השוק

מלחמת הבנקים הגדולה: 1.5 מיליארד שקל שמטריפים את המערכת | כל הפרטים

המערכת הבנקאית סוערת, רועשת וגועשת סביב פרויקט אחד שככל הידוע הוא האחרון שנותר "על המדף" ומצריך מימון בנקאי לא מבוטל בתשואות לא רעות בכלל; גורמים המעורבים בעסקה: זו העסקה האחרונה בסדר גודל כזה, עד שתסתיים המלחמה ויתחיל פרויקט השיקום; כך נודע ל-ice
ניצן כהן | 
בנקים-אילוסטרציה (צילום shutterstock, Magma Images, פלאש 90/ יוסי אלוני)
המלחמה הגדולה של המערכת הבנקאית עולה מדרגה וכעת היא מתרכזת סביב פרויקט אחד - מימון הרכבת הקלה בצפון הארץ. אלקטרה אפיקים שזכתה במכרז להקמת תוואי הרכבת הקלה התחייבה לסגור עד לחודש מאי 2025 את המימון להקמת הפרויקט, והמימון כולל את השלב הראשון והוא הסגירה הפיננסית.
נסביר כי עלות הקמת תוואי הרכבת הקלה מחיפה לנצרת אמורה לעלות סדר גודל של 5 מיליארד שקל והיא צפויה להניב לאלקטרה אפיקים הכנסות של 13 מיליארד שקל על פני השנים. המימון הבנקאי, בשלב הזה שנחשב ל"סגירה הפיננסית" אמור להסתכם ב-1.5 מיליארד שקל.

הסגירה הפיננסית היא למעשה העמדת אשראי/ הלוואה בנקאית בהיקף כספי של 1.5 מיליארד שקל, מימון שיאפשר לאלקטרה אפיקים לקבל את המענק מהמדינה של 1.8 מיליארד שקל (לאורך שלבי ההקמה של הפרויקט ובהתאם להתקדמות שלו) ובמקביל לקבל את שאר המימון משוק ההון/ חברות הביטוח וכן הלאה.
הפרויקט הוא פרויקט BOT כלומר כזה שחברה פרטית מקימה אותו עם מענק ממשלתי, מפעילה אותו ובסוף הדרך (25 שנים) מחזירה אותו לבעלות המדינה כך שמבחינת המערכת הבנקאית מדובר בפרויקט בדירוג AAA (פרויקט ממשלתי) כך שמדובר בתחרות עזה על מי יממן את הפרויקט שהסיכון בו נמוך מאוד ומכאן שגם התשואה שלו נמוכה יחסית, אבל מאחר ומדובר בסכומים גבוהים, הרי שמדובר בעסקה מצויינצת למערכת הבנקאית.
ל-ice נודע כי הליך ה"מכרז" שמקיימת אלקטרה אפיקים משך אליו את כל המערכת הבנקאית והיא נאבקת עליו במה שמוגדר כ-"מלחמת עולם". צריך לזכור שלא סביר שבנק אחד יזכה במכרז אלא מי שיזכה במכרז יהיה הבנק שיוביל קונסורציום מממנים שהוא ינהל אותו ויקבל בעבור הניהול עמלה שמנה תוך שהוא מפחית את הסיכון משמעותית (שכן גופים נוספים ייקחו חלק במימון והבנק הזוכה יקבל גם ריבית על הכסף וגם עמלת ניהול קונסורציום).
כדי להבין עד כמה המאבק הזה הוא משמעותי למערכת הבנקאית כדאי להעיף מבט על סגירת המימון להקמת הרכבת הקלה בגוש דן שהביאה את בנק הפועלים ובנק מזרחי להעמיד יחד עם בנק אירופאי מימון ענק של 6.5 מיליארד שקל, מימון שאמור להניב לשני הבנקים האלה תשואה לא רעה בכלל בשנים הקרובות.
אמנם מימון הרכבת הקלה בצפון היא בהיקפים נמוכים יחסית לסגירה הפיננסית של הרכבת הקלה בגוש דן אבל עדיין מדובר באחת העסקאות האחרונות הגדולות שנותרו על השולחן ומכאן המערכת הבנקאית סוערת, רועשת וגועשת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה