דיגיטל וטק

האם מחירי ה"פייבר" בדרך לזינוק? משבר עולמי חדש

הפרישה המואצת של תשתיות סיבים אופטיים ברחבי העולם הקפיצה את מחיריהם והאטה את האספקה באופן דרמטי. האם בקרוב נרגיש את השלכות המשבר גם בישראל?

יאיר מור |  1
סיבים אופטיים (צילום freepik)
המשבר העולמי מגיע למוצר נוסף וחשוב במיוחד: סיבים אופטיים. העיתון פייננשל טיימס מדווח כי הביקוש העולמי המאמיר לסיבים אופטיים, בשילוב עם קשיים בייצור, גרמו לעליית מחירים של עשרות אחוזים ובעיכובים ארוכים באספקת סיבים גם לחברות שמוכנות לשלם את המחירים הגבוהים העדכניים.
לפי קבוצת המחקר Cru, מחיר הסיבים האופטיים זינק מ-3.70 דולר לק"מ במרץ 2021 ל-6.30 דולר לק"מ כעת – נסיקה של 70% תוך 16 חודשים. במקביל, לפי מרטין בלאנקן מחברת התשתית Exa, זמני ההמתנה לאספקה של הזמנות סיבים אופטיים התארכו לתקופות של 20 שבועות עד יותר משנה עבור חברות קטנות יותר, שאין להן את היכולת לשלם תמורת עדיפות גבוהה באספקה.
המחסור נגרם בשל כמה סיבות: מצד אחד, הפרישה העולמית המואצת של סיבים אופטיים, שגורמת לעלייה ניכרת בכמות ההזמנות, לצד עלייה בשימוש בסיבים גם בתוך מרכזי שרתים של חברות שירותי אינטרנט, שתורם לביקוש האדיר; מצד שני, מחסור עולמי בהליום – שמחירו הכפיל את עצמו בשנתיים האחרונות מ-930 דולר ל-2,000 דולר למיכל של 100 ליטר – מקשה על תהלך ייצור הסיבים, שהגז הנוזלי הוא חלק חשוב ממנו.

מייקל פינץ', אנליסט ב-Cru, אמר ל-FT כי "בהינתן שעלות הפרישה הוכפלה בפתאומיות, כעת נשאלות שאלות כמו האם מדינות תעמודנה במטרות שהציבו לפרישת תשתיות, והאם יהיו לדבר השלכות על הקישוריות העולמית".
במחצית הראשונה של השנה גדל השימוש בסיבים אופטיים ב-8.1%, כאשר 46% מהאספקה העולמית הולכת לסין ו-15% לצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה).
ווֶנְדֶל וויקס, מנכ"ל ענקית הזכוכית קורנינג, שהיא אחת מיצרניות הסיבים האופטיים הגדולות בעולם, אמר כי "בקריירה המקצועית שלי מעולם לא ראיתי שום דבר דומה למשבר האינפלציוני הזה". ברבעון הראשון צמחו הכנסות החברה מסיבים אופטיים ב-28% ל-1.3 מיליארד דולר, וזו ההכנסה המרכזית שלה – יותר מהזכוכיות העמידות לסמארטפונים ומותג הבישול והאפייה פיירקס.
בינתיים, משיחות שקיים אתר ice עם חברות הסיבים בישראל נראה כי הן אינן חשות פגיעה ממשית מהמשבר. מקורות בתעשייה מסרו כי בארץ קיימות עתודות סיבים מספיקות להשלמת רוב הפרישה, שאמורה להסתיים עד סוף השנה, ולאחר מכן היא תואט ממילא, כפי שקורה בפרישת כל תשתית תקשורת כאשר מה שנותר הוא החלקים הפחות אטרקטיביים כלכלית של המדינה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בכמה התייקרה אז עלות ההתקנה?
    מנשה 07/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשקל, בערך
    סגור