השוק

מנהל כספי העמיתים בכלל ביטוח בריאיון: "תשואות גבוהות ביחס לתחרות"

כלל ביטוח השיגה את התשואה הגבוהה ביותר בחודש יולי עבור הלקוחות שלה ומדובר בתהליך מורכב מאוד למי שמנהל 350 מיליארד שקל; ניר עובדיה, מי שמנהל את ההשקעות האלה חושף איך הוא השיג את התשואות האלה וחושב יותר, מה הוא חושב על העתיד | ראיון מיוחד
ניצן כהן | 
ניר עובדיה (צילום סיון פרג)
כלל ביטוח הובילה בחודש יול את טבלת התשואות וזה מעניין מאוד שכן כלל ביטוח היא גוף שמנהל סכומים לא מבוטלים, וניהול של 350 מיליארד שקל הוא תהליך מורכב מאוד. ניר עובדיה הוא מנהל ההשקעות הראשי של עמיתים, זרוע ההשקעות של כלל ביטוח. 
מה קרה ביולי?
"מה שהיה לנו כאן זה שגם המניות וגם האג"ח היו חיוביים ברובם. שוק המניות הגלובלי הניב תשואה חיובית נמוכה, משהו כמו 2% והמדדים בארה"ב לא כיכבו ביחס למדדים האחרים כמו בחודשים הקודמים.
"בישראל השוק דווקא היה טוב מהשוק העולמי. הבנקים היו חזקים והנדל"ן היה בביצועים יפים של 5% עד 6% זה יותר מהמדדים הגלובליים, אז מן הסתם, בסביבה כזו, אנחנו שיש לנו עודף יחסי בהשקעה בישראל אז נהנינו מזה. הפוזיציה שלנו על הבנקים היא משמעותית ובעיקר פועלים ולאומי היא בהחלט סייעה לנו לייצר תשואות גבוהות ביחס לתחרות".
אתם מוטי ישראל ומוטי בנקים בישראל, איך אתם עובדים בחו"ל?
"בחו"ל ידענו להפחית קצת חשיפה לטכנולוגיה וכנגד, להגדיל חשיפה למניות קטנות ומניות שמשלמות דיווידנדים. אנחנו חשופים גם לתשתיות שעשו ביצועים עודפים ביחס למדד הכללי. אז כל הדברים האלה ביחד לצד ירידה בתשואות האג"ח ששם אנחנו גבוהים מהמתחרים, כל אלה ביחד סייעו לנו בתשואות ביולי".
בוא נדבר רגע על הבנקים בישראל, הרי הם מוטי מקרו והכלכלה הישראלית נראית פחות טוב.
"כשאתה מסתכל על בנק אתה גם מסתכל על איך השוק מתמחר את ההון שלו. אנחנו שואלים אם הבנק מתומחר גבוה או נמוך. כשאני מסתכל על לאומי ופועלים, השוק נותן להם אחרי העליות האחרונות תמחור של 0.87 בפועלים ולאומי מאוד דומה ועומד על 0.89.
"עכשיו המשמעות היא שאם לוקחים את התשואה של הבנקים, ולא לוקחים את הרבעון האחרון אלא ממוצע נמוך יותר (כלומר מדידה לאורך פרקי זמן ארוכים יותר ואז לוקחים את התשואה הנמוכה שיצאה, נ"כ) של 14% עד 15%. אתה למעשה היום קונה את התשואה הזו לאורך זמן. כשאתה מדבר על בנקים כמו הפועלים ולאומי אתה מדבר על הבנקים  ביחסי יעילות נמוכים (הוצאות נמוכות מאוד ביחס להכנסות, נ"כ) והם יכולים לשמר את זה.
"אז אתה משקיע היום כסף בחברה שנסחרת בבורסה כשההון העצמי שלה הוא 90% מההון בספרים. החברה הזו יודעת לייצר תשואה ממוצעת של 15%, עכשיו תראה לי השקעה מעניינת יותר מהשקעה בגוף שעובד בסיבה התחרותית הזו, ברמת סיכון נמוכה על עודפי ההון, עם פיקוח הדוק של בנק ישראל ואחרי כל זה עוד יודעת לייצר כל שנה 15% וגם לחלק דיווידנד וגם לעשות רכישה עצמית של מניות.
"זה פשוט כמו שזה נשמע לך - זו השקעה אטרקטיבית".
מהדברים האלה אני יכול להניח שאתה בצד שאוסף סחורה.
"אני לא רוצה שזה ישמע כאילו אני אומר מה אני הולך לעשות מחר, אבל כולם צריכים להבין שיש סיכונים, אנחנו עם השקעה מאוד משמעותית בבנקים ובאופן עקרוני אנחנו חושבים שזו השקעה אטרקטיבית ואתה יכול להניח שאני לא יושב בצד בחיבוק ידיים".
באופן עקרוני המוסדיים מגדילים חשיפה לישראל כרגע, אז איך זה שהשוק לא עף?
"אני חושב שהגופים המוסדיים נמצאים כל אחד בפוזיציה שהוא מרגיש איתה בנוח. וכדי שהשוק יעשה מהלך משמעותי של עליות אתה צריך שחקנים נוספים שיכנסו והם לא נמצאים כרגע בסביבה. הם גם לא יגיעו מהר לכאן. הם יחזרו בתהליך שייקח לא מעט זמן.  אבל הם יגיעו בעיקר כי הם יודעים לקרוא את המפה והסיכון בסופו של דבר בישראל יתמתן וניתן להניח שבסוף תהיה הפסקת אש ותהיה רגיעה ואני מניח שאז הם יחזרו.
"אז בסופו של יום, גם אם זה ייקח זמן זה יקרה ועם הסבלנות הזו אנחנו בינתיים נהנים מתשואת דיווידנד גבוהה ורווחים שממשיכים לעלות והיינו רוצים לראות את זה גם במחירים, אבל בסך הכל אנחנו עושים טוב גם במצב הנוכחי".
אתה למעשה מדבר על הזרים שלא נמצאים כאן עוד מעט כבר שנתיים
"נכון אבל לא רק. אתה צריך להבין שגם המשקיעים הישראלים לא נמצאים כרגע בשוק וזה נכון גם לגבי משקיעים מוסדיים וגם פרטיים, גם הם צריכים לקבל חזרה את הביטחון לחזור לישראל ואני אופטימי. זה יקרה.
"צריך להבין טוב את המאפיינים המיוחדים של הישראלים. אנחנו מדינה עם דמוגרפיה גבוהה. אנחנו עם עם מוסר עבודה גבוה ועם היכולות היזמיות שלנו והחדשנות שלנו הרי שאנחנו בנקודת פריצה משמעותית. השילוב הזה עם העובדה שהטכנולוגיה הביטחונית שעכשיו כל העולם מבין שחייבים להגדיל את הייצור שלה, זה מייצר כאן מקומות עבודה והכנסה גבוהה יחסית. וזה נכון גם מההיבט הטכנולוגי.
"עכשיו בוא נכניס למשוואה הזו את הנדל"ן, בסוף אנחנו מדינת אי ומעבר לדמוגרפיה שדיברנו עליה כבר שהיא גבוהה ומייצרת ביקושים הרי שאנשים מבחוץ גם רוצים כאן נדל"ן. הם רוצים להחזיק כאן דירה, לא תמיד כי הם יעלו לישראל אלא שיהיה להם מקום כאן, לחזור אליו, אם הם ירצו.
"אז אל תטעה, אני לא חושב שאנחנו כרגע במקום טוב אבל ברגע שיהיה שינוי, הוא יביא איתו צמיחה גבוהה ושיפור גם בשוק הכסף. ואני רוצה לחזור על מה שאני אומר לך כבר לא מעט פעמים, זה פשוט פלא לראות איפה אנחנו נמצאים היום, למרות המצב.
"בסוף, אתה צריך לזכור, יש לנו כאן היבט פסיכולוגי לא קטן. להיות בסביבה כזו של מלחמה, של אנשים שנמצאים במילואים, ונלחמים תקופה ארוכה ועם נפגעים ומחלוקת פנימית לא פשוטה, כל זה משפיע פסיכולוגית על התחושה של האנשים ועל האושר האישי והעושר הפיננסי. אני מאמין בזה שאם יהיה שינוי בהקשר הזה, יהיה תיאבון לאנשים להמשיך להוציא וזה דרייבר רציני בכלכלה שלנו, וכן גם בבורסה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה