השוק

בנק מזרחי טפחות: זו הסיבה שהאינפלציה בישראל תזנק בקרוב

אסטרטג העסקאות הראשי בבנק מזרחי טפחות, יוני פנינג, ערך את סקירתו השבועית בנוגע למצב הכלכלה בשווקים הגדולים בעולם וכמובן גם כאן אצלנו בישראל, והתייחס למספר נושאים בהם האבטלה, מחירי הדיור, מחירי הטיסות, מחירי הפירות והירקות וההשפעה של העלאת המע"מ המתוכננת על האינפלציה
מערכת ice | 
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
כמדי שבוע, גם הבוקר (ראשון) אסטרטג העסקאות הראשי בבנק מזרחי טפחות, יוני פנינג, ערך את סקירתו השבועית בנוגע למצב הכלכלה בשווקים הגדולים בעולם וכמובן גם כאן אצלנו בישראל, והתייחס למגוון נושאים כמו האבטלה, מחירי הדיור, מחרי הטיסות, מחירי הפירות והירקות וההשפעה של העלאת המע"מ המתוכננת בינואר 2025 על האינפלציה.
"הכלכלה המקומית ממשיכה להראות סימנים חיוביים. התמתנות האינפלציה בישראל בינואר, עם קצת 'מזל' ברכיב הטיסות ומחירי מזון שעוד לא הספיקו להתעדכן ממש החודש, הן כמובן ביטוי מובהק לזה. מצד שני, כנראה שיהיה פה איזה תיקון בחודש הבא. במבט ארוך במעט, המשך השיפור בחשבון השוטף, צפוי, להערכתנו, לספק עוד יציבות מקומית חשובה, במקביל לחזרת שוק התעסוקה לרמות פעילות של טרום המלחמה.
בארה"ב, נתוני האינפלציה, כולל של מדד המחירים ליצרן, מפתיעים כלפי מעלה, וממתנים משמעותית את הציפיות להורדת ריבית של הפד, בשתי ההחלטות הקרובות (מרץ ומאי).
בבריטניה, האינפלציה מפתיעה דווקא כלפי מטה. אבל בהתחשב בעובדה שמחירי המזון עוד מלבים הרבה ממנה, ושההתמתנות בסעיפי האנרגיה הייתה לא מזמן, כנראה שייקח עוד הרבה זמן עד שנגיע ליציבות.
ישראל: מדד ינואר נותר ללא שינוי – בחלק התחתון של ציפיות האנליסטים ונמוך משמעותית משוק ה-OTC. על רקע המדד הנמוך, האינפלציה השנתית נכנסה באופן בולט לתוך תחום היעד של בנק ישראל, ברמת 2.6%.
היעדר ההפתעה כלפי מעלה במחירי המזון (0.2% חודשי) הוא, להערכתנו, הגורם המהותי לתוצאה השונה ביחס לציפיות השוק לאחרונה. עם זאת, לא מן הנמנע שנראה את המחירים עולים ביתר שאת, בחודש הבא. כנ"ל, תרמו מטה מחירי הירקות והפירות, אשר ירדו ב-0.5%, כתיקון לעליות בחודשים הקודמים.
בנוסף, לזה נעריך כי גם הירידה במחירי הטיסות (7.6%-) אשר גרעה 14 נ"ב מהמדד, בתוספת גריעה של כ-4 נ"ב מסעיפי ההארחה והנופש תרמו משמעותית להפתעה מול הקונצנזוס. נוסיף כי מרבית דגימת מחירי הטיסות ממשיכה להיות מתקופות של טרום תחילת המלחמה. ונצפה לתיקון בחודש הבא. 
במוצרים הסחירים ניכרת השפעה מסוימת של קשיי התובלה. ירידה של אחוז בלבד במחירי ההלבשה וההנעלה ביחס לעונתיות השלילית של החודש היא כמובן דוגמה בולטת לעניין הזה. ועל זה אפשר להוסיף סעיפים כמו ריהוט וציוד לבית, עם עלייה של 0.1%, לאחר ירידות בחודשים הקודמים. 
גם האינדיקציות למחירי התובלה הימית ממשיכים להתקרר במעט. על פי מדד Drewery, אלה ירדו לממוצע של 3,732 דולר למכולה, במהלך השבוע שעבר, ובכך ציינו  התמתנות שבועית שלישית ברציפות, מהשיא של 3,964 דולר בשלהי ינואר. מדובר ברמות גבוהות משמעותית לעומת סביבה של פחות מ-2,000 דולר בדצמבר. ועדיין, אנחנו סבורים כי יהיה בכך כדי למנוע המשך עליות במחירי המוצרים הסחירים, בהמשך.
סעיפי הדיור (0.2%+) גבוהים גם הם ביחס למה שציפינו, בהמשך להפתעה הקלה כלפי מעלה בחודש שעבר. עם זאת, גם כאן ממשיכה ההתמתנות במחירים, כאשר מחדשי חוזה שוכרים כעת במחיר הגבוה בכ-2.7% לעומת השנה שעברה, לאחר שחידשו במחירים הגבוהים ב-3%, במדד הקודם. כנ"ל, בקבוצת התחלופה נרשם שפל ניכר, לעלייה של 3.2%, לעומת 4.4%, בחודש שעבר.
פרסום נתון האינפלציה מביא אותנו לכדי שנה טרם העלאת המע"מ המוצעת, בינואר 2025. כדי לבחון את ההשפעות של העלאה כאמור, על האינפלציה, חישבנו את שיעור האינפלציה ערב ששת העלאות המע"מ האחרונות (1990, 1992 – 2%, 2002, 2009, 2012, 2013), והשווינו את האינפלציה בחודש העלאת המע"מ, ובחודשים העוקבים, לרמתה ערב ההעלאה.
בממוצע, האינפלציה הגיבה בעלייה של כ-0.5%, כבר בחודש העלאת המע"מ. ובמבט ארוך יותר, תוך חצי שנה היא מגיעה בממוצע לאחוז שלם. אם נוציא מהחישוב את המיתון והפיחות של 2002, המיתון של 2009, והמיתונון של 2012), נגיע לתוספת של 0.7% בחודש העלאת המע"מ, קרי הסעיפים במדד אשר כפופים למע"מ – ללא שכירות וירקות ופירות.
אנו מעלים את ציפיותינו לתוספת של 0.3% במדד פברואר, בשלב זה, אשר תשחק את האינפלציה השנתית לרמת 2.4%, לאחר פרסומו. נוסיף כי כבר בשלב זה קיימות אינדיקציות קלות לעלייה במחירי הירקות במהלך החודש. וכמובן, נותר לראות את השפעת מוצרי המזון. אבל אל מול אלה ראוי מאוד לציין את ההתחזקות בשקל, בשבועות האחרונים, מרמות השיא (המקומי) של ינואר. 
מגמת ההתמתנות בגירעון המסחרי בישראל נמשכת, בינואר, הפעם עם ירידה לרמת 1,493 מיליון דולר – שפל מאז יולי 2020. בעוד שסך היצוא נותר יציב פחות או יותר, בסביבת 4.7 מיליארד דולר, היבוא רשם התמתנות ניכרת, מסביבת 6.5 מיליארד, ל-6.2.
בתוך זה, כמחצית מההתמתנות ביבוא מיוחסת למוצרי אנרגיה, על רקע הירידה במחירי הפחם במשך החודש, שעוד צפויה להתמשך אל תוך פברואר. היתר, ככלל, מוסבר על ידי התמתנות ביבוא רכבים למיניהם, על רקע עליית המס בדצמבר.
עם חזרת המשק לפעילות, הלמ"ס מדווחת על עלייה של 17.1% במספר המשרות הפנויות במשק בינואר, לכ-122.5 א'. על רקע זינוק זה, שיעור המשרות הפנויות מגיע לרמת 4.1% - שיא של קרוב לשנה.
למרות זאת, ולמרות שיעור האבטלה הנמוך, נעריך כי במידה לא מבוטלת מדובר ברעש. בפרט, שלא במפתיע, יותר משליש מתוספת המשרות הפנויות החודש נבעה מענפי המזון והאירוח. ועליות ניכרות נרשמו גם בענפים כמו מסחר סיטונאי וקמעונאי, תחבורה וכיו"ב. 
שיעור האבטלה, נזכיר, נמצא אמנם ברמת 3.1%, נכון לדצמבר. אבל שיעור המובטלים, כולל אלה מסיבות כלכליות (צמצום בהיקף העבודה או השבתת מקום עבודה, כולל חל"ת) עומד על 6.1%. ובמובן זה, נצפה בעיקר לתיקון לכיוון מטה של המשרות הפנויות, כמו גם המובטלים בהגדרה רחבה, בחודשים הבאים.
ארה"ב: התשואות בארה"ב, בעיקר בטווחים הקצרים, רשמו  עלייה ניכרת במהלך השבוע שעבר. ההסתברות הכוללת המתומחרת בשווקים להורדת ריבית עד החלטת הפד, במאי סיימה את השבוע בסביבת ה-40%, לאחר פתיחה באזור ה-80%.
כזכור, מדד המחירים לצרכן, הביא עמו במידה רבה עלייה באינפלציית השירותים למיניהם. סעיפי הדיור, אשר תרמו יותר משני שליש מהעלייה החודשית של 0.3% של המדד, מהווים לתפיסתנו רכיב משמעותי בפסימיות של השוק, באופן שבו סביר שאלה ימשיכו לעלות גם בחודשים הבאים.
למעשה, על זה ניתן להוסיף טיעון דומה בשאר מחירי השירותים, כאשר בניגוד למחירי המוצרים הסחירים, המגיבים למחירי הסחורות והשילוח, פה קשה יותר לדעת מתי המגמה האינפלציונית תפסק.
למרות אופטימיות קלה, שמדובר אולי בצירוף מקרים מסוים, מדד המחירים ליצרן בארה"ב אישר, להערכתנו, במידה רבה את התחושה הפסימית, עם עלייה חודשית ניכרת של 0.3%, ביום שישי. עלייה זו הותירה את המדד בטריטוריה חיובית של 0.9%, לעומת 1.0% בחודש שעבר. בדומה למדד המחירים לצרכן, גם פה ניכרה עלייה שלא כתוצאה ממחירי הסחורות, כאשר ה-Core PPI, ללא מחירי מזון ואנרגיה עלה ב-0.5%, ניכרים יותר מהמדד הכולל. 
בריטניה: אף על פי שהרמות הנוכחיות רחוקות מאוד מיציבות, להערכתנו, האינפלציה בבריטניה הפתיעה מעט לטובה, בשבוע שעבר, עם ירידה חודשית של 0.6%, אשר סייעה לרמה השנתית להישאר על 4.0%. בניגוד ראוי לציון לארה"ב, ומפתיע לכשעצמו, אינפלציית השירותים במדינה נותרה יציבה יחסית, עם עלייה מתונה מ-6.4% ל-6.5%. לחליפין, הרבה מההתמתנות האינפלציונית הכוללת פה נבעה מירידה במחירי המזון, מאינפלציה שנתית של כ-8% ל-7%, על רקע התמתנות אינפלציית מחירי הסחורות העולמית. 
נוסיף כי בחודשים הבאים השפעות האנרגיה, השליליות כעת ברמה שנתית, יצאו מחישוב האינפלציה השנתית במדינה. סביר כי אלה ינוטרלו על ידי המשך התמתנות במחירי המזון. אבל אנחנו עדיין רואים פוטנציאל רב לאינפלציית שירותים במדינה, שכרגע תורמת כ-3% לאינפלציה הכוללת. ולא תתמתן בקרוב, כך להערכתנו. 
השווקים במדינה כעת צופים בהסתברות של 100% הורדת ריבית רק באוגוסט, באופן המצטבר הדרגתית על ההחלטות הקרובות. זה דיי רחוק בעולם התנודתי של היום, ועדיין נראה לנו קצת אופטימי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה