דיגיטל וטק

מתברר שפרסומות גוגל עוזרות לממן פייק ניוז, פורנו והונאות

לאן הולך הכסף שמרוויחים בעלי אתרים מפרסומות גוגל? תחקיר בינ"ל טוען כי גוגל מסתירה מידע על בעלי האתרים ושומרת על האנונימיות שלהם - מה שגורם לכך שהיא מסייעת בעקיפין לממן דיסאינפורמציה, פורנו והונאות
מערכת ice | 
גוגל (צילום ויקיפדיה/ Outreach Pete)
עסקי הפרסום של גוגל מסתירים כמעט את כל בעלי האתרים איתם היא עובדת ולאן זורמים מיליארדי דולרים. תחקיר חדש חושף רשת העוזרת לממן פיראטיות, פורנו, הונאה ודיסאינפורמציה.
התחקיר של אתר "פרופבליקה" (propublica.org) מגלה כי בסוף 2021, האתר הימני קונסרבטיבי ביבר פרסם סיפור שטען באופן שקרי שה-FBI עצר את מנכ"ל פייזר בגין הונאה. זו לא היתה הפעם הראשונה שביבר השמרני פרסם חדשות מפוברקות. קודם לכן האתר טען באופן שקרי שברק אובמה נעצר בגין ריגול, האפיפיור פרנציסקוס נעצר בגין החזקת פורנוגרפיה בילדים ו"סחר בבני אדם", ואשתו של מנכ"ל פייזר מתה לאחר שנאלצה להתחסן נגד קורונה.
הבעיה היתה שבעוד שאתר ביבר השמרני המשיך להפיץ פייק ניוז, גוגל הציבה מודעות באתר וחילקה את ההכנסות עם הבעלים האנונימי של האתר דאז. בעליו זוהה בסופו של דבר כאדם קנדי, מארק סלפינסקי. לאחר שפייזר איימה לתבוע אותו על לשון הרע, וגוגל הסירה פרסומות מהאתר בנובמבר אשתקד עקב לחץ ציבורי - האתר השמרני ירד מהרשת. אבל היום, בערך שנה לאחר מכן, סלפינסקי עדיין מרוויח כסף ממודעות גוגל.

הוא מנהל את האתר הפוליטי השמרני טורונטו 99 ומשתמש באותו חשבון בעל אתר בגוגל שהיה לו קודם כדי לקבל הכנסות מפרסומות. גוגל פשוט אפשרה לסלפינסקי להקים אתר חדש ולהמשיך להרוויח כסף. זה כמו לקחת לנהג מסוכן את המכונית, במקום את הרישיון.
בתעשיית הפרסומות הדיגיטליות בשווי של כמעט חצי טריליון דולר, גוגל קובעת את הכללים יותר מכל חברה אחרת. גוגל קובעת את המודעות המקוונות שאנו רואים, כמה הן עולות ומי מקבל עליהן תשלום. היא מנהלת את העסק הגדול ביותר של מודעות חיפוש ומספקת את הכלים המובילים בתעשייה לקנייה, מכירה והצגת מודעות.
ואם יש לך אתר אינטרנט ואתה רוצה להרוויח כסף מפרסומות דיגיטליות, אתה יכול להצטרף ל-Display Network, שבה גוגל מציבה מודעות בלמעלה מ-2 מיליון אתרים ומספר לא ידוע של אפליקציות לנייד. זוהי המקבילה המודרנית לרשת ארצית של שלטי חוצות כמעט בכל כביש מהיר שנשלטת על ידי חברה אחת - ועל פי הדיווחים הניבה הכנסות של 31 מיליארד דולר לגוגל בשנה שעברה.
 
אבל אם אתה סלפינסקי, לרשת המדיה של גוגל יש יתרון נוסף מלבד נתח השוק שלה: הסודיות שלה. גוגל היא פלטפורמת המודעות הגדולה היחידה שמסתירה את הרוב המכריע של שותפיה למכירת מודעות. המשמעות היא שגוגל לא חושפת את כל האתרים והאפליקציות שבהם היא מציבה מודעות או את האנשים והחברות שמאחוריהם. החברה מסתירה מידע זה גם לאחר שעזרה להקים ותומכת פומבית בסטנדרט שקיפות בתעשייה לחשיפת מוכרים כאלה, שמתחריה אימצו במידה רבה.
לטענת אתר פרופבליקה, שמירת הסודיות של בעלי האתרים של גוגל פירושה שכמיליון מפרסמים יכולים להישאר אנונימיים לחברות ואנשים פרטיים שקונים מודעות ברשת שלה כדי להגיע ללקוחות. זה פותח את הדלת למגוון של שימושים לרעה וגניבת מיליארדי דולרים בשנה, ומעמידים חיים ופרנסה בסכנה עקב דיסאינפורמציה מסוכנת, הונאה ורמאות.
"עסקי הפרסומות של גוגל עוזרים לממן דיסאינפורמציה מסוכנת שמעמידה את בריאות הציבור ואת הדמוקרטיה בסכנה ברחבי העולם", ממשיך פרופבליקה, "גוגל מרוויחה כסף ממיליוני פרסומות לנשק תוך שהיא קוראת בפומבי לחסום אותן, ואיפשרה לחברת טכנולוגיית פרסום רוסית שהוטלו עליה סנקציות לאסוף נתונים על מיליוני אנשים פוטנציאליים, כולל אולי אלה באוקראינה, מה שמעמיד את אבטחתם ופרטיותם בסיכון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה