השוק

הבנקים מדווחים על ריווחי עתק: אבל מי המפסידים הגדולים מכך?

הבנקים מדווחים על ריווחי עתק, העסקים הקטנים על הפסדים ומצוקת אשראי - יש פתרון. סער זכריש, מנכ"ל bizi מסביר בדיוק מה יש לעשות
סער זכריש, מנכ"ל bizi | 
בנקים-אילוסטרציה (צילום Magma Images, shutterstock)
בשבוע שבו הבנקים הגדולים מדווחים על רווחים מצרפיים של מעל-7 מיליארד שקל ברבעון, אלפי עסקים קטנים ובינוניים בישראל נאבקים על הישרדותם בשל מצב המלחמה המביא איתו מצוקת אשראי חריפה. הפער הבלתי נסבל הזה מדגיש את הצורך הדחוף בהגברת התחרות בשוק האשראי העסקי כדי להגביר את היצע האלטרנטיבות מצד שחקנים מפוקחים שאימוץ שלהם ע"י העסקים יאלץ את הבנקים להגיב לתחרות ולשפר את הצעת הערך שלהם.
דווקא בימים אלו יש לפעול להאצת היישום של רפורמת הבנקאות הפתוחה ולהעלאת מודעות ציבור בעלי העסקים לכך שיש כיום אלטרנטיבות בטוחות, פשוטות, הוגנות ומהירות לבנקים. על ידי שימוש בתקן הבנקאות הפתוחה אנו מספקים באמצעות טכנולוגיה מתקדמת מסגרות אשראי והלוואות לעסקים רבים ועושים זאת בתהליך מפוקח ומאובטח שכולל בדיקה מהירה תוך דקות ובתנאים טובים יותר מהמערכת הבנקאית. עם זאת, זהו אתגר גדול לכל שחקן להתחרות מול גופים שתקציב השיווק שלהם אינו מוגבל ויש להם מונופול על גישה לפיקדונות הציבור.

אם בימי שגרה הגברת התחרות הינה מטרה אסטרטגית, במציאות של היום זהו צעד הכרחי כדי להבטיח את שרידותם של כמה שיותר עסקים שנאלצים להתמודד, שלא מבחירה, עם אתגרים בלתי אפשריים. כדי לחולל תחרות ולהשלים את הרפורמה של משרד האוצר, על רשות שוק ההון ובנק ישראל לשקול דרכים להגביר את מודעות ציבור בעלי העסקים למחיר האפקטיבי שהם משלמים במערכת הבנקאית ולעובדה שיש להם אלטרנטיבות טובות יותר בגופים מפוקחים ובעלי יכולות ייחודיות.
כך לדוגמה, בעלי עסקים רבים שאנו פוגשים כלל אינם מודעים לעובדה שהם משלמים עמלת הקצאה על מסגרת האשראי בבנק ושהריבית האפקטיבית שהם משלמים בפועל היא מהיקרות במשק הישראלי. את התוצאה כולנו רואים ברווחיות עליה מדווחים הבנקים ובמצוקת העסקים הקטנים.
המציאות הכלכלית המורכבת שאנו חווים כיום מחייבת חשיבה מחודשת על מבנה שוק האשראי בישראל הנשלט כמעט לחלוטין (מעל 90%) בידי המערכת בנקאית. בעוד שהבנקים ממשיכים לצבור רווחים עצומים, עסקים קטנים ובינוניים, שהם עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית, מתקשים לשרוד. זהו מצב בלתי נסבל שדורש פתרון מיידי. חברות פינטק מציעות פתרונות חדשניים, עם טכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת הערכת סיכונים מדויקת יותר ומתן אשראי מהיר וגמיש. אולם, כדי שפתרונות אלה יוכלו להתחרות באופן אמיתי ואפקטיבי בבנקים, נדרשת תמיכה משמעותית מצד הרגולטורים כדי להאיץ את קצב הגברת התחרות.

סער זכריש. קרדיט צילום מרב רביץ מושל
לפיכך, אני קורא לבעלי העסקים בישראל לדרוש שינוי. עליכם לבחון את האלטרנטיבות הקיימות בשוק, לדרוש שקיפות מלאה מהבנקים לגבי העלויות האמיתיות של השירותים שאתם מקבלים, ולתמוך ברפורמות שיגבירו את התחרות בשוק האשראי לעסקים. רפורמת הבנקאות הפתוחה מהווה צעד משמעותי בכיוון הנכון, מאפשרת לחברות פינטק לספק שירותים מותאמים אישית ויעילים יותר, תוך שימוש בנתונים פיננסיים מדויקים ועדכניים. רק באמצעות פעולה משותפת ואימוץ חדשנות טכנולוגית נוכל ליצור מערכת פיננסית הוגנת יותר, שתתמוך בצמיחה ובחדשנות של המגזר העסקי בישראל. הגיע הזמן שהטכנולוגיה והחדשנות שישראל כה גאה בהן יבואו לידי ביטוי גם בשוק האשראי, לטובת כלל המשק הישראלי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה