דיגיטל וטק
מהפריפריה למשרדי הממשלה: התלמידים שמפתחים פתרונות שישפיעו על כל אזרח
מפתרון למצוקת העובדים הסיעודיים ועד להנגשת טפסים לעולים חדשים – תוכנית ניצנים מאפשרת לתלמידים מהפריפריה לפתור אתגרים טכנולוגיים של משרדי הממשלה. בשיחה עם ice, בן פרידמן, מנהל הפרויקטים בתוכנית, חושף איך זה צפוי להשפיע על עתיד השירות הציבורי

במערכת הציבורית בישראל קיימים אתגרים מורכבים שמקשים על הרשויות לספק שירותים איכותיים, יעילים ונגישים לאזרח. העומס הרב, המחסור במשאבים ולעיתים גם מגבלות טכנולוגיות, מונעים מרשויות רבות לחדש ולהשתפר בקצב שהמציאות המודרנית דורשת. בעיות אלה מורגשות במיוחד בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, שם הפערים הדיגיטליים והחברתיים עמוקים עוד יותר.
תוכנית ניצנים, מיזם של אגף התקשוב וההגנה בסייבר של צה"ל, בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי, מבקשת להתמודד עם הפערים והאתגרים הללו. התוכנית, הפועלת לקידום בני נוער מהפריפריה ומעניקה להם הזדמנות להיחשף לעולמות ההייטק והיזמות החברתית, עוסקת גם במענה לאתגרים שמגיעים מרשויות ממשלתיות. התוכנית, שזכתה בפרס הרמטכ"ל ואות השותפות ממשרד החינוך, נועדה לסייע למשתתפיה להשתלב בעתיד בשירות טכנולוגי בצה"ל ובקריירה בהייטק, אך גם מנסה לייצר חיבור ממשי בין הדור הצעיר לבין סוגיות חברתיות מהותיות.
מי שמוביל את התהליך מקרוב הוא בן פרידמן, מנהל מערכות ופרויקטים בתוכנית. לדבריו, השילוב בין חינוך טכנולוגי מתקדם לבין עשייה חברתית הוא זה שהופך את ניצנים למסלול ייחודי. "הכוח של התלמידים לפתח פתרונות שישנו את המציאות בשטח הוא עצום", הוא אומר בשיחה עם ice, ומוסיף כי החיבור למיזמים אמיתיים מחזק את תחושת השליחות של החניכים.
במהלך התוכנית מוצבות בפני הצוותים הצעירים משימות שהגיעו מרשויות ממשלתיות שונות, המתמודדות עם אתגרים יום-יומיים. פרידמן מסביר כי "הרשויות מציגות אתגרים אמיתיים שהן מתמודדות איתם ביומיום - במיוחד בעיות שהן לא מצליחות לטפל בהן בשל עומס משימות או מחסור במשאבים פנימיים". את תהליך בחירת המשימות מרכז מערך הדיגיטל הלאומי, שגם דואג לכך שכל צוות יקבל ליווי צמוד ממנטור מנוסה מהתעשייה.
לדבריו, התרומה כאן היא הדדית: מצד אחד הרשויות מקבלות גישה לחשיבה רעננה ויצירתית, ומצד שני התלמידים נחשפים לאתגרים מורכבים ומפתחים פתרונות בעלי פוטנציאל השפעה. "השותפות הזו מחברת בין הרשויות לבין הדור הבא של החדשנות הטכנולוגית בישראל, ומאפשרת להן לבחון פתרונות שהן לא היו מגיעות אליהם לבד", הוא אומר. "לפעמים, זה גם מצית תהליכים רחבים יותר של שינוי".
פרידמן מציין כי המאיץ הטכנולוגי פועל רק שנה אחת, ולכן בשלב זה עדיין אין פרויקטים שפותחו במסגרתו והוטמעו בפועל ברשויות. עם זאת, הוא מדגיש כי "הצוותים עובדים על פתרונות עם פוטנציאל ממשי, ואנחנו מקווים לראות בשנים הקרובות מיזמים שיוצאים לאור ומסייעים לרשויות ולציבור".
דוגמה לפרויקט כזה הוא המיזם שבו עסק צוות חניכים באתגר שהציבה רשות האוכלוסין וההגירה. המטרה הייתה לפתח פתרון שיסייע למשפחות המטפלות בבני משפחה סיעודיים, במיוחד בכל הנוגע למציאת עובדים סיעודיים זמניים או מחליפים בעת הצורך. "במהלך ההאקתון שהתקיים בחנוכה, הצוות חקר וניתח את האתגרים בשטח, וגילה שהמציאות הרבה יותר מורכבת ממה שציפינו", מספר פרידמן. לדבריו, החניכים אף השתתפו לאחרונה בוועדה בכנסת שעסקה בנושא שכר העובדים הסיעודיים, שם "הם חוו שיחה פתוחה וכנה על האתגרים והקשיים בתחום".
"המפגש הזה בין הפתרון הטכנולוגי שהם גיבשו לבין חוויות מהשטח חיזק אצלם את תחושת השליחות", הוא אומר, ומוסיף כי התוצרים של הפרויקט יוצגו באירוע השיא של התוכנית - האקתון ניצנים 2025, שיתקיים ב-8 באפריל באקספו תל אביב.
פרידמן מסביר כי החניכים מגיעים לתוכנית לאחר שנתיים של לימודי פייתון, אך במסגרת המאיץ הם מפתחים יכולות רחבות בהרבה. "הם לומדים לא רק לכתוב קוד, אלא גם לחשוב כמו יזמים, לפתח מוצר שלם שמתאים לצרכים אמיתיים ולתכנן חוויית משתמש", הוא מסביר. עקרונות החשיבה העיצובית (Design Thinking), אפיון משתמשים, סקרי שוק ושימוש בפלטפורמות No-Code ואוטומציה הם רק חלק מהכלים שהם רוכשים בתהליך.
במקרים רבים, הפרויקטים שבהם עוסקים החניכים מחוברים גם לחוויות האישיות שלהם. פרידמן מספר על צוות שפיתח פתרון להנגשת טפסים ממשלתיים לעולים חדשים: "החניכים בעצמם היו עולים חדשים, והם הכירו מקרוב את הקושי למלא טפסים ולהבין תהליכים בירוקרטיים". סיפור נוסף הוא של בני נוער ממשפחות חקלאיות שפיתחו מערכת דיגיטלית לסיוע לחקלאים בהתמודדות עם אתגרי היום-יום. "כשהחניכים חווים בעצמם את האתגרים שהם מנסים לפתור", אומר פרידמן, "יש לזה השפעה אדירה על המוטיבציה שלהם ועל איכות הפתרון שהם מציעים".
שיתוף הפעולה עם מערך הדיגיטל הלאומי, לדבריו, הוא חלק משמעותי בהצלחת התהליך. "מעבר לכך שהפרויקטים מגיעים דרך המערך, המנטורים שמגיעים מהתעשייה מוסיפים ערך עצום לתהליך", הוא אומר. המנטורים מלווים את החניכים לאורך כל השנה, מסייעים להם לחדד רעיונות ולפתח פתרונות ישימים, ולעיתים גם פותחים בפניהם הזדמנויות נוספות. "זו מערכת יחסים שמביאה תוצאות בשטח", מסכם פרידמן.
עוד ב-
לסיום, הוא מתייחס לאירוע השיא הקרוב של התוכנית - האקתון ניצנים 2025 - שיתקיים ב-8 באפריל באקספו תל אביב. לדבריו, מדובר בהזדמנות עבור החניכים להציג את הפתרונות שעמלו עליהם בפני בכירים מהתעשייה ונציגי רשויות. "המעמד הזה, שבו החניכים מציגים את הפתרונות שלהם בפני גורמים מקצועיים, הוא לא רק סיכום של עבודה קשה - אלא גם הזדמנות להמשך הדרך", הוא אומר.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה