השוק

בנק ישראל יוריד את הריבית? זו התחזית המפתיעה של מזרחי טפחות

על רקע עליית התמ"ג בארה"ב ב-1.6% בסיכום הרבעון הראשון של 2024, פרסם האסטרטג הראשי במזרחי טפחות את תגובת הבנק. יוני פנינג, אסטרטג ראשי: "אנו ממשיכים להעריך כי בנק ישראל מעוניין להוריד את הריבית, בעיקר כדי לתמרץ את הכלכלה"

מערכת ice | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, Magma Images)
היום (חמישי) דווח כי הבורסות בניו יורק החלו את היום במגמה שלילית, לאחר פרסום הנתונים על האטה בצמיחה הכלכלית בארה"ב ברבעון הראשון של 2024. מלבד זאת, צוין כי התמ"ג (התוצר המקומי הגולמי) של ארה"ב עלה ב-1.6% בסיכום הרבעון הראשון של 2024.
מדובר בירידה לעומת הצמיחה שנרשמה ברבעון הקודם (3.4%) ואף מנוגדת לתחזיות האנליסטים שטענו כי תתקיים צמיחה של 2.5% בתמ"ג בארה"ב.  בעקבות כך, יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות, פרסם את תגובת הבנק לנתוני התוצר בארה"ב ברבעון הראשון של שנת 2024. 
כמה שנים של Bidenomics גרמו לנתוני התוצר בארה"ב לנטייה להפתיע כלפי מעלה, וביתר שאת בחצי השנה האחרונה. בנתוני הקצה האחרונים, הנטייה הזו באה לידי ביטוי גם בנתונים מיידיים יותר משוק התעסוקה.
כזכור, גם באינפלציה ראינו כמה הפתעות כלפי מעלה בחודשים האחרונים, ויותר מזה, לאינדיקציות לאינפלציה 'דביקה' משהו. במובן זה, הנתון היום עם ההפתעה המשמעותית כלפי מטה הייתה אמורה להיות סיבה טובה לשווקים להשמיע אנחת רווחה.
בעקבות כך, ציין פנינג כי להערכת בנק מזרחי טפחות, התוצר הנומינלי הצליח לשמור על מומנטום חיובי במהלך החצי השני של 2023. מלבד זאת, ציין פנינג: "ובמובן זה, התמתנות האינפלציה של התקופה ההיא סייעה להביא לצמיחה הריאלית החזקה מאוד במהלך אותה התקופה".
בהמשך דבריו, מציין פנינג: "מנגד, הרמת הראש של מחירי התוצר במהלך הרבעון הנוכחי (3.7%) מביאה אותנו קרוב יותר לסביבה הגבוהה שהכרנו. וההתמתנות שהיא משליכה על התוצר הריאלי מסבירה להערכתנו הרבה מהנתון הנמוך היום. צמיחת הצריכה הפרטית המתונה במהלך הרבעון (2.5%), כנ"ל, מבטאת תגובה ראויה לציון למחירי הדלק העולים".
לטענת האסטרטג הראשי במזרחי טפחות, בשלב נוכחי הרמה הגבוהה של אינפלציית מחירי התוצר מהווה גורם משמעותי בפרשנות השוק לנתונים. "כפועל יוצא, הנתון היום לא מביא לשינוי משמעותי בציפיות מהפדרל ריזרב, שנשארות על סדר גודל של 50% הסתברות להורדה עד ההחלטה בסוף יולי (כולל). למרות זאת, ייתכן ומדד המחירים של ה-PCE מחר, גם אם לא יפתיע כלפי מטה, יהווה גורם ממתן בציפיות הריבית של הפד".
לצד כל אלו, מציין פנינג כי בנק מזרחי טפחות מעריך שבנק ישראל מעוניין להוריד את הריבית, בכדי לתמרץ את הכלכלה. לאותה טענה, מוסיף פנינג את הקושי באותה פעולה:  "חוסר היציבות הגיאופוליטי הנוכחי, כפי שזה בא לידי ביטוי גם בשער השקל, אבל לא רק, דיי מנטרל את האפשרות הזו בעת הנוכחית. הנתון של היום בארה"ב, כמובן, לא צפוי לספק רוח גבית גם הוא".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה