השוק

בנק לאומי: ברמות הסיכון האלה - הריבית בישראל לא תרד בטווח הנראה לעין

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי אומר בתגובה לנתוני האינפלציה המפתיעים כי ברמות הסיכון האלה, הריבית בישראל לא תרד בטווח הזמן הנראה לעין; בפמן הוסיף כי צפי הריבית הגלום בשוק נמוך מהתחזית שלו לשנה הקרובה
ניצן כהן |  2
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
אתמול (א') הפתיע מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט שעלה בשיעור של 0.9%, גבוה מאוד מהתחזיות המוקדמות שהחמורות שבהן ציפו לעלייה במדד בשיעור של 0.6%. גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, אומר בתגובה כי ברמות הסיכון האלה לכלכלה הישראלית, בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית בטווח הנראה לעין.
נזכיר בטרם ניכנס לדבריו של בפמן כי אביגדור ליברמן אמר בסוף השבוע בראיון ל-ice כי התנהלות הממשלה מובילה לכך שבסופו של יום בנק ישראל יאלץ להעלות את הריבית ולא להוריד אותה כמו שכולם חושבים. 
"מדד המחירים לצרכן הפתיע מאוד ועלה ב-0.9% בחודש אוגוסט 2024, זאת לעומת ממוצע התחזיות שעמד על 0.5% ותחזית לאומי לעלייה בשיעור של 0.6%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות טריים, תחבורה, דיור, חינוך, תרבות ובידור, תחזוקת הדירה ומזון" כותב בפמן ללקוחות בנק לאומי.
"בשכר הדירה, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עליה של 2.6% ועבור השוכרים החדשים נרשמה עלייה של 5.3%. מדד מחירי דירות הכולל דירות חדשות ויד שנייה עלה ב-0.9% ובשנה האחרונה נרשמה עלייה בשיעור של 5.8%.
"העליות בסעיפים הנ"ל היו על פי החזוי. עם זאת, ההפתעה הגדולה כלפי מעלה במדד הייתה בסעיף נסיעות לחו"ל, שעלה ביותר מ-22%. להערכתנו, מדובר בגורם אשר מסביר את כל הפער שבין התחזית לבין העלייה בפועל. בחודשים האחרונים סעיף זה מאופיין בעלייה ניכרת בתנודתיות, שבחלקה נובעת משינויים בשיטת המדידה.
"מתחילת השנה מדד המחירים לצרכן ומדד המחירים לצרכן ללא דיור עלו ב-3.6%, כל אחד. מדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלה ב- 3.5% ומדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלה ב-3.4%.​בשנים עשר החודשים האחרונים מדד המחירים לצרכן עלה ב-3.6%, מדד המחירים לצרכן ללא דיור עלה ב-3.7%, מדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלה ב-3.5% ומדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלה ב-3.2%. בכך, האינפלציה בישראל הולכת ועולה יחסית לאינפלציה במדינות מפותחות.
"בנסיבות הנוכחיות של התרחקות האינפלציה מן הגבול העליון של היעד ורמות הסיכון הגבוהות הגלומות בשוק, נראה שריבית בנק ישראל לא תרד בעתיד הנראה לעין. נראה שהפחתות הריבית בעולם – בגוש האירו, באנגליה ובקרוב בארה"ב – לא יתרמו להפחתת ריבית בישראל. נראה שצפי הריבית הגלום בשוק נמוך במקצת מן התוואי הצפוי על ידנו לשנה הקרובה" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הרבית צריכה לעלות עם אינפלציה כזאת (ל"ת)
    אפי 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    צריך להעלות ריבית ל8% (ל"ת)
    בר 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור