השוק

מס חדש בדרך: זה מה שיקרה משנת 2026 בישראל

משרד האוצר יפעל ליישום משטר מס מינימלי מקומי (QDMTT) על תאגידים רב לאומיים החל משנת 2026, בהתאם לעקרונות רפורמת המיסוי הבינלאומי של ארגון ה-OECD (Pillar 2), שר האוצר: "צעד חשוב כדי לשמור על האטרקטיביות של מדינת ישראל"

מערכת ice |  5
רשות המיסים (צילום shutterstock, פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
בעשור האחרון מקדם ארגון ה-OECD את פרויקט ה- BEPS  (Base Erosion and Profit Shifting) למניעת שחיקת בסיס המס והסטה של רווחים על ידי תאגידים רב לאומיים בין מדינות, בין היתר באמצעות הסטת פעילות למדינות בהן שיעור המס האפקטיבי על תאגידים נמוך. בפרויקט משתתפות כ-140 מדינות, לרבות מדינת ישראל. 
 
הפרויקט כולל 15 דרכי פעולה . דרך הפעולה שעוסקת ב"טיפול באתגרי המס של הכלכלה הדיגיטלית" הובילה למודל מדיניות הכולל שני רבדים (Two Pillars Solution), "פילאר 1" ו-"פילאר 2" . מטרת פילאר 2 היא מניעה של הפחתת מס על ידי תאגידים רב לאומיים עם מחזור הכנסות עולמי שעולה על מ-750 מיליון אורו. הוראות פילאר 2 נועדו לשים קץ לתופעת "המרוץ לתחתית" של מדינות הקובעות שיעורי מס אפקטיביים נמוכים לתאגידים.
 
 
פילאר 2 כולל צעדים שתוצאתם תשלום מס מינימלי אפקטיבי של 15% על כלל רווחי התאגיד הרב לאומי בכל אחת מהמדינות בהן הוא פועל וזאת באמצעות 2 מנגנונים עיקריים: הראשון, התאמה בדין הפנימי של שיעור המס האפקטיבי המוטל על רווחי החברה, לפי הכללים שנקבעו בהוראות פילאר 2, כך שלא יפחת משיעור המס האפקטיבי המינימלי בגובה של 15% (QDMTT ). במנגנון זה למדינת תושבות החברה תהיה זכות ראשונה לגבות את השלמת המס לשיעור של 15% בגין ההכנסות המיוחסות לחברה תושבת אותה מדינה ומס זה לא ייגבה על ידי מדינה בה תושבת חברה אחרת בקבוצה. 
 
שנית, גביית מס נוסף מחברת אם, או חברה אחרת בקבוצה הרב לאומית, בגין הכנסות חברה בקבוצה המשלמת מס אפקטיבי נמוך משיעור של 15% (IIR ו-UTPR  ). לפי מנגנון זה, גביית מס בשיעור הנמוך מ-15% על ידי מדינת תושבות של חברה בקבוצה יגרור השלמת גביית המס לשיעור של 15% על ידי מדינה בה תושבת חברה אחרת בקבוצה.
 
בשנת 2021 הצהירה מדינת ישראל, באמצעות שר האוצר, כי היא  מצטרפת למתווה מיסוי הכלכלה הדיגיטלית ולתוכנית שני הפילארים שבמסגרתו. בהתאם לכללי ה-OECD מדינה רשאית לבחור את היקף ואופן אימוץ מנגנוני פילאר 2 לדין הפנימי שלה, לרבות באופן חלקי. מדינות רבות בעולם החלו לאמץ את מנגנון פילאר 2 באופן מלא או חלקי כבר לגבי שנת 2024. 
<
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', החליט לפעול לאימוץ יישום משטר המס המינימלי המקומי, ה-QDMTT, על הכנסתן של חברות רב לאומיות תושבות ישראל בעלות מחזור פעילות קבוצתי של 750 מיליון אירו או יותר, החל מתחילת שנת המס 2026. החלטת השר התבססה על המלצת הכלכלן הראשי (הממונה על הכנסות המדינה), ראש אגף התקציבים ומנהל רשות המסים, שנשענה על עבודת מטה של דרגי המקצוע שכללה היוועצות עם בעלי העניין.  
 
ההחלטה אומצה, בין היתר, על מנת למנוע תשלום מס של חברות תושבות ישראל במדינות זרות בגין הכנסה שהופקה בישראל. יחד עם זאת, הומלץ שבשלב זה לא יאומץ בישראל מנגנון של גביית מס נוסף בגין הכנסת חברות בקבוצה שאינן תושבות ישראל (IIR ו-UTPR). נושא זה ייבחן שוב לאחר שתעבור תקופה של יישום מנגנון ה-QDMTT בישראל. 
<
מדינת ישראל מהווה מקור משיכה להשקעות רבות בתחום החדשנות וההייטק. משרד האוצר ימשיך לפעול לשימור האטרקטיביות של מדינת ישראל להשקעות, בשיתוף ובשיח עם התעשיה, המשקיעים, הארגונים המייצגים השונים ושאר בעלי העניין.
 
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "החלטתי היום על הצטרפותה של ישראל ליישום הסטנדרט הבינלאומי שהתגבש לעניין מיסוי תאגידים רב לאומיים אשר יסייע לשמר את האטרקטיביות של משטר המס הישראלי במציאות המיסוי העולמית החדשה, ותבטיח מניעת זליגת מסים מישראל בגין פעילות מקומית. עמידה בסטנדרטים בינלאומיים מתקדמים היא תנאי הכרחי ליצירת כלכלת שוק חופשי וגלובלי שמובילה לצמיחה ולשיפור איכות החיים שלנו. אני מודה לדרגי המקצוע במשרד האוצר וברשות המסים, שפעלו בשיתוף פעולה עם התעשייה, המשקיעים, ובעלי העניין האחרים. כפי שפעלתי מתחילת דרכי כשר האוצר, אמשיך לפעול לחיזוק ושיפור האטרקטיביות של מדינת ישראל להשקעה בתחום החדשנות וההייטק״.
 
הכלכלן הראשי והממונה על הכנסות המדינה, ד"ר שמואל אברמזון: "החלטת שר האוצר על יישום מתווה פילר 2 בישראל תסייע להבטיח סביבה עסקית יציבה ובעלת וודאות לחברות הרב לאומיות שפועלות בישראל. זאת תוך שימור האטרקטיביות של המשק ומניעת זליגת הכנסות מדינה לחו"ל. אני מודה לכל השותפים לגיבוש ההמלצה״.
 
מנהל רשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ': "ההחלטה שהתקבלה משקפת את מחויבות הממשלה לכללי המיסוי הבין-לאומיים מחד ומאידך לשמירה על משטר מס אטרקטיבי למשיכת השקעות לפיתוח הכלכלה בישראל והכל תוך שמירה על האינטרס הציבורי ועל האיזון שבין מיסוי הפעילות המבוצעת בישראל ועידוד הצמיחה ופיתוח הכלכלה עם כל האתגרים הנובעים מהגלובליזציה המתקדמת״.
 
הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס:"אנו מחויבים להמשיך לפעול לשימור וחיזוק התחרותיות והאטרקטיביות של מדינת ישראל כיעד להשקעות, ולפעילות של חברות רב לאומיות, לאור התרומה המשמעותית שלהן לכלכלה. אימוץ ההחלטה על יישום פילר 2, תוך מתן וודאות עבור חברות אלו פועל בכיוון זה ומצטרף למאמצים הכוללים של משרד האוצר בנושא״.

קרין מאיר רובינשטין מנכ״לית ונשיאת איגוד התעשיות המתקדמות IATI : “ההחלטה החשובה של ישראל בנושא הפילר 2, משמרת את יתרונותיה הפיסקליים של הכלכלה הישראלית, בעידוד חברות טכנולוגיה ובמשיכת השקעות זרות במקביל לעמידה בסטנדרטים בינלאומיים. אנו באיגוד ה IATI קוראים לאוצר ולרשות המיסים להמשיך לפעול יחד עם התעשייה ליצירת סביבה רגולטורית וסביבת מס יציבה ושקופה כמקובל במדינות המפותחות בעולם. אני מודה לכל השותפים למהלך החשוב.״
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מי ישאר פה עד 2026 (ל"ת)
    מיכא 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 3.
    רק מיסים וגזירות. שום אופק כלכלי (ל"ת)
    סטוד 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 2.
    כלכלת מדינה
    רפאל 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ממשלה פח אשפה,במקום לייצר עוד מקומות עבודה,עוד הכנסות באמצעות צריכה,קוברחם אותנו במיסים
    סגור
  • מיסים
    נאוה 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מיסים ועוד מיסים גם מס על הטיפים של המלצרים
    סגור
  • 1.
    למחוק את איראן מעכשיו . לבנון היא אבק ו
    מ ל ח מ ה 07/2024/28
    הגב לתגובה זו
    8 1
    עם ישראל חי
    סגור