השוק

מהפכה בסופרמרקטים בארץ: סוף למוצרים מהמדינה שיצאה נגד ישראל?

הצעה חדשה בממשלה קוראת שכל יבוא ישיר מטורקיה ייאסר לתקופה של עד שלושה חודשים. זהו צעד קיצוני יותר מהצעות קודמות שכללו הטלת מכס גבוה או הקשחת דרישות רישוי. עם זאת, ההצעה משאירה פתח ליבוא עקיף דרך מדינות שלישיות, מה שמעורר שאלות לגבי האפקטיביות של המהלך
מערכת ice | 
ישראל, טורקיה (צילום freepik, shutterstock)
מתיחות חדשה בין ישראל לטורקיה מאיימת להתפתח למלחמת סחר של ממש. משרד ראש הממשלה הישראלי מקדם הצעה דרמטית לאיסור מוחלט על יבוא מטורקיה, צעד חסר תקדים שעשוי להגיע לאישור הממשלה כבר בשבוע הבא. ההצעה מגיעה בתגובה לאמברגו שהטיל נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, על הסחר עם ישראל בתחילת מאי.
לפי ההצעה, כפי שפורסם בדה מרקר כל יבוא ישיר מטורקיה ייאסר לתקופה של עד שלושה חודשים. זהו צעד קיצוני יותר מהצעות קודמות שכללו הטלת מכס גבוה או הקשחת דרישות רישוי. עם זאת, ההצעה משאירה פתח ליבוא עקיף דרך מדינות שלישיות, מה שמעורר שאלות לגבי האפקטיביות של המהלך.

המהלך הישראלי מעורר דאגה בקרב גורמים במגזר העסקי. שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, מזהיר כי האיסור עלול להוביל לעלייה משמעותית במחירי מוצרים מיובאים ולהגדיל את יוקר המחיה בישראל. לדבריו, "בשם הכבוד הלאומי, אזרחי ישראל עלולים לשלם מחיר כבד של 4 מיליארד שקלים."
מעבר להשלכות הכלכליות, המהלך מעורר שאלות משפטיות ודיפלומטיות. קיים חשש להפרת הסכמי סחר בינלאומיים, והייעוץ המשפטי לממשלה טרם השלים את עמדתו בנושא. בנוסף, ההצעה מעלה חששות לגבי השפעתה על היחסים עם הרשות הפלסטינית ועם מדינות אחרות באזור.
ככל שמועד ההצבעה על ההצעה מתקרב, המתח בין שיקולי הכלכלה, הביטחון והדיפלומטיה הולך וגובר. תומכי המהלך טוענים כי זהו צעד הכרחי להגנה על האינטרסים של ישראל ומסר חזק לטורקיה. מנגד, המתנגדים מזהירים מפני הסלמה מיותרת שתפגע בעיקר באזרחי ישראל. ההחלטה הסופית צפויה להשפיע לא רק על היחסים בין ישראל לטורקיה, אלא גם על המערך הכלכלי והדיפלומטי באזור כולו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה