דיגיטל וטק

הנשק הסודי של אוקראינה נגד רוסיה: צעצועים

הצבא האוקראיני מגייס אזרחים מתנדבים להילחם ברוסים בעזרת מכשירים שאפשר לקנות בכל חנות אלקטרוניקה – והאזרחים מתנדבים בהמוניהם, למרות שגם המכשירים וגם המתשמשים שלהם מעמידים את עצמם בסיכון אמתי
יאיר מור | 
רחפן (צילום unsplash)
"קייב זקוקה לכם ולרחפנים שלכם ברגעי זעם אלו!" – זה היה הנוסח של הודעה שהופצה בשבוע שעבר על ידי צבא אוקראינה בפייסבוק. המטרה היתה "לגייס" אזרחים בעלי רחפנים – הצעצועים המעופפים בעלי ארבעת המדחפים הנמכרים כמעט בכל חנות אלקטרוניקה – או אנשים בעלי ניסיון בהפעלה של כאלה לסיוע לצבא, כך דיווחה סוכנות הידיעות אסושיאייטד פרס בסוף השבוע.
רחפנים הם, כאמור, צעצועים – אלא שמדובר בצעצועים שמסוגלים להפוך למשהוא אחר בקלות רבה. לפי הדיווח, הצבא מבקש מאזרחים בעיקר להשתמש ברחפנים שלהם כדי לסרוק שטחים, לזהות את תנועות הצבא הרוסי ולדווח עליהם לצבא תוך מסירה של הצילומים מהמצלמות המובנות במכשירים ונקודות הציון בהן צולמו. חלק מהרחפנים מצוידים לא רק במצלמות רגילות ו-GPS המשמש לזיהוי המיקום שבו צולמה כל תמונה, אלא גם מצלמות מיוחדות לראיית לילה או אפילו לזיהוי חתימות חום – מה שהופך אותם לכלי מודיעיני מעולה וזמין.

לפי AP, ההתגייסות של אזרחי אוקראינה והרחפנים שלהם מרשימה. בעל חנות לממכר ושירות לרחפנים אמר לסוכנות כי נידב את כל 300 הרחפים מתוצרת הענקית הסינית DJI, המובילה העולמית בתחום, שהיו לו במלאי כחלק מהמאמץ המלחמתי. אחרים באים עם הרחפנים הפרטיים שלהם, ויש אף כאלה שמתחננים בפני חבריהם ובני משפחתם במדינות אירופיות שכנות להבריח רחפנים נוספים לתוך אוקראינה כדי לחזק את "חיל האוויר" המאולתר.
דניס סוּשְקוֹ, מנהל פעילות חברת הרחפנים DroneUA מקייב, אמר לסוכנות: "למה אנחנו עושים את זה? אין לנו ברירה – זו ארצנו, ביתנו. אנחנו מנסים להשתמש ממש בכל דבר שיכול לסייע להגן על המדינה שלנו, ורחפנים הם כלי נהדר לקבלת מידע בזמן אמת. עכשיו באוקראינה אף אחד לא נשאר אדיש. כולם עושים מה שביכולתם".
אמנם, לחיל האוויר האוקראיני רחפני תקיפה ייעודיים תוצרת טורקיה – אך כאמור, גם לרחפנים האזרחיים יש שימוש חשוב מאוד במלחמה הזו.
עם זאת, התגייסות לחיל האוויר החדש מסכנת לא רק את הרחפן בהפלה על ידי חיילים רוסים שמבחינים בו, אלא גם את המפעיל שלו. DJI, ויצרניות רחפנים אחרות, פיתחו בשנים האחרונות תוכנה בשם AeroScope, שמאפשרת למדינות וגופי אכיפת חוק אחרים לאתר מפעילי רחפנים. הייעוד המקורי הוא לעצור טרוריסטים או משתמשים חסרי אחריות שמסכנים מטוסים וכדומה על ידי חימוש רחפנים במטעני נפץ (כפי שכבר עשו חמאס, חיזבאללה ושליחים איראנים אחרים במזרח התיכון בשנים האחרונות) או הטסתם קרוב למטוסי נוסעים תוך סיכון לטיסות הללו. גם רוסיה וגם אוקראינה הן בעלות גישה למערכת, אך החברה מסרבת לפרט האם הן משתמשות בה במלחמה הנוכחית כדי לאתר מטיסי רחפנים ו"לעצור" אותם.
דובר החברה, אדם ליסברג, טען כי מלחמה היא תרחיש ש"מעולם לא נלקח בחשבון" – הצהרה שהיא ממש שקר, שכן המערכת פותחה כדי לשמש צבאות ומשטרות כדי להילחם בטרוריסטים שישתמשו ברחפנים "מתאבדים", כאמור.
סושקו, מצידו, אומר שיש דרכים להקשות על התוכנה לאתר את המפעיל, ובקבוצות ענק בפייסבוק העוסקות ברחפנים משתפים אזרחי אוקראינה טיפים כאלו, כדי להוריד את רמת הסיכון לאזרחים המתנדבים לסיוע לצבא בעזרת רחפנים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה