השוק

הראל ביטוח ופיננסים: "הריבית תרד במהלך השנה, בקצב מתון מהצפוי"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר, הזכיר כי התוצר בישראל התכווץ בשיעור חריג של כ-19% ברבעון האחרון של 2023. לאור זאת, הצמיחה השנתית ב-2023 עמדה על 2%. נרשמה גם ירידה משמעותית נוספת במספר העובדים הנעדרים, אלא שהאינפלציה עצמה חזרה לגבולות היעד. לפיכך, הוא מעריך: "בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה" 
מערכת ice | 
עפר קליין (צילום יונתן בלום, shutterstock, Magma Images)
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מתייחס בסקירתו השבועית שפורסמה אמש (שני) לנתונים הראשוניים לרבעון הנוכחי (הראשון של 2024), שלדבריו מצביעים על צמיחה מהירה ושיפור בשוק העבודה. "עכשיו זה רשמי", אומר קליין, "כצפוי, התוצר התכווץ בחדות ברבעון האחרון של 2023".
התוצר בישראל התכווץ בשיעור חריג של כ-19% (בשיעור שנתי) ברבעון האחרון של 2023, נתון לא מפתיע לאור המלחמה וקרוב להערכות המוקדמות. "מדובר בעלייה רבעונית של כ-17% בהוצאה הציבורית, כולל זינוק של יותר מ-60% בהוצאה הביטחונית, קוזז עם ירידה ברוב כל המרכיבים האחרים כגון ירידה רבעונית של כ-8% בצריכה הפרטית ו-25% בהשקעות".
לאור זאת, הצמיחה השנתית ב-2023 עמדה על 2.0% (על פי האומדנים הראשוניים). התכווצות של 0.1% במונחי תוצר לנפש. "הנתונים הראשוניים לרבעון הנוכחי מצביעים על צמיחה מהירה, גם כתוצאה של צריכה שנדחתה מהרבעון הקודם. השיפור בפעילות בא לידי ביטוי בהכנסות ממסים, ברכישות בכרטיסי אשראי ובנתוני שוק העבודה", מוסיף קליין.
"כך בינואר נרשמה ירידה משמעותית נוספת במספר העובדים הנעדרים זמנית מהעבודה מסיבות כלכליות (בעיקר חל"ת) ל-64 אלף, לעומת כ‑280 אלף באוקטובר. בנוסף, מספר המשרות הפנויות זינק ב-17% בינואר (על פי נתונים מנוכים עונתיות) גבוה מהרמה שלפני המלחמה. עלייה נרשמה בכל הענפים ובמיוחד בשירותי האירוח והאוכל, לאחר הירידה החדה בחודשיים הראשונים של המלחמה".
 
"האינפלציה חזרה לגבולות היעד. להערכתנו היא צפויה להישאר בחלקו העליון של היעד, בין 2% ל-3% עד לסוף השנה", הוסיף קליין. "מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר נותר ללא שינוי 0.0 (מעט נמוך מהצפי המוקדם לעלייה של 0.1%). עלייה במחירי הדלק המזון והבריאות קוזזו עם ירידה גדולה מהצפי במחירי הנופש והטיסות לחו"ל. בעקבות המדד האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-2.6%%, חזרה לתוך גבולות יעד בנק ישראל (1% עד 3%) לראשונה מזה כשנתיים".
"להערכתנו היא צפויה להישאר בחלקו העליון של היעד (בין 2% ל-3%) עד לסוף השנה, בשער החליפין הנוכחי", מוסיף קליין. "במבט קדימה, בחודשים הקרובים אנחנו נכנסים לרצף של מדדים חיוביים (פברואר עד מאי). התחזית הראשונית לפברואר עומדת על 0.3% לאור העלייה במחירי חשמל, סיגריות ומזון ועלייה דומה במדד מרץ. את התחזית ל-12 המדדים הבאים העלנו ל-3.0%, בשל עליית המע"מ המתוכננת לינואר 2025".
 
"המדד לא משנה את ההערכה שלנו שבנק ישראל ישאיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הקרובה בשני הקרוב, ה-26 בפברואר, גם בשל התרחקות הצפי להורדות ריבית בעולם. להערכתנו הריבית תרד השנה, אך בקצב מתון מהצפוי בשוק ההון", מסכם קליין. מדד מחירי הדירות בבעלות רשם עלייה מפתיעה של 0.7% (בין אמצע דצמבר לאמצע ינואר), עלייה ראשונה מזה 10 חודשים כאשר ב-12 החודשים האחרונים המדד ירד ב-1.4% (מדד מחירי הדירות החדשות ירד ב-3%).
"למרות העלייה אנו עדיין סבורים שבטווח הקצר הלחצים לירידת מחירים לא הסתיימו, לאור המשך הגידול המהיר בהיצע הדירות החדשות שנותרו למכירה שעלה ל-67 אלף בדצמבר והמשך הירידה במכירות דירות יד-שנייה. בדצמבר נרשם שיפור בסך המכירות של הדירות החדשות, במיוחד לאחר הירידה החדה באוקטובר ונובמבר וכך גם במכירות דירות יד-שנייה. אך נתוני המגמה ממשיכים להראות על ירידה משמעותית במכירות יד-שנייה במיוחד השוואה לעשור האחרון".

בארה"ב, קליין טוען כי האינפלציה לא אמרה את המילה האחרונה והשווקים מתחילים להפנים שהריבית לא תרד כל כך בקרוב. "האינפלציה בארה"ב ירדה בינואר אך פחות מההערכות המוקדמות ל-3.1% ב-12 החודשים האחרונים, תרמו לכך המשך עלייה מהירה מהצפוי במחירי הדיור ושירותי התחבורה (ביטוחים, טיסות וכדו'). אינפלציית הליבה (ללא מחירי המזון והאנרגיה) נותרה ללא שינוי ברמתה הגבוהה על 3.9%. גם מדד המחירים ליצרן לינואר היה גבוה מהציפיות המוקדמות".
 
"הנתונים הריאליים בשבוע האחרון היו חלשים כאשר בינואר נרשמה ירידה חדה מהציפיות של כ-1% במכירות הקמעונאיות לצד ירידה מתונה יותר בייצור התעשייתי. בינתיים, זה לא מספיק כדי להוריד משמעותית את תחזיות הצמיחה לרבעון הנוכחי שנעות סביב ה-3 אחוזים בשיעור שנתי".
"הנתונים לא משנים את ההערכות שלנו שהבנק המרכזי ישאיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הקרובה, ונמוכים הסיכויים שנראה את הריבית יורדת במחצית הראשונה של השנה. דחיית מועד הפחתת הריבית החל לחלחל לציפיות בשווקים שמצפים כעת להורדה של כנקודת אחוז בלבד השנה. להערכתנו תרחיש הרבה יותר סביר, כאשר רק לפני כחודש הציפיות היו להפחתה מהירה משמעותית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה