השוק

האינפלציה הפתיעה: "יפתח לבנק ישראל את הפתח להורדות ריבית"

לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן, בכירים בשוק מגיבים להפתעה. כזכור, המדד עלה ב0.2% ושיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומד על 2.8%
מערכת ice |  4
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ הדס פרוש, יונתן זינדל, shutterstock)
מדד המחירים לצרכן פורסם היום (שישי) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, והנתונים עליו הצביע הפתיעו את התחזיות. המדד עלה ב0.2% כאשר האינפלציה השנתית עומדת על 2.8%.
בנוסף, פורסם כי עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הפירות טריים, שעלה ב-10.3%, כאשר בענפי ההלבשה וההנעלה המחירים עלו ב-2.2%, מזון, תרבות ובידור עלו ב-1.0% כל אחד, וענף "שונות", עלה ב-0.5%. דיור, ריהוט וציוד לבית עלו ב-0.4%, כל אחד. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הירקות הטריים, שירדו ב-2.4% ותחבורה שירד ב-1.7%.
יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות התייחס להודעה ואמר: "למרות ההפתעה המשמעותית כלפי מטה, ותודה לטיסות שתיקנו, המגמה המקומית ממשיכה להיות אינפלציונית באופן בולט, כאשר האינפלציה השנתית נותרת ברמת 2.8% - קרוב ליעד העליון של בנק ישראל. יותר מזה, היא מקבעת מגמה אינפלציונית מקומית ביחס לרוב העולם. בפרט, גם עם המדד הנמוך של היום, סירוב האינפלציה להמשיך לכיוון מרכז היעד של הבנק המרכזי הוא חריג, ביחס לעולם, בהתחשב בהפתעות הדיפלציוניות שראינו לאחרונה במדדי המחירים ליצרן ולצרכן בארה"ב, או במדד בסין, ומזכיר יותר את נטיית המחירים לעלות בהרבה ממדינות אירופה".
עוד אמר: "בדומה לארה"ב, הנתונים של היום מוכחים כי גם אצלנו סעיפי שכר הדירה ממשיכים לעלות, כאשר אצלנו כמובן שהשפעת המלחמה היא מהותית יותר לעניין הזה, גם עקב המחסור בפועלים וגם עקב פינוי הצפון. עליית מחירי הדירות עצמן מחזקת את הנקודה הזו, גם אם אלה לא נמדדות במדד המחירים".
"מעבר לזה, בראייה מקומית, עליית מחירי הדלקים, אשר תורמים כ-0.06% למחירים במהלך החודש, הייתה צפויה, כמובן. את עליית מחירי החלב, כנ"ל, נעדיף להסביר בתור "הכרה" ליצרנים בעלויות תשומה גבוהות יותר, שהתאספו בחודשים האחרונים. אבל אם נסתכל על כל קטגוריית מחירי המזון המקומית -  עלייה של מעל ל-4% כרגע היא גבוהה משמעותית מארה"ב לדוג', שם אלה מטפסים כבר בקצב של 2.1% בלבד - דומה מאוד ליעד הבנק המרכזי, או ה-Eurozone, בסביבת 2.6%". הוסיף.
בנוסף, אמר: "הדינמיקה הזו מצטרפת לסדרות נוספות של מוצרים סחירים בשוק המקומי, אשר מרחיקים את האינפלציה בישראל מהיעד של בנק ישראל. עד לא מזמן, עוד היה אפשר להאשים את הפיחות בשקל בפער הזה. אבל עם פרסום המדדים האחרונים, אנחנו נכנסים עמוק יותר ויותר לטריטוריה שבה השקל דיי קבוע בשנה הקודמת, או לפחות קרוב לכך. ולזה אפשר להוסיף גם יציבות יחסית במחירי הרבה מהסחורות בעולם, ולראייה מגמת התמתנות האינפלציה בכלכלות הגדולות. לחליפין, אם הגורמים האינפלציוניים במוצרים הסחירים הם מבניים יותר, כתוצאה מעליית השכר, העלייה במחירי השילוח הימי או סיבות מבניות אחרות, אז כנראה שיש פה בעיה אינפלציונית מבנית, גם כן".
לסיום, אמר פנינג: "בחודשים האחרונים, האינפלציה המאוחרת הזו, יחד עם חששות להתרחבות המלחמה, הביאו לפסימיות בשווקים המקומיים לגבי האפשרות להורדת ריבית של בנק ישראל. בשבועות האחרונים, זה התקבע סביב ציפיות להורדה אחת של בנק ישראל במהלך השנה הקרובה, וגם זה בספק. להערכתנו, המגמה הזו יכלה להימשך זמן רב, אלא שבשבוע האחרון, אותה התמתנות אינפלציונית בארה"ב קיבעה את הודעת הריבית של הפדרל ריזרב הצפויה ספטמבר בתור נקודת המפנה שבה הבנק יצטרך, בסבירות גבוהה, להתחיל להוריד ריביות. להערכתנו,  המהלך כאמור יפתח גם לבנק ישראל את הפתח להורדות ריבית מקומיות, גם אם סיכוני המלחמה יימשכו, בשלב הזה".
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, אמר על פרסום מדד המחירים לצרכן ומדד מחירי הדיור: "מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.8%, מה שמביא את קצב האינפלציה השנתי לעמוד על 2.8%. גל העלאות המחירים בכל המשק לא פסח גם על ענף הבניה אשר יבוא חלק מהתשומות של הענף נפגע גם בשל החרם הטורקי. בחברת דרא מעריכים כי לאור שני המדדים האחרונים והציפיה למדדים גבוהים גם בחודשיים הקרובים, הסיכוי שנראה הורדות ריבית נוספות בחודשים הקרובים מתרחקת. מדד מחירי הדיור עלה ב-0.9% וזה מאמת את הערכותינו מתחילת השנה על המשך עליית מחירים בשוק הדיור אשר גם קצב העסקאות בו בסימן עליה מתמשכת מתחילת השנה. להערכתנו גם ברמת הריבית הנוכחית, המגמה בשוק הנדלן למגורים תמשיך להיות מאופיינת בביקושים גבוהים, היצע נמוך יחסית ומחירים בקו עליה. המגמה זהו תלך ותצבור תאוצה במהלך השנה".

בתגובה למדד מסר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "ההחלטות והפעולות הממשלה מתחילת המלחמה השאירה את מי שאמונים על כיבוי האש בענף הבנייה ללא כלים הנדרשים לבצע תפקידם. גם בזה נגררת הממשלה ולא מובילה. מהשמיני לאוקטובר, אנחנו, המייצגים את הענף החשוב הזה לכלכלה מזהירים שהתעלמות מצרכי קבלנים תהרוג השנה את יכולתם של ישראלים רבים למצוא פתרון דיור, תחסל כל אפשרות עמידה בצרכי התשתיות שעלינו להקים ותחסום את חזרה לצמיחה של הכלכלה הישראלית בשנים הקרובות. הגיעה השעה שממשלת ישראל תתעשת ותעצור את האש שאוכלת את ענף הבנייה והתשתיות, תשלים את החזרת הפועלים לאתרי הבניה, תעצור את ההפסדים הקטלניים של קבלני הביצוע ותציל עשרות אלפי ישראלים מקריסה כלכלה. עליה להוביל מדיניות מרחיבה שתייצר התחלות בניה נוספות ותגדיל את הכנסותיה שצנחו מהנדל״ן. עליית מחירי הדירות והשכירות בחודשים האחרונים היא רק ההקדמה לקטסטרופה העלולה להתרחש ככל והממשלה לא תנהג כך. זה עליכם, ואף אחד לא ישכח לכם את זה".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הביקוש לדירות הוא רק למרכי השקעה
    מייק מקיימן 06/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל להתכסות במחפשי דיור כי זה לא המצב
    סגור
  • 3.
    המדד לא משקף מציאות
    המשחק 06/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע החלק של הנדל"ן לא תופס חלק גדול מהמדד?
    סגור
  • 2.
    אינפלציה 0.2 חחחחח
    גרגמל 06/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מזל שבלישכה המרכזית יושבים אנשים מטעם. למה אם באמת היו מפרסמים את העליה במדד מצבנו ומצב לוקחי המשכנתאות בכי רע. יחי מנפיץ המדד החודשי
    סגור
  • 1.
    כמה מבינים יש לנו -
    הדיוט בנושא כלכלה 06/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם כל המומחים טועים בהערכות כאשר מדובר על דברים שיכולים להמדד לא בתאוריות ותחזיות ארוכות טווח , והם טועים . הבעיה שהם טועים זו בעיה קטנה הבעיה היותר גדולה לאחר שהם טועים הם שמנסים להסביר לנו כמה רע המצב והם באמת צדקו במה שהם חשבו מה נעשה שהם לא צדקו גם הפעם ?
    סגור