השוק

הכלכלן שמזהיר: "הכלכלה הישראלית מתחילה להיות דומה לרוסיה"

נתוני הכלכלה הישראלית מצביעים על אובדן שליטה, או למצער ראשיתו של תהליך שאם לא יעצר כאן ועכשיו הרי שהוא מדרון חלקלק מאוד; יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון מעריך שאנחנו בתהליך של האצה אינפלציונית, וזה רע
ניצן כהן |  3
יונתן כץ (צילום איה בן עזרי)
יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון מעריך היום לאור הנתונים הכלכליים שהתפרסמו בימים האחרונים על הכלכלה הישראלית כי האינפלציה השנה תהיה גבוהה מיעד יציבות המחירים ותעמוד על 3.1% כשהנתון הנעלם בתחזית הזו, הוא שער החליפין של הדולר מול השקל שיושפע מהותית אם תהיה עסקה לשחרור החטופים ולהיפך.
"מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6% בהתאם לתחזית שלנו, אך ברף הגבוה של הציפיות בשוק (0.6%-0.4%)" כותב יונתן כץ בסקירה השבועית שלו ומוסיף כי "מסתמנת האצה בקצב האינפלציה השנתי ל-3.2% (מ- 2.9%) ובאינפלציית ליבה ל-2.8% )מ-.2.5%). מרבית הרכיבים העיקריים מצביעים על האצה: מחירי השירותים (ללא דיור) הואצו ל-3.9% שנה אחורה, מ-3.2% לפני חודש.
"מחירי המוצרים (goods) הליבה האיצו ל-1.7% (מ-1.3%) ללא השפעת המיסוי על סיגריות. מחירי השכירות (בחוזים מתחדשים) שמרו על קצב שנתי של 2.6%. הוצאות נלוות על רכישת דירה עלו בחדות ב-3.1%, כנראה בהשפעת המשך עליות במחירי הדיור לרכישה אשר עלו ב-0.7% בסקר האחרון וב-6% מתחילת השנה.
"מספר גורמים תומכים בהמשך לחצי אינפלציה קדימה: מדיניות פיסקאלית מרחיבה (ולא רק בהוצאות בגין המלחמה), שוק עבודה הדוק, עודף ביקוש בשוק הדיור ושיבושים באספקה (סעיף הדיור צפוי לעלות ב-4.3%). הנעלם הגדול נותר השקל, אשר התחזק ב- 1.4% (מול הסל) בשבוע האחרון בציפייה להפסקת אש מתקרבת.
"תחזית האינפלציה שלנו שנה קדימה עומדת על 3.1% ומניחה דולר ב-3.65 שקל. תחזית זו מניחה צעדי מיסוי בתחילת 2025 (מעבר להעלאת המע"מ באחוז אחד) במטרה לרסן את הגירעון" מסיים כץ את הניתוח שלו לכלכלה המקומית.
"הכלכלה הישראלית מזכירה קצת את זו של רוסיה" אומר כץ "גם רוסיה נמצאת במלחמה כבר שנתיים וחצי, אך הכלכלה הריאלית חזקה יחסית. רוסיה צפויה לצמוח ביותר מ-3% השנה והמשק נמצא בתעסוקה מלאה.
"הסיבה לכך: מדיניות פיסקאלית מאד מרחיבה. הוצאות הממשלה עלו בקצב של 15% גם ב-2022 וגם ב-2023 ומעט פחות השנה. ההוצאות בגין המלחמה עלו ב-60% השנה. רוסיה מעבירה הרבה כסף לאזרחים דרך תשלומים גבוהים עבור המגויסים, פיצויים, וגם גידול מהיר בהוצאות עבור הרווחה (10%).
"המדיניות הפיסקאלית המרחיבה ברוסיה מזכירה מאד את ישראל כשההבדל: רוסיה נהנית מהכנסות גבוהות ממכירת נפט. עקב כך, ברוסיה בסיס הכסף הנזיל שבידי ציבור עולה בקצב של 14% (בישראל מצרף הכסף הרחב עולה ב-11%). סביבה פיסקאלית מאד מרחיבה תרמה לסביבת אינפלציה גבוהה ברוסיה בקצב של 8.6% שנה אחורה עד יוני. חריגה מיעד האינפלציה (של 4%) דחפה את הריבית הבסיסית ל-18%, מדיניות פיסקאלית מרחיבה בישראל גם צפויה לתרום לאינפלציה גבוהה יחסית".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    יוקר המחייה
    רות 08/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינת חלם. חברי הכנסת עושים חיים, ועמך נאנק תחת יוקר המחייה. נימאסתם.
    סגור
  • 2.
    הגדרה של כלכלה!!!!
    אנצי!!!! 08/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלכלה זה האומנות של העברת כסף מיד ליד עד שהוא נעלם-יוהאן אוגוסט סטרינדברג!
    סגור
  • 1.
    מומחה לכלכלה!!!!
    אנצי!!!! 08/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלכלן זה אחד שיידע מחר,למה הדברים שאמר אתמול לא יתגשמו היום-צ'ארלס מ. שולץ!
    סגור