השוק
אל על, ישראייר וארקיע הגזימו: בכמה זינקו מחירי הטיסות בישראל?
המונופול הזמני שנוצר בשל ביטולי הגעת החברות הזרות לנתב"ג אפשר לחברות הישראליות להעלות מחירים באופן משמעותי. לדוגמה, מחיר כרטיס טיסה לאתונה הגיע ל-800-900 דולר, פי שלושה מהמחיר הרגיל. העלייה במחירים הובילה לכך שהעסקה הממוצעת בענף התעופה עלתה ב-26.2%, מ-1,356 שקל ל-1,771 שקל
הפרדוקס הזה נובע מהעובדה שחברות התעופה הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע - הפכו לשחקניות הדומיננטיות בשוק, כאשר רוב החברות הזרות הפסיקו את טיסותיהן לישראל בעקבות המצב הביטחוני המתוח.
המונופול הזמני שנוצר אפשר לחברות הישראליות להעלות מחירים באופן משמעותי. לדוגמה, מחיר כרטיס טיסה לאתונה הגיע ל-800-900 דולר, פי שלושה מהמחיר הרגיל. העלייה במחירים הובילה לכך שהעסקה הממוצעת בענף התעופה עלתה ב-26.2%, מ-1,356 שקל ל-1,771 שקל. בתגובה, משרד הכלכלה והרשות להגנת הצרכן איימו בקנסות על חברות התעופה, מה שהוביל את אל על לקבוע מחיר אחיד לארבעה יעדים מרכזיים.
המצב החריף במיוחד בתקופת החגים, כאשר עשרות אלפי ישראלים נתקעו בחו"ל בעקבות ביטולי טיסות המוניים של חברות זרות. הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי המליצו להפסיק טיסות לישראל עד סוף אוקטובר, מה שהוביל חברות כמו אייר פראנס, לופטהנזה ובריטיש איירווייז להשעות את פעילותן בישראל.
בתגובה למשבר, אושר תיקון לחוק הגנת הצרכן המגביל העלאות מחירים של מוצרים חיוניים במצבי חירום, כולל טיסות חזרה לישראל. אולם, יישום התיקון מתעכב בשל חוסר תגובה ממשרד האוצר. ראש הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, קובי זריהן, פנה בדחיפות לאוצר בבקשה לאשר את הטיסות כמוצר חיוני, אך טרם קיבל מענה.
עוד ב-
המצב הנוכחי מדגיש את הצורך בהסדרה מהירה של שוק התעופה בישראל בעתות משבר. בעוד שחברות התעופה הישראליות נהנות מרווחים גדלים, הצרכנים הישראלים משלמים מחיר כבד, הן כלכלית והן מבחינת נוחות הנסיעה. האתגר העומד בפני הרשויות הוא למצוא איזון בין הבטחת רווחיות חברות התעופה המקומיות לבין הגנה על זכויות הצרכנים ועל יכולתם של אזרחי ישראל לנוע בחופשיות בעולם, גם בתקופות מאתגרות.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(7):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
7.אדם שחייבים לו כסףעידן 10/2024/09הגב לתגובה זו0 0עזבו את זה, העזות מצח שלהם לבטל טיסות חודש מראש כאילו אנשים לא הזמינו טיסה כדי להגיע לטיסה שלהם זו חוצפה שאין כדוגמתה... הם עלו לי עוד כסף רק כדי לשהות במלון לעוד שלושה לטיסה הבאה שלהם, בתקווה שלא יבטלו גם אותה. ארורים...סגור
-
6.גם אחרי שנה למשרד התחבורה אין שום רצון לטפל בבעיהגיל 10/2024/09הגב לתגובה זו0 0חברות עסקיות מטרתם להרוויח כסף, וכמה שיותר. במצב של חוסר תחרות צריכה לבוא המדינה ולהגביל רווחים, אבל למירי רגב כנראה יש דברים חשובים אחרים לעסוק בהם.סגור
-
5.כשין ממשלה כל דאלים גברמנחם 10/2024/09הגב לתגובה זו0 0היכן שרת התחבורה....מראש מבקש את סליחתה "בשליחויות עלומות שם",היכן שר האוצר(מניית הזהב של אל על בידיו) אם זו הייתה בעיה כלכלית במדינת יהודה הוא היה מפעיל את סמכותו,היכן הממונה על ההגבלים....לידיעת בן גביר זו המשילות האמיתית לא חלוקת נשק.ץ,ולבסוף איפה מר כלכלה ,ביטיון והשד יודע מה עוד במה הוא מטפל "בנסיעת גלנט לארה"ב אפשר לחשוב שמדובר בתחרות על הנוסע המתמיד באלעלסגור
-
4.לא פי 3 אלא יותרשי 10/2024/09הגב לתגובה זו0 0לאתונה היה עולה 150 דולר עד מקסימום 200 דולר המחירים עלו בפי 4-5 לפחות ולא כפי שרשום בכתבה...סגור
-
3.עוד נבוא איתם חשבון לא נישכח (ל"ת)בני 10/2024/09הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.שודדיםגוטמן 10/2024/09הגב לתגובה זו0 0הציבור יבוא איתם חשבון להחרים אותםסגור
-
1.נכוןתום 10/2024/09הגב לתגובה זו0 0אין ביקוש. הכל בניגוד לחוק. אחלה שיימינג. כתבה בלאי.סגור