השוק

הפרטת דואר ישראל תאושר? המכרז מגיע לנקודה קריטית

בפעם השלישית: רשות החברות הממשלתיות תנסה לקבל את אישור הכנסת להפרטת הדואר. וועדת הכספים תתכנס ביום שלישי כדי לדון פעם נוספת בהפרטת חברת דואר ישראל, לאחר שבשני הדיונים הקודמים שקיימה בנושא, לא אישרה את ההפרטה. בינתיים, מצטמצמות הקבוצות שעדיין מגלות עניין ברכישת החברה
מערכת ice |  4
דואר ישראל (צילום shutterstock)
נראה שרשות החברות הממשלתיות, המנסה לקדם את הפרטת חברת הדואר, לא ציפתה לקשיים מיוחדים באישור וועדת הכספים את ההפרטה, ולכן חיכתה עם הפנייה לוועדה ממש עד לרגע האחרון. כזכור, בשני הדיונים הקודמים שקיימה וועדת הכספים בנושא הפרטת הדואר, לא זו בלבד שהיא לא אישרה את ההפרטה, אלא שחברי הוועדה אף מתחו ביקורת קשה על הפגיעה בשירות לציבור ועל הזילזול בוועדה שלא שותפה כראוי לאורך הליך ההפרטה.
בינתיים הצטמצם מספר הקבוצות שעדיין מתעניינות ברכישת חברת הדואר, כאשר רק לפני חודשים אחדים דיווחה רשות החברות, כי 11 פניות הוגשו ע"י משקיעים וקבוצות שונות אשר הביעו עניין ברכישת חברת הדואר: דפוס בארי, לנג השקעות, דיסקונט קפיטל, ניאופרם, פורטיסימו, אפריקה ישראל השקעות, קבוצה המורכבת ממילגם וגופים מוסדיים, אייפקס, קבוצה המורכבת מאוברסיז קומרס אמיליה פיתוח ואקסלוט, דן חברה לתחבורה ציבורית, "דלק" חברת הדלק הישראלית.
 
נכון להיום נותרו שתי קבוצות בלבד המתעניינות ברכישת חברת הדואר: קבוצת דלק יחד עם רמי לוי וקבוצת מילגם יחד עם הפניקס וליימן שליסל. העובדה שהמדינה רוקנה את חברת הדואר ממרבית נכסי הנדל"ן במרכזיים שלה, ודאי שפגעה באטרקטיביות של החברה, עבור הרוכשים הפוטנציאליים.
גם העימות הקשה בין שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, לבין יו"ר דירקטוריון חברת הדואר, מישאל ועקנין, אשר במסגרתו ביקש שר התקשורת לפטר את יו"ר הדואר ורק בשל התערבות בג"צ נמנעו הפיטורים, לא "תרם" להפרטה ולוודאות הרגולטורית לה מצפים רוכשים פוטנציאליים.
ואם אין די בקשיים הנ"ל, הקבוצות שעדיין נשארו בהליך ההפרטה, עוקבות ודאי כעת בדאגה אחר וועדת הכספים אשר קיימה כבר שני דיונים בנושא הפרטת הדואר ועדיין לא אישרה את ההפרטה. זאת, חרף העובדה שבדיון האחרון הזהיר יו"ר הדואר, כי "היה וההפרטה לא תושלם בחודשים הקרובים החברה תגיע שוב לחדלות פירעון".
יו"ר ועד עובדי הדואר, שמעון פרג'ון, הביע אף הוא בדיון תמיכה בהפרטת החברה שתאפשר הזרמת כסף לחברה, וביקש מחברי הוועדה לאשר את מתווה ההפרטה. הדיון בוועדת הכספים הסתיים בטונים צורמים, כאשר מנכ"ל הדואר דוד לרון, פנה ליו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, והטיל על חברי הוועדה את האחריות לפגיעה אפשרית באלפי עובדי הדואר. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, דחה את הטענות נגד הוועדה והשיב: "אם זה דחוף, למה שלחתם את הבקשה לוועדה רק ב-26 במרץ? הוועדה קיימה כבר שני דיונים מהירים בנושא, אך יש סוגיות שצריך ללבן ולא נאשר צווים בלי לעבור סעיף סעיף".
עו"ד יגאל לוי, לשעבר סמנכ"ל בכיר דואר במשרד התקשורת, אמר: "יש לדחות את הפרטת חברת הדואר עד לאחר סיום המלחמה וקבלת תמונה מצב אמיתית לגבי ענף הדואר בכלל וחברת הדואר בפרט, מה גם שהמלחמה חידדה את חובתה של המדינה לספק שירותים בסיסיים לתושבי הפריפריה, ובכלל זה לספק שירותי דואר באיכות טובה ובמחירים נמוכים". כאמור, וועדת הכספים תתכנס השבוע (יום ג') כדי לדון בפעם השלישית באישור הפרטת חברת הדואר, ומעניין יהיה לראות האם הפעם תאושר ההפרטה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אני אנווט
    הקצב מכפר שלם 05/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני המוכשר ביותר והחכם ביותר באיזור . אני ורק אני אנווט
    סגור
  • 3.
    חתול בשק מי שרוכש את הפגר הזה
    עובד שמטוב 05/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דואר ישראלחברה רקובה
    סגור
  • 2.
    ועד מושחת וההנהלה מושחתת
    מיכי 05/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין כל סיבה שיפריטו את הדואר. מרוויח כסף יפה מאד רק,שיש עודף מעאכרים ואוכלי חינם בדרגות בכירות שיורידו עוד 50 מהבכירים והעודף יגדל מאד
    סגור
  • 1.
    גוף הסתדרותי אנכרוניסטי
    קלמן 05/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תכתובות נעשות בעיקר בצורה אלקטרונית מהירה. נשאר השירות להזמנות און ליין וכן בנק הדואר. תכתובות נעשות בעיקר בצורה אלקטרונית. בנק? גם פה הציבור עבר לתשלומים אלקטרוניים. שירות של נקודות חלוקה יכולות להיות אלטרנטיבה, בהנחה שיגבו על השירות כי הן מבטלות את הצורך להמתין לשליח, אבל זה בהנחה שההמתנה תהיה קצרה וזה אומר שירות כמו בארה"ב. מגיעים-לוקחים. נותר רק הנדל"ן של הגוף הזה.
    סגור