השוק

אחרי שנפלה עסקת הראל: ישראכרט מציגה דו"ח חזק עם דיווידנד משמעותי

למרות המלחמה הרווח של ישראכרט זינק פי 4 ביחס לרווחים ברבעון המקביל והסתכם ב-51 מיליון שקל; החברה תחלק דיווידנד של 35% מהרווח הנקי; מחזור העסקאות ירד ברבעון הרביעי (פרוץ המלחמה) ב-5.5%
ניצן כהן | 
רן עוז (צילום פזית עוז, ויקיפדיה, פלאש 90)
ישראכרט סיימה את הרבעון הרביעי של השנה ואת השנה כולה עם ביצועים חזקים וזאת למרות המלחמה ולמרות התהפוכות שעברו עליה השנה. בפתח הדברים נזכיר כי חברת הביטוח הראל ביקשה לרכוש את החברה אולם בצעת מוזר למדיי רשות התחרות מנעה את הרכישה אבל בגדול התהליך הזה לא הפריע לרן עוז ולתמר יסעור להתמודד עם התחרות המשמעותית בענף.
אם כן, מנתוני החברה עולה כי ההכנסות ברבעון הרביעי של 2023 צמחו בכ-1% ל-731 מיליון שקל, בהשוואה ל-725 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הצמיחה בהכנסות נבעה בעיקר מגידול בהכנסות ריבית נטו כתוצאה מעלייה שנרשמה בהיקפי תיקי האשראי הפרטי והמסחרי, בקיזוז חלקי עם הירידה  בהכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי כתוצאה מקיטון בהיקף מחזורי הפעילות בכרטיסי אשראי, לצד ירידה במחזורי תיירות נכנסת ויוצאת, וזאת ברקע מלחמת "חרבות ברזל".

ההכנסות מריבית נטו ברבעון הרביעי של שנת 2023 צמחו בשיעור של כ-29% ל-236 מיליון שקל, בהשוואה ל-183 מיליון שקרל ברבעון המקביל אשתקד, וזאת בין היתר כתוצאה מעלייה בהיקף תיקי האשראי הפרטי והמסחרי ומעליית שיעור הריבית במשק.
ההכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי ברבעון הרביעי של שנת 2023 הסתכמו ב-478 מיליון שקל, בהשוואה ל-532 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי בהכנסות מיוחס בעיקר להשפעת מלחמת "חרבות ברזל" המתבטא בקיטון במחזור העסקאות בכרטיסי אשראי  המונפקים ע"י הקבוצה בשיעור של כ-5.5% לעומת רבעון מקביל אשתקד ומירידה במחזורי תיירות יוצאת ונכנסת, מירידת שיעור העמלה הצולבת ומהתחרות בפעילות הסליקה.
ההוצאות בגין הפסדי אשראי ברבעון הרביעי של שנת 2023 הסתכמו ב-81 מיליון שקל, בהשוואה ל-49 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מגידול בהיקף המחיקות נטו כתוצאה מעליה בהיקף תיקי האשראי והשלכות מלחמת "חרבות ברזל".
הרווח הנקי ברבעון הרביעי של שנת 2023 עלה פי 4 ל-51 מיליון שקל, לעומת רווח נקי מדווח בסך של 13 מיליון שקל (46 מש"ח בנטרול הוצאות חד"פ) ברבעון המקביל אשתקד.
בחברה אומרים כי העלייה ברווח נבעה בעיקר מהגידול האמור בהיקפי הפעילות בתיק האשראי ומכך שברבעון המקביל אשתקד הכירה החברה בהוצאות חד פעמיות בגין תכנית התייעלות במטרה להפחית את ההוצאות והעלויות של הקבוצה. השפעות אלה קוזזו חלקית עם הירידה האמורה בהכנסות מפעילות כרטיסי אשראי ומהגידול האמור בהוצאות בגין הפסדי אשראי ברקע מלחמת "חרבות ברזל".
ברקע פרוץ מלחמת חרבות ברזל, מחזור העסקאות בכרטיסי אשראי המונפקים על ידי הקבוצה ברבעון הרביעי של שנת 2023 ירד בכ-5.5% לכ-49.2 מיליארד שקל, לעומת כ-52.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנת 2022.
מחזור עסקאות בכרטיסי אשראי המונפקים על ידי הקבוצה בשנת 2023 –עלה בכ-4.5% לכ-215.6 מיליארד שקל, לעומת כ-206.2 מיליארד שקל בשנת 2022, כאשר בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2023,  טרום פרוץ המלחמה, מחזור העסקאות עלה בשיעור גבוה יותר של כ-7.9% אך כאמור מלחמת "חרבות ברזל" ברבעון הרביעי של 2023 מיתנה את קצב העלייה במחזור העסקאות ברמה השנתית.
יתרת האשראי הצרכני  עלתה בכ-22% לכ-7.1 מיליארד שקל , בהשוואה לכ-5.8 מיליארד שקל בסוף שנת 2022 - גידול של כ-1.3 מיליארד שקל תוך שנה. הרבעון הרביעי של שנת 2023, ברקע מלחמת חרבות ברזל, התאפיין בביקושים יחסית מתונים באשראי הצרכני, וזאת לאחר שבתשעת החודשים הראשונים של שנת 2023 נרשמו ביקושים ערים כמתבטא עם עלייה של כ-50% בתיק האשראי הצרכני לעומת סוף תקופה מקבילה בשנת 2022 – גידול של כ-2.4 מיליארד שקל באותה תקופה.
יתרת האשראי המסחרי עלתה בכ-34% לכ-1.96 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.46 מיליארד שקל בסוף שנת 2022 – גידול של כ-500 מיליון תוך שנה.
תמר יסעור, יו"ר ישראכרט: "השנה החולפת התאפיינה בסביבה מאקרו כלכלית מורכבת וריבית גבוהה, משבר בענפי ההייטק והנדל"ן, אי-הסכמות פנימיות בחברה הישראלית, וב-7.10, השבר הגדול בתולדות המדינה ומלחמת חרבות ברזל המלווה אותנו גם בימים אלה. ישראכרט הינה בבואה של הכלכלה הישראלית וכפועל יוצא מכך השינויים בהיקפי הפעילות של משקי הבית והעסקים הקטנים והבינונים, משתקפים בתוצאותיה העסקיות.
"ישראכרט פתחה את 2023 עם חוסן פיננסי ותכנית אסטרטגית ברורה ואת פירות יישומה אנו רואים בתוצאות שנה זו. אנו נשארים ממוקדים גם לתוך 2024 עם בסיס איתן להמשך הצמיחה והגידול ברווחיות ועמידה ביעדים שהצבנו לעצמנו. אנו מחויבים באותה מידה להמשיך ולקחת חלק בחיזוק חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל ולתת מענה לכל חלקי האוכלוסייה הצורכת את מגוון שירותי ומוצרי החברה.
"פרסמנו לאחרונה בפעם הראשונה דו"ח ESG ובכך היינו לחברת האשראי הראשונה בישראל לפרסם דו"ח זה ולאמץ בעת הזו ערכים וסטנדרטים חשובים מתמיד השמים במרכז את כל מחזיקי העניין של ישראכרט: בעלי מניות, לקוחות, עובדים, ספקים ושותפים".
רן עוז, מנכ"ל ישראכרט: "אנו בעיצומה של תקופה קשה ומורכבת המאופיינת באי ודאות. אנו מקווים לימים שקטים וטובים יותר, ולחזרת כל החטופים, כוחות הביטחון והמפונים לבתיהם בשלום. מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, התגייסנו באופן מלא להעניק מעטפת תמיכה לכלל לקוחותינו הפרטיים והעסקיים, וזאת לצד  הירתמות למסגרות הסיוע האזרחי ומתן מענה לחיילי המילואים. אני מבקש בהזדמנות זו להודות לעובדים שלנו שהתגייסו באופן מלא לטובת סיוע בכל הנדרש, הן בהתנדבויות והן בליווי מקצועי ומתן שירותים מיוחדים לכל מי שנזקק לכך.  
"החברה נמצאת במסלול עקבי של צמיחה ושיפור ברווחיות כתוצאה מיישום נחוש של התכנית האסטרטגית עליה הכרזנו בתחילת 2022. התכנית הובילה לגידול חד בשיעור של כ-80% בתיקי האשראי הפרטי והמסחרי למעל 9 מיליארד ש"ח. הרבעון הרביעי התאפיין בירידה בצריכה, הקשורה ישירות למלחמת חרבות ברזל אך אנו רואים סימני שינוי מגמה בחלק מהענפים. מציאות זו, של מלחמה לצד שגרה ואי ודאות קדימה, ממשיכה ללוות אותנו לתוך שנת 2024. אנו מתאימים את פעילותינו ומהלכינו העתידיים להתפתחויות, תוך ניהול סיכונים מושכל ואחראי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה