דיגיטל וטק

נטפליקס תוקפת בהודעה חריגה: "איננו המקום המתאים עבורכם"

ענקית הסטרימינג הוציאה ביום חמישי הודעה יוצאת דופן, שבה היא מבהירה כי לא תשלים עם ניסיונות מצד העובדים להכתיב אילו תכנים יהיו זמינים בה, אלא תיתן לרייטינג בלבד להחליט
יאיר מור |  7
ריד הייסטינג, מנכ"ל נטפליקס (צילום wikimedia, pexels)
נטפליקס הצליחה להכניס את עצמה בסוף השבוע לסערה חדשה בניסיון להתחמק מסערות עתידיות בנוסח זו שהתעוררה סביבה בסוף השנה שעברה, כך חשף מגזין הבידור וראייטי.
המגזין גילה כי ביום חמישי שינתה החברה את מסמך התרבות הארגונית שלה, שפתוח לציבור ולעובדים פוטנציאליים באתר שלה. מדובר בשינוי הראשון במסמך מזה כחמש שנים, והכותרות אודות השינוי ברוב האתרים דוברי האנגלית מעידים שרבים רואים בו שינוי לרעה, למרות שהוא נועד בבירור למנוע סערות מיותרות.
במסמך המעודכן נוסף חלק תחת הכותרת "חופש אמנותי", שמבהירה כי "אנו תומכים בחופש האמנותי של היוצרים שבחרנו לעבוד איתם; אנו מתכננים עבור מגוון של קהלים וטעמים; ואנו מאפשרים לצופים להחליט מה ראוי להם, מל (האפשרות) שנטפליקס תצנזר אמנים או קולות מסוימים". החברה מציינת כי היא מודעת לכך ש"לא כולם יאהבו – או יסכימו – עם כל מה שנמצא בפלטפורמה שלנו". היא ממשיכה ומבהירה כי "כעובדים, אנו תומכים בעקרון שנטפליקס תציע מגוון סיפורים, אפילו אם אנו מוצאים כמה כותרים שנוגדים את ערכינו האישיים. בתלות בתפקידכם, אתם עשויים להצטרך לעבוד על כותרים שאתם תופשים כמזיקים". כאן מגיעה שורת המחץ שגרמה לזעם: "אם תתקשו לתמוך ברוחב התוכן שלנו – ייתכן שנטפליקס אינה המקום המתאים ביותר עבורכם".
מהניתוחים בתקשורת האמריקאית, נראה שהדבר נתפש כמלחמה נגד עובדים "נעורים" – כלומר כאלה שמבקשים לקדם ערכים פרוגרסיביים כגון זכויות לקהילת הלהטב"ק ופיצויים לאזרחים שחורים שנפגעו מהאפליה נגדם במאות קודמות.
 
הסיבה לשינוי, ולזעם נגדו, הוא הסערה הקודמת שהתעוררה סביב נטפליקס בשלהי 2021, לאחר עליית הספיישל האחרון מתוך שישה של הסטנדאפיסט דייב שאפל לשירות הזרמת הווידאו הגדול בעולם. בהופעה המדוברת הרשה לעצמו שאפל כמה רגעים של רצינות כאשר נשא הספד לידידתו, הסטנדאפיסטית הטראנסית דפני דורמן, שהתאבדה ב-2019. הוא דיבר על הקשר ביניהם, על הכבו שרכש לה אך גם על עמדתו לפיו יש הבדל בין גברים ששינו את מינם לבין אלו שנולדו כנשים, ואף הביע תמיכה ביוצרת הארי פוטר, ג'יי. קיי רולינג, שהביעה מספר פעמים את העמדה שהתנועה הטראנסית עומדת בניגוד מוחלט למלחמה הפמיניסטית על זכויות נשים.
מייד עם העלייה של הספיישל לנטפליקס התעוררה מהומה סביב הדברים, ועובדי החברה ארגנו שביתת מחאה מחוץ למשרדים. הם טענו ששאפל פוגע בזכרה של דורמן ובקהילה הטראנסית כולה – טענות ששתי אחיותיה של דורמן דווקא טענו שהיא עצמה לא היתה מסכימה איתן לו היתה בחיים. מנכ"ל נטפליקס, טד סרנדוס, אמר בזמנו כי נטפליקס לא רואה את הדברים כפוגעניים או דרושים צנזורה כלשהיא – אך לאחר מכן התנצל על כך.
 
כעת, נראה שנטפליקס מנסה למנוע סערות דומות עם עליית הספיישלים הבאים של שאפל – שלאחר ההצלחה של ששת הקודמים (שהיו אמורים להיות שלושה והורחבו לשישה) הוחתם על חוזה לארבעה נוספים, כל אחד מהם תמורת כ-20 מיליון דולר לפי הערכות. מעבר להדגשה כי החברה לא תצנזר תכנים גם אם עובדים יתלוננו עליהם, היא הוסיפה בחלקים אחרים של המסמך כי "אם עובד לא מסכים עם נושא חשוב פתוח, באחריותו להסביר מדוע, רצוי באופן אישי ובכתב" לבעלי תפקידים המכונים במסמך "מפקדי ספינות" ה"מומחים בתחומם" – כלומר, בכירים הממונים על טיפול שקט בתלונות עובדים ללא מעורבות תקשורתית.
מצד שני, אולי בניסיון לרצות את אותם עובדים שמנסים לקדם מטרות מסוימות, הוסיפה החברה כי על כל תרומה של עובד בה לארגון כלשהוא היא תורמת פי שניים לאותו ארגון – מה שאמור ליצור אצל עובדים כאלה אינטרס לשתוק ולהישאר בחברה כדי לגייס כסף לארגונים המקדמים את מטרותיהם באמצעים שאינם צנזורה של תכנים בנטפליקס.
 
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    אין מה לראות בנטפליקס הכל ישן ומעפן
    תל אביבי מקורי 05/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יושב שעות מחפש משהו ואין כלום מעניין ראיתי הכל כבר
    סגור
  • 5.
    עברית קלוקלת
    א 05/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    די, כבר טעויות גסות מי רוכש כבוד??? ועוד כהנה וכהנה. קחו לפחות בוגרי תיכון לכתוב ??
    סגור
  • 4.
    קידמה
    ישראלי 05/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן לפי דברי נטפליקס מחר יכול אירגון אח-קעידה לשדר הוצאה להורג ולאף אחד אסור יהיה להיתנגד. מה לא עושים בשביל "קידמה".... ??
    סגור
  • 3.
    תעופו
    חחחח 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מה לראות אתם יכולים ללכת
    סגור
  • 2.
    נאורים
    שלומית 05/2022/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נאורים. נעורים זה משהו אחר.
    סגור
  • אכן 'נעורים'
    לא מדוייק 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הכוונה לתרגום של המילה woke שדוגלת בפרגרסיביוץ מתקדמת (רעה חולה ביותר, המערכה הראשית כרגע במלחמת הזהויות בארה''ב)
    סגור
  • 1.
    הקהילות החורגות הרסו את עולמנו
    חקי חיון 05/2022/15
    הגב לתגובה זו
    5 1
    חקי חיון , הקהילות החורגות : הפרוגרסיבית , הפמיניסטית , הלהטבית , הטראנסית , וכו' הרסו את האנושות.
    סגור