בחירות 2022

ח"כ ביטון: "לא נשב עם נתניהו, בשום מקרה ובאף תסריט"

לח"כ מיכאל ביטון יש תקווה תקווה שאי פעם יצמחו שלטים אדומים וישגשגו פליירים ירוקים בשטח הגדול של "ישראל השנייה". בריאיון עם ice הוא מדבר על הבעיות האמיתיות של הפריפריה: "אמשיך להיות הקול של תושבי הפריפריה"
דוד זולדן |  1
מיכאל ביטון (צילום נועם רבקין פנטון פלאש 90)
מיכאל ביטון, הוא יו"ר ועדת הכלכלה וחבר הכנסת מטעם מפלגת כחול לבן, לשעבר השר לשוויון חברתי, השר לנושאים אסטרטגיים ושר במשרד הביטחון וכיהן כראש המועצה המקומית ירוחם. החיזור של גנץ ושותפיו אחר קולות מקרב הפריפריה הכמהים לשינוי והמאמץ לנגוס בבייס הליכודי המריר והנואש בערי הדרום אינו יד המקרה. אלא תוצאה של מלאכת מחשבת מתוכננת לפרטים עם מטרת על: להתנחל בלבבות של המצביעים, אשר ינקו עם חלב אימם את המנון הליכוד.
כלומר, לעזוב את הבית ולקפוץ מעל הגדר ולהצטרף לקבוצה היריבה. למשימה הקדושה נבחר ח"כ מיכאל ביטון ובריאיון ל-ice הוא מדבר על ההשקעה בפריפריה בקדנציה האחרונה, על ממשלה בראשות נתניהו ועל כל מה שבוער שעות ספורות לפני פתיחת הקלפיות. 
התחברתם עם סער, הבאתם את איזנקוט שכפה עליכם את כהנא שחסם את האפשרות להקים ממשלה עם החרדים. בדיעבד זאת הייתה טעות? שהרי אם המכשול בדרך לממשלה יהיה כהנא שהחרדים שוללים כל מו"מ עמו לא תוכלו להקים ממשלה?
"בני גנץ הוכיח מיום כניסתו לפוליטיקה הישראלית שעוצמתו בחיבורים-לפיד, גבי ועוד רבים. כך היה במערכות בחירות קודמות, כך במערכת בחירות זו, וכך בע״ה גם אחרי הבחירות, כשנקים את הממשלה. החברה הישראלית צריכה חיבורים. בני גנץ הוא מנהיג מאחד שמקובל על כל הגושים ולכן השאלה היא מי המפלגה שיכולה להרכיב ולמחנה הממלכתי הסיכוי הגבוה ביותר. צירפנו את גדעון סער מנהיג עם ניסיון פוליטי של שנים ואת גדי איזנקוט, רמטכ"ל מנוסה עם משימה להחזיר את הביטחון האישי במדינת ישראל. אנחנו מאמינים שהחיבורים טובים, וגם ההגעה של  מתן כהנא, מחזקת אותנו - מתן הוא אדם בעל זכויות רבות - אני שמח על ההצטרפות שלו ועל הייצוג הדתי-לאומי שהוא מביא אתו. המחנה הממלכתי היא מפלגה שמייצגת באופן רחב את כלל החברה הישראלית, היא מבטיחה ייצוג ויציבות מתוך בחירה בעיסוק במרכז המאחד, בהסכמות- באיחוי הקרעים בין חלקי החברה הישראלית ובקידום האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל בביטחון, כלכלה, בט"פ, חינוך ועוד. החלטנו להתמודד ברשימה מאוחדת שרק לה יש את הכח להביא לסיום המשבר הפוליטי במדינת ישראל. 
לפיד כשל בכל הנוגע לאחדות הגוש בניגוד לנתניהו שהביא חיבורים. אם מפלגה ערבית אחת או אם מרצ או העבודה לא יעברו את אחוז החסימה הסיפור מבחינתכם אבוד ואז לא תהיה ברירה אלא לשבת עם נתניהו כי הסיפור עם הגוש אבוד.
לא נשב עם נתניהו, בשום מקרה ובאף תסריט. לא ראשון, לא שני ולא שביעי ברוטציה.
אחרי 4 מערכות בחירות, כולנו מבינים שתמונת המנדטים של הסקרים היא לא מה שהיא תהיה בסוף יום ההצבעה אז את החישובים והמספרים נשאיר ליום שאחרי הבחירות- בסופו של דבר יש רק שתי אפשרויות, סיוט נובמבר - ממשלה קיצונית של 61 בראשות ביבי, או הקמת ממשלת חיבורים רחבה ויציבה בראשות בני גנץ. בני גנץ הוא היחיד שיכול לסיים את הפלונטר הפוליטי, היחיד שיכול לנפץ את תמונת הגושים. אנחנו לא שואפים לממשלת 61 שסופה לקרוס, אלא לממשלה רחבה ויציבה שתעצור את הטרלול הפוליטי של מערכות בחירות בלתי פוסקות".
בתור מזרחי ומהפריפריה האם אינך מקבל תגובות בעיירות פיתוח שמקומך הטבעי יותר במפלגה פרפריאלית כדוגמת הליכוד?
"אני מקבל הרבה פידבק מהציבור וממפלגות אחרות. אני תושב ירוחם, אז אני מכיר את הציבורים מכל הזהויות, זה חלק ממני - יש לי שיח ודיאלוג מכבד ואנושי עם כל הגורמים הפוליטיים - אני רואה בהם קודם אנשים שיש לי מכנה משותף איתם - כולנו חיים במדינה הזו ואוהבים אותה. בוועדת הכלכלה הוכחנו שאפשר גם אחרת- מעל 95% מההצבעות שלנו נעשו פה אחד, מיעטנו בנאומים פוליטיים, ואנשי האופוזיציה החליפו אותי בנאומים והיו נאמנים לדרקטיבות שלי בה בזמנים בהם החליפו אותי. העברנו יחד חוקים דרמטיים למען אזרחי ישראל - והקדשנו מאות ואלפי שעות לטובתם. אנשים מתבלבלים בין היכולת שלי לדבר בכבוד עם כל הזהויות הללו- לבין ערכי הנאמנות והלויאליות שלי, לעבוד צמוד עם בני גנץ במשך שנים. מי שלא היה נאמן, כבר נטש מזמן את הספינה - אלו שנמצאים היום, הם הגרעין החזק, אנשים שלא פחדו להתמיד גם כשכולם בחוץ חשבו שנעלם מהמפה הפוליטית ונמחק מהתודעה הישראלית. חשבו שנהיה 4 מנדטים, עבדנו קשה - והכפלנו את עצמנו, הפכנו למפלגה השנייה בגודלה בקואליציה. גם כעת, מנבאים לנו 12 מנדטים- אני מאמין שנגדל ונהיה יותר".   
תושבי הפריפריה סובלים מהתייקרות מחירי התחבורה ציבורית והקו הישר לבאר שבע בוטל בגלל השרה מיכאלי. האם בממשלה הבאה תילחם ותשנה את זה?
"נלחמתי בעוול וחוסר הצדק שברפורמת "דרך שווה", כחמישית מדיוני הוועדה שלי עסקו בתחבורה ציבורית, מספר כפול לעומת דיוני הוועדה בכנסת הקודמת. כמי שנולד וגדל בפריפריה - אני נלחם בכל חזית ותחום ואין דיון שהתקיים בוועדה מבלי שיוצגו לי המשמעות גם על תושבתי הפריפריה והאוכלוסיות המוחלשות והעניות במדינת ישראל, בין אם בתחבורה, בתקשורת, באנרגיה, בכלכלה ובהייטק או בכל תחום אחר בו נגענו. הרפורמה הפוגענית היא לא גזירת גורל, לצערי בשיא התהליך שלי לשינוי הרפורמה (שכלל בג"ץ) הכנסת התפזרה ויצאה לפגרת בחירות מה שהביא להשבתת הפעילות של ועדת הכלכלה. בכנסת הבאה, לא משנה מה יהיה מקום מושבי ואיזה תפקיד אמלא- אמשיך להיות הקול של תושבי הפריפריה, האוכלוסיות המוחלשות והעניות במדינת ישראל ולפעול למענם". 
 
אחרי מבצע עלות השחר דאגת לתקצוב תושבי העוטף שנפגעו. איפה זה עומד כרגע?
"ההחלטה שהעברנו אחרי מבצע עלות השחר לא עומדת לבדה. השנה האחרונה הייתה השקטה מזה שנים בעוטף עזה - ולצד השקט בה, חיזקנו את כל קווי העימות במהלך שהובלתי בהיותי השר לנושאים אזרחיים במשרד הביטחון לצד שר הביטחון בני גנץ. הגענו למימוש שיא של התקציב האזרחי במשרד הביטחון לאחר שנים של תת מימוש (בשנה בלי תקציב מדינה!). מימשנו תקציב של מאות מיליונים בכל קווי העימות - לרבש"צים וכיתות כוננות, למרכיבי ביטחון, לתחזוקת גדר, להיערכות לשריפות בקווי הגבול, למרכזי חוסן ועוד- ובכלל זה התקציב לעוטף, שמיושם במלואו מיידית בתכניות שיש להן רציפות ובהשקעות עתידיות. ההחלטה שהעברנו אחרי מבצע עלות השחר, ובהמשך לשיחות והקשר שלי עם השטח ועם בעלי העסקים הבינוניים, הקטנים, העצמאיים והמקומיים, חקלאים ויצרנים - קובעת באופן תקדימי כי תושבי אזור עוטף עזה ובעלי מפעלים שנפגעו כלכלית בעקבות מבצע 'עלות השחר', יזכו לפיצוי לא רק בגין ימי המלחמה אלא החל מיום הטלת הגבלות התנועה מהלך המבצע, בהמשך ישיר לדרקטיבת שר הביטחון שהנהיג את המבצע ופיקד עליו, ובהמלצת רשות החירום הלאומית - מאחר והופעלו הגבלות תנועה, ופינויים במסגרת התכנית "מרחק בטוח" אשר את גיבושה הובלתי בתפקידי במשרד הביטחון, אותה המשיך וחתם חברי סגן שר הביטחון אלון שוסטר. באותו היום גם אושרו תקנות הפיצויים לתושבים ולבעלי העסקים בעוטף עזה- שבהמשך לשיחותיי עם יו"ר וועדת הכספים חברי ח"כ אלכס קושניר, קבעו כי השיפוי והפיצוי יינתנו גם בעבור חומרי גלם שפג תוקפם בזמן המבצע וכתוצאה ממנו. אני נמצא בקשר עם הגורמים הרלוונטיים מטעם מס רכוש וקרן הפיצויים - ואני מעודכן שאכן החלטת הממשלה והתקנות מיושמות - הוגשו תביעות בגין נזק ישיר ועקיף, ותהליך השיפוי בעיצומו, כשרובו המוחלט כבר הושלם והתובעים פוצו בעניין ההפסדים והנזק שנגרם כתוצאה מהמבצע".
המחנה הממלכתי קורץ לפריפריה? ראינו בשנה האחרונה יוזמות כמו מחשב לכל ילד, הקמת מחלקת טראומה בביה"ח פוריה ועוד.
"מפלגת המחנה הממלכתי היא מפלגה שחבריה מייצגים את כל אזרחי ישראל - ויש לנו קבלות על הדאגה לתושבי ותושבת הפריפריה גם בזמן שגרה, ולא רק כסיסמאות שאחרים מפרסמים לפני בחירות. הבאנו השקעות ענק לפריפריה, גם של הממשלה, גם של משרד הביטחון וגם של חברי הכנסת הטובים שלנו - חלקם כמו יעל, מופיד וכמוני, אנשי הפריפריה, ורואים עצמנו העיניים והפה של אנשי הפריפריה בכנסת ובממשלה. נלחמנו על שדרוג בתי החולים בגליל והקמת חדר מיון קדמי בקרית שמונה, נאבקנו על כביש 6 לצפון, הכפלנו את המענקים למשתכרים בשכר נמוך והזרמה שלהם כבר באמצע השנה, הבאנו רפורמות בהסכמה בחקלאות ורפורמה בבנקאות פתוחה, בלמנו את התייקרות הדלק, תקצבנו ופתחנו הכשרות טכנולוגיות בדרום במקצועות הרובוטיקה, הרחפנים ומקצועות טכנולוגיים נוספים כהכנה לשירות משמעותי, שינינו את מודל המיונים לצה"ל- שיתקיימו מעתה באופן מקומי בכל חלקי הארץ, ולאו דווקא בנקודות במרכז אליהן נער או נערה צריכים לצאת ב-4 בבוקר כדי לקבל את הזכות להתמיין באופן שווה, יצרנו מאות ואלפי מקומות עבודה נוספים באמצעות העתקת בסיסי צה"ל מהמרכז אל מחוץ לגוש דן, וכמובן נאבקתי מאבק עיקש ברפורמה הפוגענית "דרך שווה" ששיאו בהגשת בג"ץ נגד משרד התחבורה והמדינה - כל אלו הם מקצת המהלכים והצעדים שהובילה נבחרת המחנה הממלכתי בממשלה ובכנסת למען אזרחי מדינת ישראל בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בשנה החולפת".
הליכוד הזניח אותם?
"יש מי שכח, אולי לאור הזנחת השלטון הקודם שהיה כאן למעלה מעשור, אזרחי ישראל החיים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית הם אזרחים בעלי זכויות שוות לאזרחים הגרים בתל אביב, בגדרה או בחדרה. יש לנו אחריות שווה עליהם - ולעיתים אף גבוהה יותר, הם אנשי מופת שבחרו להתיישב וליישב את גבולות המדינה, לעיתים נשלחו על ידה, הם הסבא והסבתא שלנו, שעלו ארצה והמדינה שלחה אותם למעברות, או לעבד קרקע ולהיות קו הגבול של המדינה הזו. הם אנשי מופת שזכאים לחיות כמו כל אזרח במדינה הזו - הם זכאים לחינוך מצוין, לקדמה תקשורתית, למערכת בריאות מתפקדת וזמינה, לכבישים בטיחותיים ולתחבורה ציבורית מתפקדת ונגישה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עוד ערבי
    מוטי 10/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ערבי חולה אתה לא רצוי יוצר בעם ישראל אפילו לדבר אתה לא יודע
    סגור