רכב

המס החדש נכנס לתוקף: הנהגים בישראל ישלמו בקרוב ביוקר?

אירופה מתגוננת: המכסים על רכבים חשמליים מסין נכנסו לתוקף, המכסים, שנעים בין 17.4% ל-38.1% בהתאם ליצרן, מצטרפים למכס קיים של 10% על יבוא מכוניות חשמליות לאיחוד האירופי. SAIC, הבעלים של מותגים מוכרים כמו MG ומקסוס, תיאלץ להתמודד עם מכס גבוה של 38.1%. ומה זה אומר לישראל?
מערכת ice | 
מכס על רכבים-אילוסטרציה AI (צילום shutterstock)
בסוף השבוע האחרון נכנס לתוקפו צעד דרמטי בשוק הרכב האירופי: מכסים חדשים על מכוניות חשמליות מתוצרת סין. מהלך זה, שעליו דווח לראשונה לפני כחודש, מסמן נקודת מפנה במאבק הכלכלי בין אירופה לסין ועשוי להשפיע על שוק הרכב העולמי, כולל בישראל.
המכסים, שנעים בין 17.4% ל-38.1% בהתאם ליצרן, מצטרפים למכס קיים של 10% על יבוא מכוניות חשמליות לאיחוד האירופי. BYD, אחת היצרניות הגדולות בסין, תשלם את המכס הנמוך ביותר של 17.4%, בעוד SAIC, הבעלים של מותגים מוכרים כמו MG ומקסוס, תיאלץ להתמודד עם מכס גבוה של 38.1%.

מאחורי המכסים עומדת חקירה מקיפה של האיחוד האירופי, שנמשכה תשעה חודשים. ממצאי החקירה, המפורטים בדו"ח בן למעלה מ-200 עמודים, חושפים מערכת מורכבת של סובסידיות ממשלתיות סיניות, הכוללות הלוואות מוזלות, קרקעות במחירים נמוכים, ואפילו סבסוד ישיר של רכיבים קריטיים כמו סוללות.
באיחוד האירופי מזהים איום ממשי על תעשיית הרכב המקומית. לטענתם, יצרניות הרכב בסין מחזיקות בקיבולת ייצור עודפת של 50%, המכוונת ליצוא. עם סגירת השוק האמריקאי בפני יצרניות סיניות עקב מכסים גבוהים, השוק האירופי הפך ליעד מרכזי עבורן.
התגובות בתעשייה מגוונות. חלק מהיצרניות, כמו MG וטסלה, שוקלות העלאת מחירים. אחרות, כמו וולוו וצ'רי, מתכננות להעביר חלק מקווי הייצור שלהן לאירופה כדי לעקוף את המכסים.
ומה לגבי ישראל? למרות שהמכסים לא חלים ישירות על השוק הישראלי, ההשפעות עשויות להיות משמעותיות. ראשית, ייתכן שנראה שינויים במחירי הרכבים החשמליים מתוצרת סין בישראל, כתוצאה מהתאמות גלובליות של היצרניות. שנית, אם יצרניות סיניות יחליטו להגביר את נוכחותן בשווקים מחוץ לאירופה, ישראל עשויה להפוך ליעד אטרקטיבי יותר עבורן.
יתרה מזאת, המהלך האירופי עשוי לעורר דיון בישראל לגבי מדיניות היבוא והמיסוי של רכבים חשמליים. האם ישראל תבחר לאמץ גישה דומה להגנה על תעשיות מקומיות, או שמא תראה בכך הזדמנות להגביר את התחרות ולהוזיל מחירים לצרכן הישראלי?
בסופו של דבר, המכסים האירופיים מסמנים שלב חדש במאבק הכלכלי העולמי סביב תעשיית הרכב החשמלי. עבור ישראל, זוהי הזדמנות לבחון מחדש את מדיניותה בתחום ולהיערך לשינויים הצפויים בשוק הרכב העולמי. בעוד שהתוצאות המיידיות של מהלך זה עדיין אינן ברורות, אין ספק כי השלכותיו יורגשו גם בכבישי ישראל בעתיד הקרוב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה