השוק

מזרחי טפחות: ביצועי המשכנתאות בינואר מרמזים על ביקוש מוגבר

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות, ערך את הסקירה הכלכלית השבועית שלו בנוגע לשווקים בישראל, ארצות הברית ואירופה
מערכת ice |  1
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות, ערך הבוקר (ראשון) את הסקירה הכלכלית השבועית שלו בנוגע לשווקים בישראל, ארצות הברית ואירופה.
תמצית: "למרות נתוני התוצר החלשים בתחילת השבוע שעבר, אינדיקציות נוספות מהמשק המקומי המשיכו את קו ההתאוששות המהיר. זה כולל עלייה במדדי הפדיון במשק, המאוּששים כמובן על ידי נתוני הקצה מכ. האשראי. 
הייצור התעשייתי המקומי, הציג איטיות מסוימת בדצמבר. אבל נראה שזה נגרם כתוצאה מחו"ל. ונותר לראות איך יתקדם. נתוני נוספים על ביצועי המשכנתאות בינואר, בינתיים, מרמזים על ביקוש מוגבר, כתוצאה מהיצע הריבית היורד.  
בארה"ב, נמשכות האינדיקציות להתאוששות הייצור התעשייתי, בפברואר. התאוששות זו מגובה בעלייה במכירת בתים קיימים בינואר. בדומה לארץ, זה קורה בתגובה לירידה הקלה של הריביות מרמות השיא הקודמות.
באירופה, ניכר המשך דשדוש במדד מנהלי הרכש של ה-S&P, על רקע הקשיים הנובעים ממחירי השילוח הימי. אבל חוץ מזה אנחנו סבורים שצד ההיצע ממשיך להשתפר. במקביל, קצב עליית השכר מתחיל להתמתן, מה שמהווה אינדיקטור חיובי מאוד לחזרת האינפלציה ליעד.
מאקרו: ישראל: בניגוד בולט לנתוני ההתמתנות בתוצר במהלך הרבעון הרביעי, הלמ"ס  דיווחה כי הפדיון במשק המשיך להתאושש בדצמבר. על פי נתוני הלמ"ס המעודכנים, סך הפדיון רשם עלייה של 4.6% במהלך החודש. ונמוך כעת בכ-5% בלבד מרמתו בספטמבר, טרם המלחמה.
באופן תוצאתי, אם נתוני אוק'-נוב' באומדן הקודם הצביעו על התכווצות של כ-40% בפדיון, במונחים שנתיים, לעומת הרבעון השלישי, הרי שכעת כולל נתוני דצמבר, ההתכווצות התמתנה לכ-36%, בלבד. כפי שהערכנו בעבר, אנו מצפים כי אלה יתרמו לאומדן השני של התוצר במהלך הרבעון, אשר יפורסמו בחודש הבא.
סעיפי הבינוי המשיכו לבטא את המחסור בכח אדם, עם התאוששות של 2.1% בפדיון בענף, במהלך החודש, בלבד. ואלה נותרים נמוכים מאוד לעומת רמתם טרום המלחמה. מנגד, הביקוש בענף הנדל"ן דווקא מתאושש באופן ניכר מאוד, עם זינוק של לא פחות מ-46.3%, לשיא פדיון מאז אפריל 2023. 
במקביל, ניכרת התאוששות בענפים אשר השתהו בזה עד כה, כולל חינוך (20.4%+), מסחר קמעונאי (10.7%) ואירוח ואוכל (16.7%). נזכיר, בהקשר זה, כי נתוני הקצה של כרטיסי האשראי אישררו את המגמה האמורה, עם המשך עלייה בפדיון אשר נמשכה במידה בולטת בדצמבר, ונמשכה במידת מה אל תוך ינואר. התאוששות זו ניכרה גם בענפי מותרות כמו 'חינוך ופנאי' או 'תיירות.' ונצפה כי היא תמשיך לבוא לידי ביטוי בחודש הבא. 
הייצור התעשייתי איבד 2.7% במונחים מנוכי עונתיות בדצמבר - מתונים לכשעצמם, לעומת החודש הקודם. למרות זאת, הירידה פה באה בניגוד בולט למגמת ההתאוששות הכללית במשק, במהלך החודשים שלאחר המלחמה. 
למרות עלייה של 7.7% במונחים מקוריים, נרשמה במהלך החודש התמתנות ניכרת בפדיון התעשייה ליצוא  במונחים מנוכי עונתיות, של 7.1%. קרי, תקופת מכירות חג מולד מוצלחת פחות. 
נזכיר כי בסקר הערכת המגמות האחרון בעסקים, אשר פורסם בתחילת החודש, המאזן הנטו של המכירות עבור דצמבר דווקא היה יציב יחסית, ברמת '1%-'. רחוק מאוד, לדוג', מ-'17%-' של אוק', ולא משהו שצריך להסביר ירידה כאמור. למרות הירידה החודשית, מספר המשרות בתעשייה הוסיף 0.6% במהלך החודש, ומצמצם את ירידתו השנתית לכ-2.0%-.
בנק ישראל פרסם במהלך השבוע שעבר נתונים נוספים על ביצועי המשכנתאות בינואר. נזכיר, לאחר הורדת הריבית של בנק ישראל, בתחילת החודש, ביצועי המשכנתאות, עמדו על רמה של 5.5 מיליארד שקל - דומה לממוצע בנוב'-דצמ'. למרות זאת, חשוב לשים לב כי עונתיות הביצועים היא שלילית, ככלל בינואר. והירידה השנה הסתכמה על 2% בלבד, מדצמבר, לעומת ממוצע של כ-13% ירידה חודשית, בעבר. קרי, המגמה הכללית היא חיובית מאוד.
כנ"ל, על פי הנתונים ניכר כי רוכשי הדירות הראשונות היו בעלי תיאבון גבוה יותר ללקיחת אשראי. בפרט, המשכנתאות ניתנו החודש במינוף גבוה יותר, להערכתנו ברמת 53.1%, גבוה מדצמבר (52.9%), אם כי נמוך מנוב' (53.7%).  המשקיעים הראו עניין מועט באופן חריג במשכנתאות במהלך החודש, כאשר אלה היוו 9.1% בלבד מהסה"כ – שפל של תשעה חודשים. חזרה של אלה לשוק, תביא, להערכתנו, להמשך התאוששות ניכרת.
ארה"ב: האינדיקציות להתאוששות הייצור התעשייתי בארה"ב נמשכות בפברואר. בהמשך למגמת ההתאוששות בחודשים האחרונים, האומדן הראשוני של מדד מנהלי הרכש של S&P הוסיף 0.8 נקודות חשובות בפברואר, לרמת 51.5. רמתו הנוכחית של המדד הינה הגבוהה ביותר, מאז ספטמבר 2022. 
הרכב המדד מצביע על התאוששות בסעיפי ההזמנות, אשר הגיעו לשיא מאז מאי 2022, אשר הביא גם לגידול בתפוקה התעשייתית. עם זאת, לא ברור עד כמה גידול זה נובע מביקוש צרכני בסופו של דבר, שכן S&P דיווחו על התפוגגות האינדיקציות לקיטון במלאים. S&P ציינה בנוסף את השיפור במזג האוויר, שהיה כזכור גרוע מאוד בינואר, ככזה אשר תרם למדדים.
במקביל, S&P דיווחה על התמתנות, דווקא, בקצב ההתרחבות של החברות במגזר השירותים, כאשר מדד מנהלי הרכש הרלוונטי ירד לרמת 51.3, במהלך החודש, מרמה חיובית של 52.5, בחודש הקודם. 
למרות הרמות האופטימיות בסנטימנט המגזר העסקי, נעיר כי ככלל, אלה הנוכחיות רחוקות באופן בולט מהצמיחה המשתקפת בנתוני התוצר, שהיו ככלל  חיוביים מאוד, במהלך השנה האחרונה. והיסטורית, רמות גבוהות במעט מרף ה-50 נ' מתואמות עם צמיחה איטית מאוד, לעומת סביבת ה-3%-4% החזקה, שראינו במדינה, ברבעונים האחרונים. ונמשיך לצפות שהפער ייסגר בשלב זה או אחר. 
במקביל להתאוששות התעשייתית, ניכר כי גם מכירת הבתים הקיימים מצליחה לנוע כנגד רוח הריבית. על פי דיווחי ה-National Association of Relators אלה רשמו התאוששות ניכרת לקצב של 4 מיליון דירות בינואר, בקצב שנתי, לאחר ארבעה חודשים מתחת לרף הזה. ההתאוששות במכירות הדירות מיוחסת במידה מסוימת לריביות משכנתא נוחות יותר בדצמבר וינואר, על רקע הירידה בתשואות האג"ח הארוכות באותה התקופה, ועד כמה שאפשר לקרוא לריבית של 7% 'נוחה'. בכל מקרה, במובן זה, ניתן כמובן לצפות להתכווצות בחזרה אל מתחת לרף ה-4 מיליון דירות, בחודשים הבאים.
אירופה: בעוד הפעילות בארה"ב נותרה בטריטוריה חיובית, מדד מנהלי הרכש הראשוני לענף התעשייה ב-Eurozone של S&P העמיק לטריטוריה שלילית של 46.1 נ', בפברואר. עליית מחירי השילוח הימי הם כמובן ההסבר המתבקש לפסימיות העולה. ירידה ניכרת של המדד בגרמניה תרמה לאפשרות הזו. למרות זאת, דווח כי זמני האספקה דווקא השתפרו במהלך החודש, להערכתנו כתוצאה של המשך התאוששות צד ההיצע. 
נעיר כי בשבועות האחרונים מחירי הגז הטבעי באירופה המשיכו לרדת. חוזים למרץ, כרגע, נסחרים על סביבת 6.30$ ל-MMbtu שפל חדש מאז יוני 2021, ונמוך, לדוג', בקרוב ל-35% מהממוצע של השנה האחרונה, או בקרוב ל-70% מהממוצע של שלוש השנים האחרונות.
מחירי החוזים העתידיים כמובן עולים לכיוון החורף הבא. אבל גם אז הם לא גבוהים ביותר מ-25%, במקרה הכי קיצוני, מהרמה הנוכחית. ברמות כאלה, היינו מצפים שמחירי האנרגיה לא יהוו עוד מכשול משמעותי על התעשייה האירופית, בייחוד ביחס למה שזו עברה באותן שלוש שנים.
לאחר חמישה רבעונים של נסיקה, ה-ECB דיווח כי השכר הממוצע בהסכמי שכר (Negotiated Wages) רשם קצב עלייה של 4.46%, במהלך הרבעון הרביעי, לעומת השנה הקודמת. למרות שהנתון גבוה לכשעצמו, הוא מייצג התמתנות משיא של 4.69%, ברבעון הקודם. בעבר, ה-ECB הדגיש כי קצב עליית שכר של שלושה אחוזים נדרש כדי להביא את האינפלציה ליעד ה-2%. קרי, אחוז נוסף יכול לבוא מעליית הפריון. 
נדגיש כי כל נושא השכר מעורר עניין מוגבר אצל ה-ECB. לראייה העובדה שהבנק המרכזי אוסף בעצמו את הנתונים על השכר. והיו לכך גם התייחסויות בהודעות הריבית האחרונות. בנוסף, לאחר פרסום הנתונים, נשיאת ה-ECB לגארד, הוסיפה כי "נתוני השכר ברבעון הרביעי הם כמו כן מעודדים." אבל הוסיפה הערה ברוח הנושבת לאחרונה מחברי הפד, לפיה "יידרש ביטחון נוסף כי התהליך הדה-אינפלציוני שאנו צופים יהיה בר קיימא, כדי להביא אותנו ליעד ה-2% בטווח הבינוני.
נעיר כי שיא האינפלציה ב-Eurozone נרשם לפני זמן מה – כ-14 חודשים לפני אותו רביע רביעי. ועדיין, ההיסטוריה של סדרת השכר הרבעונית מראה כי משקצב העלייה של זה מגיע לשיא, הוא נוטה להתמתן באופן עקבי  מכאן.
בנוסף לכך, ב-2008, לדוג', האינפלציה השנתית כבר הייתה נמוכה מיעד ה-ECB, כבר ברבעון שאחרי שיא עליית השכר. במשבר החוב באירופה ב-2012, באופן דומה, האינפלציה באירופה נכנסה ליעד תוך שלושה חודשים מהנקודה הנוכחית. אז גם הפעם נצפה למשהו דומה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הזדמנות לקנות עכשיו לפני התפוצצות מחירים
    אבי 02/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה הזמן ומי שלא מבין את זה יבכה בעתיד הקרוב כי המחירים רק יעלו זאת כלכלה פשוטה
    סגור