השוק

רמי לוי ממתין: הזוכה במכרז הדואר עשויה להסתבך בענק

רשות התחרות ומשרד התחבורה החלו בהליך לבדיקת עסקת הרכישה של דואר ישראל בידי חברת מילגם, כאשר מתגלה תמונה מורכבת יותר של קשרים עסקיים וסינרגיות פוטנציאליות שמעוררות דאגה בקרב רגולטורים
מערכת ice |  4
רמי לוי ודואר ישראל (צילום יחצ ראיף זועבי)
רמי לוי יאסוף את הז'יטונים? בעולם העסקי המודרני, מיזוגים ורכישות הם דבר שבשגרה. אולם לעיתים, עסקאות אלו מעוררות שאלות מורכבות הנוגעות לתחרות ולריכוזיות במשק. מקרה כזה מתרחש כעת בישראל, כאשר רשות התחרות ומשרד התחבורה החלו בהליך לבדיקת עסקת הרכישה של דואר ישראל בידי חברת מילגם.
על פי הפרסום של כלכליסט,מילגם, חברה הפועלת בשוק התחבורה הציבורית, זכתה ביוני האחרון במכרז לרכישת דואר ישראל, יחד עם שותפיה - חברת הביטוח הפניקס ויבואנית המזון ליימן שליסל. על פניו, זוהי עסקה רגילה של רכישת חברה ממשלתית. אולם, כאשר מתבוננים מקרוב, מתגלה תמונה מורכבת יותר של קשרים עסקיים וסינרגיות פוטנציאליות שמעוררות דאגה בקרב רגולטורים.

מילגם אינה סתם עוד חברה. היא בעלת השליטה בפנגו, המחזיקה בנתח משמעותי משוק התשלום לחניה ברחובות ובחניונים. לאחרונה, פנגו אף רכשה את חברת גט (Gett), מה שמעניק לה נוכחות משמעותית גם בשוק המוניות. בנוסף, מילגם מפעילה אפליקציה לתשלום על נסיעות בתחבורה ציבורית. אך הקשר המשמעותי ביותר לענייננו הוא זכייתה של מילגם במכרז של משרד התחבורה להפעלת מערך הטעינה וההנפקה של כרטיסי רב-קו ב-2021.
כאן מתחילה להתגלות הבעיה הפוטנציאלית. מאז 2010, בנק הדואר מפעיל את מערכת הסליקה, השירות והניהול של מערך הרב-קו. מערכת זו היא קריטית, שכן היא מנהלת ומתעדת את כל הסליקות, הטעינות והתיקופים של כרטיסי הרב-קו, ומספקת למשרד התחבורה מידע חיוני על השימוש בתחבורה הציבורית. אם מילגם תשלים את רכישת הדואר לפני שהמכרז החדש מיושם, היא תקבל שליטה על מערכת זו, מה שעלול להעניק לה יתרון לא הוגן על פני מתחרותיה.
הסוגיה מתרחבת גם לתחומים נוספים. למשל, השליטה בדואר ישראל יכולה להעניק למילגם יתרון בשוק המתפתח של מסירת חבילות בקיוסקים ובחנויות שכונתיות, שוק שהתרחב משמעותית עם העלייה בהיקף המסחר המקוון. כל אלו מעלים שאלות כבדות משקל לגבי ההשלכות התחרותיות של העסקה.
לאור מורכבות הסוגיה, רשות התחרות ומשרד התחבורה החלו בהליך בירור מעמיק. הם פנו למילגם ולחברות אחרות הקשורות לעניין, וביקשו מהן להציג את עמדותיהן. זהו צעד חשוב בהבטחת שוק תחרותי והוגן, אך גם מדגיש את האתגרים הרגולטוריים בעידן של התלכדות טכנולוגית ועסקית.
עסקת רכישת דואר ישראל על ידי מילגם מדגימה את המורכבות של שוק מודרני, שבו גבולות בין תעשיות מיטשטשים וסינרגיות לא צפויות יכולות להיווצר. היא מעלה שאלות חשובות על האיזון בין יעילות עסקית לבין הגנה על התחרות, ועל תפקידם של רגולטורים בעולם עסקי דינמי ומשתנה במהירות. התוצאה של בדיקה זו תהווה ללא ספק תקדים חשוב לעסקאות עתידיות במשק הישראלי ותשפיע על האופן שבו אנו מתייחסים לסוגיות של ריכוזיות ותחרות בעידן הדיגיטלי.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    רכשו נדל"ן במחיר מציאה, שירותי הדואר לא מעניינים אותם (ל"ת)
    אנני 08/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מדינה מושחתת
    איציק 08/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הכל פה קומבינות הכל מושחת עד היסוד
    סגור
  • 1.
    הכתבה מדברת על חברת מילגם אז מה קשור רמי לוי (ל"ת)
    שלמה 08/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • דוד
    דוד 08/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בסופרים אין ריכוזיות ומונפולים
    סגור