רוצה לטוב לבטומי מחר. רק ארקיע טסה לבטומי מחר. אני מוותר ולא טס בארקיעסגור
-
9.בטומי בראש השנה עלה 950 דולר כרטיס טיסהתותי1 10/2024/09הגב לתגובה זו2 0גנבים.וארקיע זה החברה הכי גרועה,חייבים כסף ולא מחזיריםסגור
-
8.חרדי מאוהבנחמן קולינרסקי 10/2024/09הגב לתגובה זו0 1כל הכבוד למירי רגב ולממשלה,לא להתערב בנושא,שהישראלים בחו"ל ישארו שם ולא יחזרו.אנחנו רוצים מדינה רק עם חרדים כי המלחמה מנצחת אלוהים ולא החיילים . המחירים עדיין זולים ,שיהיו עוד יותר יקר כך רק את העשירים יוכלו לנסוע. כולנו רק ללכת לבית הכנסת ולהתפלל ,ממשלה הבא ,דרעי ראש ממשלה!סגור
-
7.אדם שחייבים לו כסףעידן 10/2024/09הגב לתגובה זו1 0עזבו את זה, העזות מצח שלהם לבטל טיסות חודש מראש כאילו אנשים לא הזמינו טיסה כדי להגיע לטיסה שלהם זו חוצפה שאין כדוגמתה... הם עלו לי עוד כסף רק כדי לשהות במלון לעוד שלושה לטיסה הבאה שלהם, בתקווה שלא יבטלו גם אותה. ארורים...סגור
-
6.גם אחרי שנה למשרד התחבורה אין שום רצון לטפל בבעיהגיל 10/2024/09הגב לתגובה זו4 0חברות עסקיות מטרתם להרוויח כסף, וכמה שיותר. במצב של חוסר תחרות צריכה לבוא המדינה ולהגביל רווחים, אבל למירי רגב כנראה יש דברים חשובים אחרים לעסוק בהם.סגור
-
5.כשין ממשלה כל דאלים גברמנחם 10/2024/09הגב לתגובה זו3 0היכן שרת התחבורה....מראש מבקש את סליחתה "בשליחויות עלומות שם",היכן שר האוצר(מניית הזהב של אל על בידיו) אם זו הייתה בעיה כלכלית במדינת יהודה הוא היה מפעיל את סמכותו,היכן הממונה על ההגבלים....לידיעת בן גביר זו המשילות האמיתית לא חלוקת נשק.ץ,ולבסוף איפה מר כלכלה ,ביטיון והשד יודע מה עוד במה הוא מטפל "בנסיעת גלנט לארה"ב אפשר לחשוב שמדובר בתחרות על הנוסע המתמיד באלעלסגור
-
4.לא פי 3 אלא יותרשי 10/2024/09הגב לתגובה זו2 0לאתונה היה עולה 150 דולר עד מקסימום 200 דולר המחירים עלו בפי 4-5 לפחות ולא כפי שרשום בכתבה...סגור
-
3.עוד נבוא איתם חשבון לא נישכח (ל"ת)בני 10/2024/09הגב לתגובה זו4 0סגור
-
2.שודדיםגוטמן 10/2024/09הגב לתגובה זו3 0הציבור יבוא איתם חשבון להחרים אותםסגור
-
1.נכוןתום 10/2024/09הגב לתגובה זו0 1אין ביקוש. הכל בניגוד לחוק. אחלה שיימינג. כתבה בלאי.סגור
-
נבוא איתם חשבוןאחד שנתקע 10/2024/09הגב לתגובה זו3 0שילמתי מלון מוניות לנמל התעופה הלוך ושוב, אוכל,מוניות בעיר, וגם קצת מותרות,וכרטיס טיסה חזור מאתונה ב 180 דולר עם אל על. ועדיין עלה לי פחות מארקיע או ישראייר שעשקו ישראלים,וביטלו להם טיסות ולא נתנו להם טיסות לילופיות בכדי למלא את המטוס בנוסעים עשוקים ששילמו פי 3 או פי 4. אני חוזר על דבריי: ישראייר וארקיע העדיפו למכור כרטיסים לאנשים שלא היה כרטיס מלתת טיסות חילופיות לאלו שהם עצמם ביטלו להם את הטיסות. כלומר מי שבוטלה לו טיסה מישראייר/ארקיע היה בעדיפות שניה ממי שלא היה לו כרטיס כלל. בכדי להרוויח יותר. לא רק זאת אף זאת; לא דאגו להם למלונות. אני אמשיך לטוס עם חברות זרות של גויים. היהודים זבלותסגור