בחירות 2022

"הליכוד ללא הקהילה האתיופית לא יצליח לנצח את הבחירות ולהרכיב את הממשלה"

ערב מפגן המחאה של העדה האתיופית לשריין את נציגם ח"כ גדי יברקן ברשימת הליכוד מתראיין יברקן ל ice ומזהיר מפני ההשלכות באם לא ישובץ בליכוד. האם הזעם והמחאה יצאו משליטה? עוד מוקדם לדעת. האם דחיקתו של יברקן ואי שיריונו במקום ריאלי ידיר את רגלי תומכיו? מסתמן שכן

דוד זולדן |  4
גדי יברקן (צילום אופיר גפקוביץ)
ח"כ גדי יברקן מהליכוד נערך אולי לקרב האחרון על עתידו הפוליטי וגם יוקרתו האישית עומדת על כף המאזניים. בריאיון ל ice הוא אומר: "זה קרב חירום בו מחנה הימין כולו יפסיד אם לא יהיה בליכוד נציג מהקהילה האתיופית. הליכוד ללא הקהילה האתיופית לא יצליח לנצח את הבחירות  ולהרכיב את הממשלה. במערכת הבחירות האלה לא רק כל מנדט קובע אלא גם כל קול מכריע ואנחנו שווים שניים או שלושה מנדטים ויכולים להיות גורם מכריע שימליך את שלטון הימין. אני מניח שנתניהו מבין את החשיבות של שלושת המנדטים הללו ויעשה הכול כדי לשמור אותם ואנחנו מצדנו נעשה כל מאמץ כדי לשמור על המנדטים האלה".
יברקן במתקפה עזה על השרה פנינה תמנו שאטה: "ביקשתי להחיל את חוק השבות על יהודי אתיופיה ולצערי הרב מי שהתנגד למהלך הזה הייתה שרת הקליטה פנינו תמנו שאטה. היום כבר אי אפשר לטעון לגזענות כי מי שעומדת בראש המשרד היא אתיופית ואם היא הייתה מחליטה שכולם באים אז יש לה את הכוח לעשות את זה. הנה עכשיו, שרת הקליטה יכולה לאיים שאם לא מעלים את כולם היא פורשת מהקואליציה אבל היא לא עשתה זאת כי זה לא עניין אותה".
כמו כן, יברקן מפנה אצבע מאשימה לתקשורת ואומר: "ככה זה, כשאתה חוזר לימין אז התקשורת פחות מחבקת אותך אבל כשיש ציבור גדול מאחוריך גם צי של תקשורת לא יוכל להעלים אותך מהמסך".

נדחקת לשולי הרשימה בליכוד. אני מניח שאתה מאוד מאוכזב
"היתה תקלה שלא נבחרתי לרשימה. אם הבחירות היו בעוד חצי שנה הסיפור היה אחר לחלוטין".
הקהילה האתיופית הרי ימנית באופייה, אתה לא חושש שהקולות הללו עלולים להגיע לפנינה תמנו נציגת המגזר בכחול לבן?
"הציבור האתיופי הוא הרבה יותר ימני וחשוב לו שיהיה מקום לקהילה שלו בליכוד. לכן בתוך פחות משנה התפקדו רבבות מבני העדה. הבחירות פגשו אותנו מהר ולא הספקנו להתארגן ולאנשים לא היו טפסי הצבעה אבל אני אופטימי ומאמין שבסוף נראה נציגות של הקהילה בכנסת".
אתה כועס על נתניהו שלא הציע לשריין אותך אחרי שנדחקת למקום לא ריאלי בליכוד?
"בפני נתניהו עומדים מספר מקומות שהוא יכול לשריין כדי לעשות תיקון לבחירות ואני מקווה שבאחד מהמקומות הללו יהיה נציג לקהילה. כולם מבינים את חשיבות המנדטים שמביאה הקהילה האתיופית שמצטיינת באחוזי הצבעה מאוד גבוהים.  הליכוד ללא הקהילה האתיופית לא יצליח לנצח את הבחירות ולהרכיב את הממשלה. הוא לא הצליח בבחירות לא הראשונות, לא השניות ורק בשלישיות כשאני חזרתי הביתה לליכוד הוא עלה מ 33 מנדטים ל 36 והצליח להרכיב ממשלה. במערכת הבחירות האלה לא רק כל מנדט קובע אלא גם כל קול מכריע ואנחנו שווים שניים או שלושה מנדטים ויכולים להיות גורם מכריע שימליך את שלטון הימין. נעשה הכול כדי שהקולות של הקהילה יישארו בימין".
תעשה הכול בתנאי שנתניהו ישריין אותך?
זה לא אינטרס של נתניהו?
"אני יודע שיש ציבור גדול מאחורי שעומד ותומך ושהלך איתי דרך ארוכה לאן שהלכתי ועכשיו חזרנו הביתה ואנחנו רוצים להמשיך לחזק את מחנה הימין ולוודא שהליכוד יביא את התוצאות המיוחלות. אני מניח שנתניהו מבין את החשיבות של שלושת המנדטים הללו ויעשה הכל כדי לשמור אותם ואנחנו מצידנו נעשה כל מאמץ כדי לשמור על המנדטים האלה".
עושה רושם שמדינת ישראל לא עושה מאמץ לעלות את קהילת ביתא ישראל. האם זו תוצאה של גזענות סמויה או נובעת מהחשש שגם לא יהודים יקפצו על העגלה?
"הגשתי תכנית לממשלה להעלות על מטוס את כל מי שהממשלה קיבלה החלטה לגביו. הצעתי לעלות את כולם על מטוס אחד ולגמור עם זה, להביא אותם במבצע אחד ולסגור את הסיפור. ביקשתי להחיל את חוק השבות על יהודי אתיופיה ולצערי הרב מי שהתנגד למהלך הזה היתה שרת הקליטה פנינו תמנו שאטה וזה לא צלח. חלק מהתנאי שלי חזרה הביתה לליכוד היה סעיף העלייה האתיופית וזה היה צעד בונה אמון מנתניהו ודרשתי ש 400 עולים יעלו לפני הבחירות השלישיות ואכן עלו 400 והעליה נפתחה בזכות ההסכם שלי עם נתניהו. היום כבר אי אפשר לטעון לגזענות כי מי שעומדת בראש המשרד היא אתיופית ואם היא הייתה מחליטה שכולם באים אז יש לה את הכוח לעשות את זה. הנה עכשיו, שרת הקליטה יכולה לאיים שאם לא מעלים את כולם היא פורשת מהקואליציה אבל היא לא עשתה זאת כי זה לא עניין אותה. אני מקווה שנושא העלייה יהיה תמיד מחוץ לפוליטיקה כי זה מעשה ציוני וזכות בסיסית של כל יהודי. הנושא הזה הוא לא של שמאל וימין ולצערי הרב נושא העלייה לא עניין את הממשלה הנוכחית. העובדה היא שעשרות אלפים מאוקראינה עלו אבל מנגד נוצר סכסוך בין ממשלת אתיופיה לישראל עד כדי כך שאפילו אלה שאושרו סורבו לעלות לארץ. אני פעלתי מול ממשלת אתיופיה לאשר 200 דרכונים לאלה שזכאים לעלות לארץ אבל זה לא צריך להיות ככה".
היית כוכב עולה ומרואיין מבוקש באולפנים. נעלמת. כמעט ולא רואים אותך על מסך הטלוויזיה. מה השתנה?
"ככה זה כשאתה חוזר לימין אז התקשורת פחות מחבקת אותך. אנחנו נחזור בסופו של דבר. הכל בסדר. כשיש ציבור גדול מאחוריך גם צי של תקשורת לא יוכל להעלים אותך מהמסך".
עבר זמן רב מאז פורסמו תוצאות הפריימריז וטרם קיבלת טלפון מקיסריה. יש מקום לאופטימיות?
"זה קרב חירום בו מחנה הימין כולו יפסיד אם לא יהיה נציג מהקהילה האתיופית. המטרה לבוא להגיד אנחנו לא יכולים לוותר על השלטון והקהילה האתיופית היא גורם מכריע ופונים לנתניהו לפני שהרשימות יסגרו וזו קריאת השכמה. זה לא אירוע שאני יזמתי. יש פה סיטואציה שבה יש ציבור שמצבע באחוזים גבוהים ומבקש שנציג שלו יכנס לכנסת. אני מאמין שנתניהו מבין ויודע את זה. ההחלטה תהיה שלו. לא שלנו".
מתגעגע ליו"ר הקודם בני גנץ?  
"בני גנץ יריב ראוי. מאחל לו בהצלחה. הוא חשוב בעיני ואני מאוד מכבד אותו".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    נעלם כי מדבר שטויות ומתלהם כמו כל חבורת הליכוד
    גל 08/2022/30
    הגב לתגובה זו
    2 1
    איך ״כחול לבן״ הכניסה אישיות כזו אז לרשימה? מקווה באמת שיישאר בחוץ, כי הוא ח״כ גרוע, ואולי על הדרך כמה מנדטים יעברו למחנה השני.
    סגור
  • 3.
    גדי סוסיתא מקרטעת, ליד הרולס רויס פנינה תמנו שאטה
    אברהם 08/2022/30
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לא פלא שאפילו ציבור הבוחרים הליכודי בעט בו.
    סגור
  • 2.
    הוא הכי צדיק בכנסת
    האמת 08/2022/30
    הגב לתגובה זו
    1 3
    היחיד שיצא נגד הדיקטטורה הרפואית
    סגור
  • 1.
    לאתיופים מגיע נציג טוב יותר מגדי יברקן
    הרצל 08/2022/29
    הגב לתגובה זו
    9 1
    חבל... היה אפשר למצוא מישהו מתאים יותר. אין הערכה בציבור לאנשים חלולים שמדלגים ממפלגה למפלגה.
    סגור