דיגיטל וטק

משפט גוגל בדרך לניצחון? העדות הבעייתית של מנכ"ל החברה

המשפט נגד גוגל בהנהגת הרשות להגבלים עסקיים נמשך וכעת, מסתמן צעד נוסף בדרך לניצחון התביעה. מנכ"ל החברה, סיפר בעדותו על חשיבותו של מנוע החיפוש וכיצד הוא גורם למשתמשים להשתמש יותר במוצרי החברה
מערכת ice | 
גוגל (צילום shutterstock)
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, העיד לאחרונה במסגרת המשפט שמנהלת הרשות להגבלים עסקיים נגד חברתו כי מעיד על החשיבות של גוגל כמנוע החיפוש ברירת המחדל ואמר כי הדבר עוזר לגרום למשתמשים להמשיך ולהיות "דבוקים" למוצרי החברה.
התביעה נגד ענקית הטכנולוגיה עוסקת בעיקרה בסכומי הענק ששילמה החברה על מנת לשמר את מקומה כדומיננטית בשוק מנועי החיפוש כיום. לכן,  והתביעה מנסה לבדוק האם החברה פעלה באופן לא חוקי על מנת להשיג את מטרתה.
במידה והממשלה תנצח בתביעה, הדבר יכול להוות כמכה קשה לחברה גם בשל הקנס העצום שתאלץ לשלם וגם בגלל שתאלץ לוותר על השיטות שהן נקטה על מנת לגבור על המתחרים שלה.
לפי טענות משרד המשפטים האמריקאי גוגל הפרה בבוטות את חוק ההגבלים העסקיים על מנת לשמר את הדומיננטיות שלה בשוק החיפוש המקוון ובשוק הפרסום, מה שכלל תשלום מוערך של כ-10 מיליארד דולר בשנה ליצרניות הסמארטפונים וספקי הסלולר על מנת להיות ברירת המחדל במכשיריהם, מה שהוביל לכך שנתח השוק של גוגל בשוק החיפוש עומד כעת על 90%.
בעדות שהציג מנכ"ל החברה סיפר כיצד גוגל לחצה על יצרניות סמארטפונים כמו אפל ועוד רבות אחרות על מנת שתגיד במוצריהם את גוגל כברירת המחדל. כמובן שלא מדובר בבקשה ללא תשלום ולפי עדויות קיבלו החברות הללו תשלומים ומענקים בשווי מיךיארדי דולרים.
פיצ'אי העיד בין היתר כי: "אנחנו משלמים על להיות ברירת מחדל, זה נכון. אנחנו משלמים על מנת שהאפליקציה שלנו תהיה מותקנת מראש במכשירי ספציפיים"
כמו כן, מנכ"ל החברה נשאל על דיון שהתרחש בשנת 2007 שנים לפני שמונה למנכ"ל גוגל לגבי בקשתה של אפל לאפשר למשתמשים לבחור בדפדפן ספארי את מנוע החיפוש ברירת המחדל שלהם. למנכ"ל הוצג מסמך בו נאמר שבאותה שנה כ-75% מהאנשים לא משנים את דפדפן ברירת המחדל שלהם.
"מיקרוסופט לא ממש התכוונה לשפר את הדפדפן"
מנכ"ל גוגל בחר לנצל את במה ובמסגרת העדות שלו לא נשאר חייב וגם סיפק הערות על המתחרה הגדולה של גוגל, מיקרוסופט וציין כי לפני שגוגל השיקה את דפדפן הכרום שלה, שמתחרה במוצר של מיקרוסופט, "שוק הדפדפנים היה די בקיפאון".
לטענת פיצ'אי, דפדפן החברה הגוגל כרום היווה "שיפור דרמטי למדי" בעת השקתו בשנת 2008. בנוסף, חוזקה של גוגל בשוק החיפוש, גורם לחברה להיות חזקה מאוד גם בשוק הפרסום, שמהווה את מקור ההכנסה הגדול ביותר של החברה.
בתחילת המשפט נגדה, טענה גוגל בעזרת העו"ד שמייצג אותה ג'ון שמידטליין, כי לפי הראיות שברשותה, Bing של מיקרוסופט שמשמשת כיריבה העיקרית של גוגל בעסקי החיפוש, "לא הצליחה לזכות בלקוחות". לפי החברה Bing לא היו מתחרה ראוי משום שלטענתם: "לא השקיעו, חידשו או נתנו עדיפות לפיתוח שירות החיפוש". 
בכל הקשור לאפל, אמר העו"ד כי יצרנית האייפונים שולטת בדפדפני הספארי שלה ומחליטה על דעת עצמה מה הכי טוב בשביל המשתמשים שלה. שמידטליין ציין גם כי מיקרוסופט דורשת מחברות של מחשבים אישיים להפוך את Bing למנוע החיפוש ברירת המחדל במחשבים האישיים, למרות שרוב החיפושים נעשים מגוגל ולא Bing.
קנט ווקר, נשיא גוגל לעניינים גלובליים אמר: "גוגל עזרה להפוך את המידע העולמי לנגיש בקלות למיליארדי אנשים. המהנדסים שלנו פועלים על מנת להציע את מנוע החיפוש הטוב ביותר, תוך ביצוע של אלפי שיפורים מדי שנה כדי לספק את התוצאות המועילות ביותר, בחינם."
עדותו של מנכ"ל גוגל מגיעה לאחר שלפני כמה ימים העיד מנהל בכיר אחר בגוגל, פראבאקר ראגאבן, שאמר כי החברה מתמודדת עם מספר סוגים של מתחרים, כולל חיפוש כללי בו היא מתחרה ב-Bing של מיקרוסופט וכמו אתר הנסיעות Expedia.
בנוסף, בכיר גוגל אמר שהוא חושש בעיקר מהתחרות שעלולה להגיע מכיוונה של אמזון. ראגאבן גם ציין כי צעירים החלו לבצע חיפושים באפליקציות כמו טיקטוק ואפליקציות חברתיות אחרות ואמר "לאן שהולכים הצעירים, המבוגרים הולכים בעקבותיהם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה