דיגיטל וטק

זו הסיבה שכדאי לכם להחליף את הסיסמה לווייפיי בבית

סיפורה הקשה של משפחה לונדונית מראה כמה חשוב לבחור ולהחליף באופן קבוע את הסיסמאות לאינטרנט הביתי
יאיר מור | 
התחברות לאתר אינטרנט (צילום Istock)
כששישה אנשי משטרה דפקו על דלת ביתה של משפחה לונדונית בינואר האחרון, עם צו חיפוש לכל מכשירי האינטרנט בבית, זוג ההורים חשב שמדובר בטעות. הם לא דמיינו לעצמם שהם נכנסים לתוך מה שהאישה הגדירה בימים האחרונים בראיון ל-BBC "חודשים של גיהנם, שבמהלכם לשנינו היו מחשבות אובדניות".
אנשי החוק - שלושה שוטרים ושלושה בלשים - "לקחו לנו הכל", סיפרה האישה. "המחשב השולחני, שני המחשבים הניידים, הטלפונים שלנו, מחשב נייד ששאלתי ואפילו טלפונים ישנים ששכבו במגירות". הסיבה היתה שלפי חקירת הרשויות, חיבור האינטרנט בבית המשפחה שימש לשיתוף של 4 תמונות של פורנוגרפיית קטינים בצ'אט מקוון לפני כשנה. המכשירים היחידים שנשארו בבית היו הטאבלטים של הילדים, בני ה-5 וה-7, שלהם הם הזדקקו לצורך הלימודים מרחוק בתקופת הסגר המוחלט בבריטניה.
לזוג הובטח כי המכשירים ייבדקו ויוחזרו "תוך כמה ימים" - אך התהליך לקח חודשיים שלמים, ובשל נהלי הסגר המחמירים, החנויות היו סגורות ולא ניתן היה לרכוש מכשירים חדשים. "לא היתה לנו דרך לתקשר עם אנשים מלבד קו הטלפון הביתי", סיפרה האם.
אך לא רק שלקיחת המכשירים שלהם ניתקה את הקשר שלהם עם העולם - החקירה אף גרמה להם לבעיות נוספות: האישה , מורה במקצועה, הושעתה, בעלה אולץ לספר לבוס שלו על החשדות נגדו כדי להסביר לו מדוע המשטרה דורשת את קוד הפתיחה של מחשב העבודה, ועל הזוג נאסר להיכנס לבית הספר שבו לומדים ילדיהם לאחר שהסגר הוקל.
רק לאחר חודשיים, כאשר התיק נגדם בוטל בשל היעדר הוכחות, עלתה בשיחה עם ידיד של המשפחה הסיבה האפשרית הסבירה ביותר לכך שהזוג התמים נקלע לתסבוכת הזו: הסיסמאות לנתב הרשת הביתי שלהם מעולם לא הוחלפו, כך שגורם זר התמקם כנראה במרחק כמה מטרים מהבית וגלש על גבי האינטרנט של המשפחה - ולכן, כל תמונה שהעלה נרשמה כאילו הועלתה על ידי המשפחה שכתובת הרשת (IP) היתה משויכת אליה.
"אנחנו תופסים את עצמנו כמשתמשים מודעים, אך לא מומחי טכנולוגיה", אמר הבעל. "אף אחד לא אמר לנו לשנות את הסיסמא, והגדרות הנתב לא דרשו מאיתנו להשתמש בתפריט הניהול - אז לא עשינו זאת".
בישראל משווקים נתבים שסיסמאות ברירת המחדל שלהם ניתנות למציאה בקלות רבה באמצעות חיפוש הוראות השימוש שלהם ברשת. בשנים האחרונות מנסות ספקיות האינטרנט בישראל להפחית את הסיכון על ידי כך שהטכנאים מונחים לבחור בעת ההתקנה סיסמא אחרת - אך חלק מהלקוחות מתקינים את הנתבים בעצמם ומשאירים אותם עם סיסמאות ברירת מחדל, וגם אלה שבוחרים סיסמאות שונות בדרך כלל בוחרים סיסמאות קלות מדי, ולא מחליפים אותן עד להחלפת הנתב.
מומלץ לבחור סיסמאות מורכבות לרשת הביתית ולממשק הניהול של הנתב (בדקו בהוראות את כתובת ה-IP של הנתב, שבדרך כלל היא 10.0.0.138 או 192.168.1.1, ואת סיסמת ברירת המחדל, שהיא בדרך כלל admin או Admin), ובהן אותיות גדולות וקטנות, ספרות ותווים מיוחדים. בנוסף, כדאי מאוד להחליף אותן בתדירות גבוהה, לפחות אחת לחצי שנה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה